Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2277 ggr
Terre
0

schäferavel

Hej! jag har suttit och läst på ett annat forum att det är " fy skam " att avla en schäfer utan stamtavla. Våran hund är en blandning mellan Schäfer och terv (rakryggad) utan stamtavla, vorde det fy skam att vi vill ha EN kull med henne ?

undrar bara varför det är så att man "inte får välja själv" för det är precis så det känns när man läser allt sånthär och hur folk är emot detta när det ej finns en stamtavla med i bilden.

Vi vill bara ha en kull med våran och då är det ju självklart att man kollar upp henne hos en veterinär så att allt står till som det ska och även att hanen är en hund som är fullt frisk och har bra psyke.

Gör vi fel som vill ha en kull med våran tik ?

Fridaaaa
0

Det beror ju på. 
Både tiken och hanen ska ju vara grundligt undersökta osv.
Mycket som spelar in.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Terre
0

självklart, vi ska kolla upp våran tik innan och det kommer vara ett krav att även hanen gjort det.

Fridaaaa
0

Dock blir det ju inte schäferavel för er del (om det var det du menade?) eftersom eran är korsning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Terre
0

nej det är klart, men avel som avel säger många, men sen så vill vi bara ha en kull och sen får det vara bra :)

tycker bara det är lite tråkigt och läsa allt negativt om avel över lag bara för att man inte har stamtavla, det blir som om dem som inte har stamtavla blir "smutskastade", men det hoppas jag ju verkligen inte är så folk menar för det är inte tavlan som gör att man får en hund med bra psyke, mycket handlar om  ägarna också :)

SaraC
16

Vad gör just er tik speciell? Vad har hon för egenskaper och meriter som gör henne till en bra avelshund? Hur ser hennes hälsostatus ut? Är hennes föräldrar registrerade i SKK så ni kan kontrollera hälsostatus och meriter bakåt i leden?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Terre
0

Man kan säga att vi rädda henne, hon blev matad med en hel Påse om dan, hon hade infektion i tarmar och mage så fick ligga med dropp, nu är hon fullt frisk enligt veterinären. hon är en väldigt tillgiven hund och gör aldrig ett utlåtande mot någon , alltid glad och pigg är helt enkelt världens goaste tjej. Är bara glad att vi fick henne där ifrån

Mischa
17

#6 Men gör det verkligen hunden avelsvärd? samt att den ev. hanhunden spelar lika stor roll som tiken.

"Bara" en kull är en samling individer som alla skall komma till rätt hem, och som ni tar ansvar för att sätta till värden.

Att ta en kull är inget man bör göra för sakens skull utan det bör vara noga genomtänkt för att ge valparna bästa genetiska förutsättning dom kan få, vad vet ni kring tikens släkt? hur ser hälsan ut, det är minst lika viktigt om inte viktigare än att enbart fokusera på hunden som går i avel.

Raserna som ingår i hunden är båda bruksraser, kan man finna valpköpare till alla som är intresserade av en hund med den kapaciteten men som inte får tävla i bruksgrenarna och har div. andra begränsningar?

Det är som sagt ganska mycket att fundera på än att "bara ta en kull"

≧◔◡◔≦

Maja2
3

Jag håller med #7 här - Det är brukshundsraser i eran hund. Att hitta köpare till x antal valpar av den blandningen är en sak att ha i beaktning. De flesta som vill pyssla med bruks, är kanske intresserade, både av att tävla, men även veta vad de får.

Vad är Anledningen till att ta en kull efter henne? Varför liksom?

Terre
0

Vi vet att det inte bara å bara men i vilka hem valparna hamnar i är det sista vi behöver oroa oss för då vi redan har folk/vänner som vill ha dem och det är bara sådana som vi vet kan ta hand om dem, valpar av henne är väldigt efterfrågande, vi vet inte hur de blir men vi har det i tankarna och givetvis har vi allt detta i huvet om vi gör det då, så självklart är det viktigt man kollar upp hennes bakgrund med :)

Maja2
5

Ingen av de blivande valpköparna som bryr sig kring vilken hane som blir pappa till valparna?

nottheonly
2

Man ska ju ha i åtanke att det är ju inte bara en dans på rosor med valpar, varken för eran del eller för eran hunds del Glad

Arcadia
5

#9 Tänk att det är precis det vanligaste argumentet även bland de som föder upp huskatter. Min hona är såå speciell och underbar… och jag har köpare till alla ungarna för våran vänner tycker så mycket om vår hona….

Nägra månader senare brukar det vara dessa kattungar som reas ut på blocket i desperat försök att hitta hem till dem…

Det krävs mycket för att bedriva en seriös avel vare sig det gäller katt eller hund. Det krävs kunskap och pengar och backup planer om man inte hittar hem till de små. Och helt ärligt det är lättare att ta hand om sex kattungar man inte hittat hem till än sex brukshundsvalpar… Tänk efter före är mitt råd.

Terre
0

10# jo det är klart men vi kommer vara minst lika noga 11# Självklart ska vi ha det i åtanke :)

Terre
0

12# ja självklart är det svårt, jag ska själv ta en valp då jag ska flytta hemifrån, då kanske jag ger detta ännu mer fy skam när jag säger att vi inte har våran som en brukshund

Terre
0

Men vi tänker inte göra något för ens vi vet all fakta innan iallafall

ingann
6

För mig spelar det egentligen ingen roll om man avlar på en blandras eller renas OM, ett stort OM, man vet sin hunds bakgrund och om man gör alla tester på sjukdomar inom ALLA raser hundarna innehåller. Alltså inte bara en vanlig veterinärbesiktning utan en fullständig kontroll med provtagning på alla rasspecifika sjukdomar/problem. Självklart måste också raserna stämma överrens.

Om man inte gör detta så kan man inte veta om valparna blir sjuka i framtiden och vem vill utsätta sina vapar för lidande? Självklart kan man aldrig garantera en frisk valp ens med renrasavel men man minimerar riskerna genom att veta att man avlar på fullt friska djur.

Jag har själv en underbar blandishane med ett underbart temperament osv men jag skulle aldrig drömma om att låta honom få avkommor eftersom jag inte vet så mycket om hans bakgrund.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Ronon-m]
7

Har inte läst alla inläggen, men snälla avla inte på henne! Även om din tik och hanen du ska para med är friska, så vet ni inte hur det ser ut bak i ledet. En kusin, mamma elle mormor till din tik kanske fick tas bort av kraftig HD? Eller var den kanske mentalt ostabil? Du vet ingenting om hennes gener. Och kanske får hon många valpar, tänk om du inte får hem till, säg 3 stycken… Vad gör du med dom? Har du råd om det skulle bli en komplikation? Typ tjejsarsnitt? Har du tid att vara hemma 8 veckor och under den första veckan vara vaken nästan dygnet runt för att hålla koll så att ingen valp kläms ihjäl. Har du råd med valpmat, ersättning, vaccinationer, chipning, id-märkning, veterinärkollar osv…

Hoppas inte jag låter tyken i texten, jag vill bara få dig att tänka Rätt! Glad Jag tror säkert att din hund är underbar, jag har själv en schäfer, fast renrasig med tavla. Det är underbara raser, båda två i din hund. Men att avla på en blandras är dumt, det tillför ingenting till någon ras vilket tanken med avel är. Lycka till :)