Cavapom
Någon som vet om en någon uppfödare av Cavapoms (om det finns)? :) Gärna i Skåne eller t.om. i Danmark om ni vet! Älskar den blandrasen!
Vad är det för raser i denna blandras? mitt tips är kolla blocket där många sätter ut annonser på hundar
Cavalier King Charles spaniel och Pomeranian :) Mjo, det kan jag ju göra, men vi skaffar nog inte hund förrän om några månader, så då är det ju bra att veta om uppfödare. 
Varför vill du just ha den korsningen?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#3 Jag tycker den är gudomligt söt! Jag älskar Pomeranians och min sambo vill gärna ha en Cavalier, så en korsning vore kanske något?
Jag har dessutom läst att de är smarta, lekfulla och inte skäller mycket.
jag försöker få en bild på hur de kan se ut men inget kommer upp när jag googlar Camapoms
Att de inte skäller det är en träningsak, hur de ser ut måste variera och ska jag vara riktigt ärlig så är Cavalier en ras som har en hel del hjärtfel o därmed skulle jag akta mig för en sådan blandras. Men jag säger iaf lycka till med letandet.
#5 http://pics.hoobly.com/full/IIXBM9GOU1SGY53AUW.jpg Så ser väl "de flesta" ut, men ja de varierar mycket i utseendet :) Hmm.. ja det får jag nog tänka på. Sambon är dock väldigt förälskad i just Cavalier då hans farföräldrar alltid har haft såna hundar. Men tack ändå! :)
Alltså, varför skulle en ras som vanligtvis skäller en del (pom, alarmhund) plötsligt tystna för att den blandades med en annan ras som skäller mindre? Man vet ALDRIG vilka anlag som slår igenom. Ni kan få en pomeranian i en cavaliers kropp eller en cavalier i en pomeranians kropp, eller en salig blandning av det bästa av varje eller en salig blandning av det sämsta av varje..
Det sämsta är då: hjärtfel och risk för klämd hjärna hos cavaliern. Och andra sjukdomar som lätt kommer då uppfödarna av blandraser till 90 % är oseriösa och inte har kollat sina hundar alls. Knäfel, höftfel, hjärtfel, ögonfel… Varför chansa? Det finns knappast några seriösa avelsmål med pomcavan. Du kommer tveklöst att sponsra oseriös avel.
Men ja, är det vad ni vill så kolla blocket. Med tanke på vad ni gillar för raser undrar jag vad ni anser om en papillon? Kanske det skulle vara en ras som faller er båda i smaken?
Tänk på att cavaliern är en väldigt sjuk ras så se till att alla föräldrar och dennes föräldrar osv är testade för samtliga sjukdommar inom raserna. Bra att kolla föräldrars syskon osv så att de är friska också. Om de nu är reggade så man kan kolla dom, annars är det ju lite svårt.
Mvh Linn
Ja som #8 sa. Om föräldrarna är reggade så kolla på skk hunddata, där kan du se om de varit hos veterinären för att röntgas och ögonspeglas, samt om de har blåsljud. Annars riskerar er valp i slutändan ett kort liv och ni eventuellt en dyr veterinärräkning.
#7 Varför skulle så många vara oseriösa bara för de inte vill ha en rashund? Det var ganska ologiskt. Det är som att säga att inte finns någon som föder upp bra kaniner om de är blandraser. Vi besöker såklart uppfödaren och ser hur hundarna har det och hur föräldrarna är, osv. Jag vill inte köpa av en oseriös uppfödare som endast föder upp för pengarna.
#8 Ja självklart ska vi först och främst besöka uppfödaren och se till så föräldrar är friska och har bra gener :)
#9 Dock bor jag i Danmark och jag antar att danska hundar inte finns med där… Men jag ska kolla upp en dansk motsvarighet! 
6 söt, du har ingen vuxen bild man kan se för enligt den bilden så ser det ut som en cavalervalp http://www.google.se/imgres?q=cavalier+king+charles+spaniel+valp&hl=sv&sa=X&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4ADSA_svSE465SE465&biw=1920&bih=871&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=v90tV6Hm-ybJSM:&imgrefurl=http://www.puppy-training-at-home.com/cavalier-king-charles-spaniel-training.html&docid=1Oe01hdWHdRrsM&imgurl=http://www.puppy-training-at-home.com/images/cavalier-king-charles-spaniel.jpg&w=300&h=276&ei=-6QjUJqCMLTT4QSg-IGADg&zoom=1&iact=hc&vpx=1392&vpy=165&dur=110&hovh=215&hovw=234&tx=92&ty=128&sig=112888379227926999288&page=1&tbnh=124&tbnw=135&start=0&ndsp=55&ved=1t:429,r:52,s:0,i:234
Jag har ingenting emot blandrasavel men jag stör mig något på folk som blandar raser och döper dem till något eget…
Men så länge föräldradjuren är friska och kollade så verkar det vara en söt blandning :) Men inget mer..
TS menade du inte Cavapoms? Sökte på google på Camapoms och fick inga träffar så jag provade ist Cavapoms då det var mer likt Cavalier i början och fick massa träffar :P Men jag är inget emot blandras avel men skulle inte det vara bättre att välja en renrasig?
