Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1650 ggr
lillolga
0

hjälp! köpfråga

HEJ, är de rimligt att köpa hund till full pris 15.000 kr och sen skriva papper på att uppfödaren har rätt till 2 gratis kullar efter hanen i fråga? Tycker själv de känns lite orimligt. Egentligen är hunden ej till salu men kan säljas med dessa villkor.

myra82
9

Tycker inte att det låter rimligt, jag hade inte köpt en hund på de villkoren för det priset.

[Highonbluetomorrows]
7

Nej, fullpris är fullpris och då ingår en hel hund med avelsrätt och allt. Säljer man med bibehållen avelsrätt bör priset också sänkas. "Halvfodervärd" tenderar att vara halva priset, och "helfodervärd" närmar sig en symbolisk summa. Det kan ju variera, men det jag nämnde är tämligen standard.

Satum
0

Nej, det är inte okej tycker jag. Säger samma som #2

Swadika
3

Såg en på blocket häromdagen, då hade de halva priset på en och då rätt till att ta några kullar (kommer inte ihåg hur många) och sedan fick man honom.

Men fullpris är inte okej

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

lillolga
0

TACK för svar, jag blir nog utan hund denna gång som de verkar…

[Highonbluetomorrows]
1

#5. Det kommer fler :). Uppfödaren verkar inte jättseriös om hon säger så faktiskt, om du är säker på att 15 000 är vanligt pris (så att inte vanligt pris är typ 20 000)

russin
0

Tja rätt och rätt - är någon så dum så dom köper en halv hund till det priset så…. men det hoppas jag verkligen ingen är. För visst kan du använda köpeavtal med bibehållen avtalsrätt och sätta vilket pris du vill - men jag hoppas verkligen ingen är dum nog att ge så mycket för en hund.

Dock kan det ju vara en vuxen och högt meriterad hund med alla hälsotester gjorda och då hamnar saken i en annt läge.

lillolga
0

Avels rätten får jag, men 2 kullar skulle jag tvingas skriva kontrakt på att dom ska ha utan kostnad. Men jag kan ju para och stå till tjänst till andra ändå om jag skulle vilja. Normalt pris 15000 kr. samma pris + 2 kullar om den ska säljas, Valpen blir kvar hos uppfödaren annars.

[Forest]
0

8 varför väljer du den valpen om du tvekar på priset + avelsrätten? Det låter som att ufd tänk spara denna valp för den verkar lovande? Tvekar du så kollar du vad skk men jag tror ufd kommer iaf välja att behålla den om man inte går med på avelsrätten iaf

Mischa
0

Låter som ett ockerpris för en foderhund

≧◔◡◔≦

lillolga
0

JAG blev erbjuden detta då jag tacka nej till annan valp. JA den blev kvar för den är lovande, men alltså inte jag som försöker köpa valpen utan uppfödaren som vill sälja. Men de vore väl alla uppfödares dröm att sälja till full pris och sen använda till 2 kullar…

[Forest]
1

10 hane tar man väl mer parningar med än med tik?

11, då hade jag tackat nej till denna valp, hör annars med skk vad dom säger om detta. Men det är inte helt ovanligt att sälja lovande valpar med avelsrätt det behöver inte betyda att de kommer bruka parningen iaf.

russin
1

Gäller det en valp skulle jag inte nappa på det alls, då man inte ens vet om den är värd att gå i avel senare - en vuxen med meriter och godkänd på alla hälsokrav kanske däremot skulle kunna vara aktuellt.

[Forest]
1

13 en snabb fråga du som har lite mer koll på skk o ufd. Som ts valp här nu vem kommer iaf stå för utställning,hälsotester o den biten om TS äger valpen men ufd skulle vilja se vad den går för? bara nyfiken fråga :)

[Doglovers]
4

Det här skulle jag aldrig ställa upp på.

Man kan aldrig vara säker på att en valp kommer klara allt som behövs för att gå till avel. Priset är skyhögt redan och du ska då bindas med två kullar också. Nej, det låter inte bra.

Nu vet jag inte vad det är för ras. Men i normala fall så får en hanhundsägare ca 1000 kr/språng + 1000 per levande valp.Tänk att tiken då får 10 valpar på din hane. Så bara där ser du vad du skulle bli lurad på. Är det en tik, så blir du snuvad där också. Man har rätt att ta 5 kullar på en tik. Vi brukar bara ta mellan 3-4 beroende på hur många valpar det varit i tidigare kull. Skulle du själv vilja ta några kullar, så har du förlorat ett par kullar redan. Man ska aldrig gå med på en massa extra krav från uppfödaren.

Är du osäker så kontakta skk för råd.

Lycka tillSkrattande

Mysisa
1

Nyfiken som jag är så undrar jag vad det är för ras det handlar om

minavitas.wix.com/kennel

lillolga
0

VAD jag kan läsa mig till på skk gällande hanhund är följande, HELfoder max 6 kullar före 7 års ålder, pris 0 kr. HALVfoder=bibehållen avelsrätt, 3 kullar före 5 års ålder, halva inköps priset. Samma ras som profilbilden ;-)

monstermash
0

#17 Vill du inte svara på #16s fråga om vilken ras det är?

lillolga
0

18, står i inlägg 17 VET ni om att avtalen, både köp och foder har nya regler sen 21 juni 12. Alltså kan inte en uppfödare ansluten till skk längre lägga till eller ändra i befintliga avtal längre. SÅ de blir inget köp! ÄVen nytt hur många kullar Tik och hane får ge på ett foderavtal…

russin
1

Nej man får inte ändra i avtal - utan i detta fall skulle köpeavtal med bibehålen avtalsrätt vara det enda aktuella.

Men man tycker det vore bättre för all parter om hunden såldes för begärt pris och så får dom köpa sig parningar på den - precis om alla andra skulle få göra.

Michaela-N
0

Men kan du inte bara säga vilken ras det är? Jag kan inte se vad det är. Bullmastiff?

lillolga
0

21, ja du har inge fel på synen ;-) rätt gissat! MEN KÖP EJ AKTUELLT, tack för era råd och erfarenheter!

Jamie+Engla
0

Det beror väl på vad hunden är? Själv håller jag på med hundutställning och fick ett erbjudande på en hund för 22 000 och då ville dåvarande ägaren få låna hanen till tre tikar.. och just denna hane är meriterad och en av sveriges finaste hundar på uts! vi tacka nej då vi inte hade plats (typ) men det var inte för priset!

jag vet inte vad detta är för hund eller så men en vandlig hund så hade jag sakt blankt nej men en meriterad hund är något att fundera på =)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Forest]
2

21 tror du gör helt rätt :) ´hoppas att ni hittar en annan go liten valp där man blir normal "ägare" tillFlört