Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1722 ggr
[RMSLiners]
0

Hur gör jag henne säker igen?

Satt och tänkte i morse och så fick jag en klump i magen över att vintern närmar sig (tidig i tankarna kanske). Förstå mig rätt, jag älskar vintern och det gör min draghund också självklart. Men det hon inte älskar är plogbilar, detta för att jag räddat livet på henne från en när hon var valp.

Vi ståd och vänta på att kunna korsa en vägg när en ung kille smäller ner plogbladen i backen och kör rakt mot oss från sidan. Framför mig har jag en trafikerad bilväg vi väntar på att kunna korsa, bakom mig skyhög snö dvs oplogad knähög trottoar vi redan pulsat genom, på min högra sida skyhögt buskage och på min vänstra plogbilen i högsta hastighet. Plogbilen har inga planer på att stanna utan fortsätter ploga snö rakt mot oss och jag skriker till honom att stanna så vi kan komma därifrån men han glor bara och kör vidare framåt. I det laget fick jag agera fort och såg att det stod ett träd i buskaget. Jag lyfter upp min hund, då 5 månader gammal, och slänger in henne i buskarna och i det ögonblicket säger det bara *pang* och plogen klippte mina ben dvs körde på dem så jag slog omkull och blev halvt begravd i snö. Allt gick skit fort.

Jag fick ont som fan och min hund fick en rädsla för plogbilar men ingen skråma på kroppen vilket var för mig det viktigaste just då.
Killen som körde plogen fick inget straff för det då man hävda att han måste kunna göra sitt jobb utan förhinder och att jag kunde gått över bilvägen… men hallå den var traffikerad, finns en anledning till varför stoplysena satt där, jag vänta ju på grön gubbe.Förvånad

Någon månad senare stöter vi på samma kille igen i plogbil och denna gång går vi på en redan plogad väg men likt förbannat gasar han upp plogbilen, smäller ner plogbladen och kör hastigt mot oss, jag tar min hund i famnen igen och hoppar in på ett dagisområde och ser han svischa förbi med ett flin.Obestämd

Idag, 1 år gammal, kan hon inte gå i närheten av traktorer som då används som plogbilar här. Hon får panik och jag försöker och har gjort sen den dagen lära henne gå nära dem och åtminstona lukta på dem men hon vill bara därifrån. Hon är så rädd för traktorer som om de vore smällare (vilket hon inte är rädd för). Ni kan tänka er vinter och alla dessa plogbilar då som kommer vara överallt hela vintern.Rynkar på näsan

Hur får jag bort hennes rädsla på bästa sätt?

mopsen12
10

Åh herregud vilken historia, och vilken j***a idiot! Jag hoppas ni får bra svar, tyvärr har jag ingen aning om hur ni ska gå till väga. Lycka till!

Maja2
7

Jag tror att det bästa sättet är att DU är lugn. De tillfällen du beskriver, har ju verkligen lärt henne att plogbilar är livsfarliga (vilket de bevisligen åxå är)

Jag skulle inte ömka henne, inte överhuvudtaget bry mig om plogbilarna själv, och på så sätt visa att man helt enkelt inte bryr sig om dem.

Mina hundar var livrädda för större fordon framför allt, men reagerade även på personbilar. De är ju fd gatuhundar och har möjligen varit med om incidenter i trafik.  Jag varken gullade eller gick nära fordonen, jag gick helt enkelt rakt fram dit jag skulle, och de fick helt vackert följa med. Jag belönade dock kontakt, så direkt de tittade upp på mig, så belönade jag. Det tog faktiskt inte så lång tid, så slutade de bry sig om trafiken.

[RMSLiners]
2

#2 Eeh, då förstår jag inte riktigt hur du tänker? Jag bryr mig inte om plogbilar men de två tillfällena med killen som ploga som jag beskrev ovan hade jag bevisligen enbart två val, rädda hunden eller bli överkörd och vilket väljer man tro?! Menar du på att i och med att jag rädda hennes liv så gjorde jag situationen värre? Hade jag inte gjort det, hade hon inte stått här idag.

Hon kan gå förbi dem på avstånd utan problem men kommer de för nära bredvid henne, framifrån eller bakifrån grips hon av panik  eller om det är en stillstående med motorn igång vi måste passera och det spelar ingen roll hur lugn jag är. Hon drar, gnäller, hoppar, flåsar och försöker med all sin styrka ta sig därifrån. När plogbilen kör utanför oss letar hon upp första bästa plats att gömma sig på inomhus.