// Hannah
#13 Men det står ju cavapom i rubriken -.-
#14 Men gud jag missad det, då jag oftast inte damp läser rubriken utan läser innehållet -.-'' Även så gjorde en annan samma sak som mig om du tittar upp åt i inläggen..
// Hannah
#15 Chilla med livet lite, ok?
#16 Du kan börja, tack :) Vi förstör bara tråden nu, så sluta skriv om något onödigt.
Tillägg: #18 Du förstod inte vad jag menade med det så jag håller tyst :) Men lär dig använda PM om du ska skriva om något annat som tråden inte handlar om.
// Hannah
Damp läser, det var nåt nytt, och man behöver inte lusläsa en rubrik för o se va det står xD
#17 Än en gång disskussionsforum, de brukar komma fram då :P
#10 De flesta tycker att det är oseriöst med avel där man inte kontrollerar att djuren man använder är friska och inte heller bärare av diverse sjukdomar och problem.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#19 Ja och vad handlar tråden om? Cavapoms och inte om någon rubrik som man inte läser.
Eldar upp? Omg. Är tyst nu #23.
// Hannah
#21 Men chilla, jag sa bara en sak o du eldar upp dig för ingenting? Barnsligt
#21 & #22 Lägg ner nu!
Eventuella fler tramsinlägg tas bort!
Har ändrat i #0 så det blev rättstavat där med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#23 Peace :)
Men det är enklare att kolla upp renrasiga hundar om de är hälsotestade ordentligt. Blandraser registreras ju inte någonstans så det är ju väldigt svårt att verkligen få veta att de är kollade ordentligt. Många hundägare säger att "min hund är frisk" men de har inte gjort en enda test hos veterinär och då kan man faktiskt inte veta om hunden är frisk eller inte. Så se till att uppfödaren har papper på att hundarna är friska, och även gärna deras föräldrar osv.
Mvh Linn
#25 Ja det ska jag :) Jag har hittat några annonser på danska "blocket" där det står att valparna är vaccinerade, chipade, avmaskade och man får med papper från veterinär från hälsokontroll, osv. Då har de säkert papper på föräldrahundarna också, om man ber om att få se 
Tack för hjälpen!
Jag skulle inte blanda dessa raser sorry… men jag tycker det är för olika för att ge en bra matchning..
cavalier är ju också väldigt sjuk(inte alla) Och pomerian finns det också massor man ska passa sig för.. eller massa var att ta i men det finns så mycket redan.
Det värsta är ju att man kan ju undra varför man gör en blandning? För som jag ser det så är det ingen av rasernas phsyke du är intresserad av? Det låter som mycket utseende :S
Sen så tycker jag de flesta cavapom ser ut som cavalier men med mer hår :S
#27 Jag tycker att hundens psyke och personlighet beror väldigt mycket på hur den är uppfostrad och uppväxt. Dock är alla Cavalier jag har träffat supersnälla och gosiga och pomeranians är spralliga och har mycket energi :) Nu har jag ju inte ägt någon av dessa raser, men jag gillar båda två. 
Jag tycker att en Cavapom ser ut som en Cavalier med smalare ansikte, vilket jag tycker gör den mycket sötare. Sen är pälsen och färgerna annorlunda också.
Jag tror även att det skulle bli en intressant och gullig ras i personligheten. Vad jag har läst om dem så verkar de passa mig och sambon väldigt väl.
Varför verkar alla här vara emot blandraser?
Jag tycker de förtjänar lika mycket kärlek som renrasiga! Blandade man inte olika raser hade man inte fått fram alla som finns idag!
#28 Det är inte hundarna som individer som folk är emot, det är blandrasaveln som tyvärr väldigt sällan är seriös.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#29 Jaha okej :/ Men så länge uppfödaren är seriös och verkligen älskar djur och bryr sig om dem, samt vet vad han/hon gör.. då borde man inte klaga (det är ju endast en sån uppfödare jag skulle köpa av). :)
#30. Som sagt, se till att få se veterinärintyg på föräldradjuren. Det räcker inte att själva valparna är vaccinerade utan föräldrarna ska vara kontrollerade också. Cavalieren SKA vara kollad för blåsljud! Jag säger det i all välmening, då hjärtfel inte är att skoja om. (det hade ju gällt även för renrasiga hundar, så har inget med blandisen att göra)

Allt det du skrev är standard för att sälja en valp och har inget med om man är seriös eller inte. Att tro uppfödaren är seriös för att den älskar sina djur är ganska naivt, djuren är inte friska för att man tycker om dom.
#31 Ja, jag ska se till så båda föräldrarna har kollats för hjärtfel och andra hälsofell! Speciellt om den ena rasen är känt för sånt. Vi har ju inte bestämt oss för en ras/blandras än, men jag är riktigt intresserad i en Cavapom, så det ska jag absolut göra! :)
#32 Vad gör en uppfödare seriös enligt dig då? Att den har en egen kennel?
jag skulle leta efter en renras då blandrasuppf ofta är oseriösa (inte alla, men väldigt många), och att jag inte tror det blir en bra blandning..
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
För mig är en uppfödare seriös när den hälsokollar alla sina djur och har ett mål med sin avel. Målet kan vara att få fram bättre hundar för jakt eller drag eller något sånt. Endel vill få fram rastypiska friska hundar för utställning och då tycker jag det är viktigt att hunden inte lider av sitt utseende. Uppfödaren ska också klara av att meritera sina avelsdjur och aktivera dom ordentligt och inte bara låta dom springa på gården hela dagarna.
Sen finns det oseriösa uppfödare vars enda mål är att få fram söta valpar som säljer lätt, många av dom gör sällan alla hälsotester som behövs för att deras hundar "har aldrig varit sjuka" eller "han klarar av att ligga på mage på golvet med benen åt alla håll och då har han inte dåliga höfter". Sånt är inte seriöst tycker jag.
Mvh Linn
#35 Hmm det är sant. Men jag tycker att bara för det är blandraser betyder det inte att det är en dålig uppfödare, dålig hund och att ingen bör köpa djuren. Jag kommer som sagt att endast köpa från en jag vet har friska djur, som tar dem till vet. regelbundet för koll och som har kollat upp fel osv. INNAN de avlar på djuren. :)
Ja det är bra att du tänker göra det! Anledningen till att jag gillar renrasuppfödare bättre är för att det är mycket enklare att kontrollera att föräldradjuren är friska i skk hunddata. Där kan man ju även kolla syskon till föräldrarna och om tiken eller hanen fått valpar innan kan man ju också kolla dessa valpar om de är hälsotestade och hur de sett ut. Sen om man är intresserad av någon sport eller utställning så kan man också kontrollera meriter på samtliga hundar i den linjen och även valpar föräldrarna fått innan.
Är man bara ute efter en ren sällskapshund och inte har några planer på att träna/tävla något speciellt så kan man ju absolut skaffa en blandras, bara man ser till att få se papper på föräldrarnas hälsotester och inte går på uppfödarens ord. Sen är det ju bra att läsa på ordentligt om samtliga raser som finns i valpen eftersom man aldrig kan veta hur mycket av vilken ras valpen kommer att få i sig.
Mvh Linn
#37 Det är sant, vi får nog tänka över saken mer :) Dock vill jag inte ha hund till utställning, avel eller sport, så för mig spelar det ingen roll om det är en blandras eller renrasig på så sätt. Som du sa, jag vill endast ha en sällskapshund. :) Tack så mycket, ska absolut läsa på om båda föräldrahundarnas raser (om det nu blir en blandras) och se till att få papper på hälsotester!
Annars är ju faktiskt cavalier en väldigt trevlig ras. Jag var lite inne på att skaffa en sån först men det blev en cocker istället då jag tycker cavaliern är för sjuka. Men det går att hitta friska hundar bara man letar ordentligt och är noga med att fråga uppfödaren.
Mvh Linn
#39 Mjo, sambon vill ju gärna ha en renrasig cavalier, men jag vill hellre ha en annan ras, så det skulle ju bli en kompromiss med en blandis, eller vad man ska säga. :) Men vi får helt enkelt klura på det och försöka hitta olika uppfödare, osv. Läsa på lite extra om sjukdomar och annat viktigt. 
Annars kan ni ju skriva upp en lista på vad ni vill ha för egenskaper hos hunden och vad ni kan erbjuda hunden. Då är det ju mycket lättare att bestämma sig för vad man ska ha. plus att man får en hund som mer troligt kommer passa in i ens liv utan att bli odräglig för att den blir understimulerad eller något sånt.
Hur kommer det sig att du inte vill ha en cavalier? Vad för egenskaper vill du se hos hunden?
Mvh Linn
#41 Vi har tagit massa "tester" på internet för att se vilken ras som skulle passa oss, men tack för tipset, det ska vi helt klart göra! :)
Alltså jag har väl inte direkt något emot att ha en cavalier, jag tycker att de är snälla och mysiga hundar. Det känns väl helt enkelt bara inte som "rätt" hund för mig på något sätt. Jag gillar spaniel hundar, men jag vet inte riktigt…
Jag vill ha en hund som är lojal, social, lagom energi (gillar att leka, men ska kunna klara sig kortare stunder ensam utan att bli "galen"), snäll mot andra djur, smart.. och som inte behöver bo på en gigantiskt gård. Nu har vi inte bestämt oss för ett hus än att köpa, men det blir antingen en lite mindre villa eller radhus, så trädgården kommer att vara medelstor. Jag vill helst ha en lite mindre hund.
#42 ta och leta igen, dom där testerna är inte att lita på! dom vet inte alls vad hunden behöver… fråga här istället vetja :) berätta lite vad ni kan erbjuda hunden och så :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#43 Hmm ja, kanske det :P Jag gör en ny tråd då och hoppas på tips från er med erfarenhet av olika raser! :) Tack för tipset
#45 Jag tycker att dvärg och toypudlar är superfina! Min mammas kusin hade en sån som jag blev helt förälskad i! :) Ska läsa på om dem.