[Forest]
4

3 tror att Maja menar att du inte ska göra det till stor grejj när vintern kommer och de plogar igen. Du har verkligen haft otrur med plogbilen hua vilken nöt :-S Händer liknande igen så hade jag ringt gatukontoret o informerat dom om hur deras anstälda kör låter mycket illla….

Jag har haft hund som var rädd för sopbilen och dom som kommer o tämmer contenrar i återvinningen. verkligen livrädd men det var som maja beskiver jag gjorde ingen stor grejj av det o eftersom jag bara går utan att änds titta på hunden så är det inget att bry sig om. Vi går här o där är dom Flört

Satum
0

Majas förklaring ovan är bra.

Min ena hund var trafikrädd förut, han fick panik när bilar närmade sig, från vilket håll som helst. Dock aldrig stillastående bilar. Men bilar/fordon i trafik helt enkelt.

Jag gjorde preis som Maja förklarar. Bara ignorera och låssas som ingenting, vänja hunden vid trafiken dagligen. Bara fortsätta gå! För oss tog det över ett halvår men idag bryr sig inte Mogge om bilar ALLS, bara går framåt även om den kommer brummandes framifrån :)

Så underbar känsla!

Maja2
0

#4 Tack, var precis så jag menade.

#5 Bra att du åxå fått bukt med trafikrädslan :)

[RMSLiners]
0

Jag har ju ignorerat och ibland låtit henne gå fram till trakoter, om hon vill, för att nosa sen det hände. Fortfarande är hon lika rädd för dem. Jag sa aldrig att jag gör det till en stor grej, bara att jag kom och tänka på det.

Hon var rädd för bussar tidigare också men jag gjorde samma sak där och nu bryr hon sig inte. Men just traktorer sitter i som smällare på en annan hund. Verkar inte vara just traktorn hon är rädd för, för står de still och avstängde skiter hon i dem men är de igång får hon panik. Verkar vara ljudet i samband med dess storlek hon då verkligen inte tål.

Jag har testat ignorera och bara gå men hon lägger i bromsen om jag ska förbi en traktor som är för nära och börjar då trockla med att försöka dra av halsbandet. Då har jag inget annat val än ta henne i famnen och gå förbi. Åker den bakom oss blir jag kälke och hon använder sina dragegenskaper och tar i allt vad hon har för att komma framåt fortare så pass att hon stryper sig i halsbandet. Hon blir riktigt enormt stressad och med tanke på att hon är slädhund så är hon riktigt stark.

Jag har även som ett annat forum nämnt till mig, låtit henne sitta och titta på dem på avstånd för att sen minska avståndet så hon kan känna sig trygg. Har haft en bonde som hjälpte mig med det ett tag. Men det funka inte.

Finns det inga andra sätt? Eller är det bara att köra och hoppas det går?

annasui
0

Har du hört om BAT någon gång? 
Jag har inte stenkoll på metoden, har nyss börjat sätta mig in i det för egen del då min minsting har problem med människo/hundmöten utomhus. 
Eftersom hon inte svarar så bra på det ni testat hittills så kan det ju vara värt att läsa på lite om iallafall. :)
http://functionalrewards.com/

Hade också kört på att ignorera och gå på som vanligt, precis som du gjort, men inte i all evighet om det visar sig helt ineffektivt.

Maja2
0

#7 Lägger hon i bromsen och försöker krångla sig ur halsbandet, så går du för nära helt enkelt. Gå längre ifrån, och lär henne att helt enkelt inte bry sig.

Jag har gjort så att jag inte alls släppt fram dem så att de ska nosa, utan tvärtom, visat att det där bryr vi oss inte om det minsta. Det har funkat bra på mina i alla fall.

Hoppas du hittar nåt sätt som hjälper.

[RMSLiners]
0

#8 Nej det har jag inte. Ska läsa mer om det.

#7 Det är inte så enkelt att bara gå längre ifrån när du har en traktor som står mit på trottoaren mellan ett hus och en trafikerad bilväg när du är påväg på en promenad, du har inte så mycket till val än att ta dig förbi den. Inte alla situationer kan jag gå omvägar, ibland måste jag faktiskt gå förbi traktorn för att komma någon vart och allt som ofta under vintertid kan man hitta 4-5 john deer traktorer på samma gata och dessa måste man kunna ta sig förbi vilket inte alltid är lätt med en rädd hund.

[RMSLiners]
2

#8 Tillägger: Kolla på första videon och det är den principen jag ju använder för att lära henne vid barn och idag kan hon stå mittemot ett barn, ligga vid barn, leka med barn (som vet hur man ska leka) men hon vill inte att de klappar henne riktigt än, då går hon därifrån.

Kan ju funka på traktorer också.Glad
Ska absolut testa den principen.

JTphoto
0

Jösses! Jag plogar själv med traktor och kan inte ens föreställa mig att köra mot eller ens förbi någon med plogbladet nere. Då riskerar man ju som du säger att skävva ner dem! Aldrig att jag skulle göra så! Usch!

Men jag har inte läst igenom allt men min tanke är att du ska försöka hitta någon som kan ställa upp en plogbil eller traktor så hunden får titta på den i lugn och ro. Gärna med en annan hund som inte är rädd. Fortsätt sedan stegvis med att kanske starta traktorn, ta ner plogbladet o.s.v.

Hoppas det går bra :D

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

[RMSLiners]
0

#12 Har gjort det redan utan resultat. Står i #7Glad

JTphoto
0

När mina hästar är rädda för något använder jag klickermetod. Hästarna ska se det läskiga som något roligt istället för farligt.

Om traktorn står still och tyst, kan hon går under den? På den? På plogen? Använd traktorn som leksak. Om hon inte vill gå nära den beröm så fort hon går åt rätt håll. I början räcker det kanske att hon tittar på traktorn. Hon får själv lista ut vad hon ska göra för att få godisen. Tillslt kan du lära henne att hon ska nudda traktorn för att få godis.

Har du testat detta ockås? Heh xD

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Maja2
0

#10 Ja, om någon av mina hundar skulle vara så fruktansvärt rädda, så skulle jag vända och gå en annan väg, tills jag fått tillfälle att under lugnare former träna saken.

[RMSLiners]
0

#15 Ja men som sagt, återigen, det är inte alltid jag kan gå en annan väg. 9 av 10 gånger måste jag gå förbi traktorerna för att, som jag skrev, komma någon vart.

Maja2
0

#16 ok. Men prova jobba mycket mer med kontakt och kommunikation då?  Att hunden ska känna att det är Dig den ska ty sig till när den blir rädd?

[RMSLiners]
0

#17 Ska testa det men hon har bara en sak i huvudet när hon ser en traktor (som är igång) nämligen *spring*. BAT metoden tror jag dock kan funka. Men detta med att hon tyr sig till mig när hon blir rädd gör hon när hundar gör utfall mot henne då kollar hon på mig efter bekräftelse eller så sätter hon sig mellan mina ben såvida det inte rör sig om en riktigt jävlig hund, då hoppar hon upp i min famn sådär mysigt oförberett. Inget jag lärt henne utan något hon gjort redan från dag 1, men traktorer är helt annat.

Maja2
0

#18  Kanske kan det även  hjälpa att jobba mer med att stärka henne med bla agility el något?

[RMSLiners]
0

#19 Jo hon är rätt vek och riktigt mesig. Vi kör freestyle ihop och det har gjort en del men hon har mycket kvar. Just rädslan för aggressiva hundar var värre förr än det är idag. Idag söker hon skydd hos mig, förr ville hon bara därifrån.

Vet inte hur många saker hon varit rädd för men som tränats bort, men många är det och en del saker sitter fortfarande men har lindrats.

Kan kanske ha att göra med att hon var det så kallade "svarta fåret" i kullen?

Maja2
0

#20 Hon kan ju ha nedärvda rädslor, och de är inte lätta att tampas med.  Det kan ju vara så att traktorer egentligen inte har så mycket med saken att göra?

Hur har du lyckats träna bort hennes övriga rädslor?

[RMSLiners]
0

#21 Men hennes far är rätt frammåt och väldigt orädd, likadant med hennes mamma. Hennes kullsyskon är alla helt orädda. Hon var den enda som blev mesig och feg. Hon var också den hund som för sina syskon fick äta sist, gosa sist, välja annan liggplats osv. Hon sov mest med sin mamma eller ensam medan de andra sov ihop och sökte sig utanför sin mors skyddszon. Hon är också fortfarande väldigt mycket valpig.

Rädsla för barn har jag skrivit om högre upp. Rädsla för aggressiva hundar gick med hennes sätt att söka skydd hos mig. Rädsla för bussar har jag också nämnt högre upp. Rädsla för bilar gick på samma sätt som bussarna. Rädsla för att vara i centrum var att vi helt enkelt gick mycket i centrum. Rädsla för att åka bil var att vi helt enkelt åkte mycket bil. mm

Maja2
0

#22 Fast en del som du kallar rädslor, låter mer som osäkerhet, och det är ju inte riktigt samma sak.

Är hon renrasig med stamtavla?

[RMSLiners]
0

#23 Nej. Hon är en Alaskan Husky så hon är inte renrasig. Den enda som har stamtavla är hennes far.

Maja2
0

#24 ok. Jag tänkte kring det här med nedärvda rädslor … kan ju ligga längre tillbaka på mammans sida  .. tex.

Hoppas verkligen att det funkar i vinter … ni kanske hinner komma såpass långt i övrigt tränande, att hon inte har kvar rädslan då?  Hoppas jag alltså!

Lycka till!

[RMSLiners]
0

Sen rädsla, som jag ser det, är när en hund blir stressad, darrar, har svansen mellan bena och blir riktigt låg. Osäkerhet för mig är när den.. ja hur beskriver man det… osäkerhet är när hunden är tvekande/tevksam kring situationen.

[RMSLiners]
1

#25 Jag har ju tränat på att bygga hennes självförtroende sen dag 1 så det ska nog gå. Allt går, med lite vilja så. Flört

Vattnadal
1

Bygg självförtroende med balansövningar, blodspår (eller annat spår i sämsta fall, så hon får en huvudroll och klarar av något på egen tass) od. Jobba massor på er relation, genom att alltid vara en trygg resurs för henne. Låt aldrig någon hälsa på henne, hund eller människa, förrän du hälsat på dem, gärna fysiskt genom att skaka hand eller klappa hund. Då visar du att du bara släpper fram trevliga individer.

Träna gärna med BAT, eller skvaller. Kan du motbetinga, så att otäckja saker betyder godis eller att ni gör något tillsammans, har du kommit långt. Jag har en räddhare till huskymix. Han får jobba fysiskt för att bränna energi. Fört mycket oförbrukad energi kan läggas på dumheter istället. Sen får han jobba med nosen för att må bra. Vi har kört skvallerträning ett gäng år nu. I början gick jag av vägen när vi mötte något han var rädd för, ut i gräns, snö ed, så att avståndet var det han klarade av. Mötte vi tex en hund, gick vi av vägen och han fick söka godis till de passerat. Eftere ett tag började vi med klicker, och jag klickade och tryckte in godis i munnen på honom så fort han såg det läskiga, Efter ett tagt kunde vi ha kortare avstånd, och tom sitta ner 1 m från vägen och vänta på godis.
Nu kör jag med "titta där", så att han måste titta på det läskiga (för oss oftast hundar) och sen ta kontakt med mig igen, för att få sitt klick och godis, eller kanske ett kommando för att göra ett trick, och sen få klick och godis.

Jobba alltså mer med grunden, dvs bränn energiöverskott, bygg självförtroende och visa att du är en bra resurs. Sen håller du avstånd, så gott det går, till det hon är rädd för, så att det aldrig blir för läskigt.

En Y-sele som inte går att krypa ur kan vara bra för att du ska slippa vara rädd att hon rymmer. Samtidigt ä'r den mer ergonomisk om hon drar och rycker i panik.

En annan sak du kan prova, är att låta henne avreagera på saker hon blir rädd för.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[RMSLiners]
1

#28 Eeeh, allt det du skriver gör jag redan. Hon går viltspår sommar och vintertid, hon kör barmarksdrag på sommaren (när de tär under 14-10c) och kommer få testa dra spark i vinter. Vi kör freestyle ihop när vi får chansen. Hon för köra sök på skoj inomhus och ska få nosa på weight pull framöver. Utöver det är hon med när jag är på hiking vilket är väldigt mycket sommartid och sker väll en 3-4 gånger vintertid.

Hundar har hon inte problem med, hon bryr sig inte om dem. Enbart de hundarna som gör utfall mot andra hundar blir hon rädd för, då sätter hon fokus på mig och tar mig som sin trygga punkt, och vilka dessa hundar är kan inte jag veta i förtid när vi ska passera dem. Snälla hundar tittar hon bara på, tittar på mig och sen går hon vidare. Jag vill inte behöva gå på bilvägar eller dylikt vid möte av andra hundar när min hund inte bryr sig om det är en snäll hund.

Y-sele har jag redan liksom dragsele och spårsele.

Hon får enbart hälsa på hundar hon lärt känna sen hon var valp, ska okända hundar hälsa på henne hälsar jag på dem först för att se hur de är.

Godis eller leksaker som beröm behöver jag sällan använda på henne, hon svarar bäst på verbal beröm och är godis med så är också klickern med då hon svarar bra på klickern.

Vattnadal
0

#29 Låter som att ni har en bra relation och samarbetar bra då! Kyss

Om du känner någon med traktor, kanske du kan jobba med den, och låna den när den är av. När det fungerar skitbra, och hon kan vara runt den helt utan reaktion, kanske du kan få ha den igång. Börja om då, på långa avstånd, och närma er sakta. Kika lite på BAT, och belöna henne med avstånd. När hon klarar av att röra sig framför och runt en traktor som är igång, kanske det går att muta åt sig att få träna med en traktor i rörelse. Samma där, börja om helt från början med avstånd, så att det inte blir någon reaktion först.

Det är en bra sak med huskyn, att om man visar att man är en trygg resurs, så tar de hjälp och stöd av en i läskiga siutationer.

När det gäller hundar som gör utfall, är det toppen att hon tar kontakt med dig. Kan ni träna eller göra något roligt direkt efter ett utfall hon utsätts för, så skakar hon säkert av sig det ännu snabbare.

MVH Elin

[RMSLiners]
0

#30 Jag testade detta med att låna en trakot, som jag skrev längre upp fick jag hjälp av en bonde men det gick inte dock körde jag inte BAT metoden då utan detta "öka-minska" avstånd som man brukar tillämpa för att träna aggressivitet hos hundar. Ska testa BAT metoden, tror på den. 

Hon är något fruktansvärt lätt och snabblärd och har en WTP (will to please) så att jobba på olika sätt är något hon älskar och har högt fokus för. Ska nog inte vara några problem då att träna bort eventuella rädslor.

Jag brukade förr när vi möter hundar som gör utfall springa och busa lite med henne men eftersom hon har lätt för att gå upp i varv la jag ner det. Ska testa tuggknut eller liknande efter sådana möten.

Däremot kan jag inte hålla kopplet slakt vid hundmöten, eller ja, slakt är det men jag har det inte släpande i baken som jag sett många ha utan har hela kopplet i ett löst grepp i handen medan hon snällt går förbi. En del jag mött brukar fråga i och med det om hon är agressiv. Obestämd

Har kopplet så utifall att hon skulle få för sig något, för ibland testar hon (unghund som hon är) att göra små glädjehop med viftande svans mot hunden, de är så små att de inte märks av de mötande men jag märker i kopplet och säger direkt "nej" och då ger hon upp. Hon är lite smygande ibland på sådant men hon vet att hon får inte hälsa om matte inte sagt varsågod eller dylikt. Tungan ute

Hon har så mycket kvar att lära.Flört

Jag vet det med huskyn, i alla fall alaskan huskyn, enda hunden jag använt i drag genom alla år och bättre draghund finns inte. Kyss

Swedish Dog whisper
0

hej det du kan göra är att be nån du litar på att köra en traktor på samma väg som olyckan hände. när traktorn börjar närma sig såg går du över vägen då  tänker din hund det här var inte så farligt. men du kanske får göra om denna övning 2-8 gånger innan din hund förstått att hon inte behöver vara rädd för traktorer.  en viktig sak du måste tänka på är att du inte får vara streessad,rädd eller nervös före och under övning för då blir din hund åckså det. så va super lung och tänk  på att ha så kort koppel som möjligt så kort satt hon är så nära dig som mögligt när ni går över och om hon skulle rycka i kopplet säg ssssch och gör ett  snabbt  men ej hårt ryck i kopplet  samtidigt som du bara går framåt.

Vattnadal
8

#32 Jag tror att det sämsta hon kan göra är att korrigera hunden fysiskt eller ens med ljud, när hon är rädd och får panik. I den situationen är inte hunden mottaglig för inlärning, utan försöker fly.

MVH Elin

[RMSLiners]
2

#32 Är inne i samma tanke banor som #33. Koppelryck är för mig inget allternativ i läget. Hade varit en sak om hon hade försökt ge sig på traktorn, då och enbart då är korrigering på sin plats, men i detta fall försöker hon komma bort från den och då kan korrigering så som koppelryck istället funka som en bekräftelse för henne att traktorn är farlig alltså ge motsatt effekt.