Nybörjare Agility
Hej!
Jag har en liten blandis kille på 1 år precis som jag vill börja köra lite agility med. Jag kommer dock inte tävla eller så, bara träna han för skojjskull.
Men jag har ingen aning om hur man börjar, så hur gör man?
Har inga hinder eller så för att jag vet inte om han gillar det, så till en början ska jag använda "hemmagjorda" hinder och om han tycker det är kul ska jag köpa riktiga hinder.
Så nu är frågan, hur börjar jag ? :)
Ett tips är att gå kurs hos en duktig instruktör som kan hjälpa dig med grunderna, annars blir det lätt fel tyvär :(
Jaha okej, jag trodde det inte spelade någon roll om det blir fel eller inte även fast jag inte ska tävla med han, men tänk vad fel man kan ha! :P
Då ska jag fundera över saken! :) tack för svaret!
Tycker inte att det är nödvändigt att du går kurs om du bara vill ha lite kul med hunden och köra agility på hobbynivå så att säga. Det finns många videos på youtube om hur man ska börja och finns även bra böcker på bibblan där de beskriver grunderna. Finns även bra info om du googlar :).
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Okej, jo jag har sökt lite tidigare på google, men jag förstod inte riktigt hur man börjar. Men jag kollade bara på några sidor, så jag får väl fortsätta att söka :) tack för svaret!
Du kan alltid dyka in på Agility iFokus och kika runt lite och fråga. Än så länge nylanserad sajt, men det finns en del folk där redan. 
Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga
Jaha, då ska jag gå in där nu och kolla runt! ^^ Tack för svaret!
Jag håller med föregående talare om du bara ska köra typ hopphindren, slalom och tunnel. Men jag hade aldrig vågat börja med balanshindrena på egen hand.
7# Okej! :)
Nej, jag vet inte hur man använder en sådan heller så det ska jag inte börja med ^^
vi har en lite Tibbe-tik som vi tränar agility med, coh vi började med en nybörjarkurs
jag skulle i och försig vilja tävla henne, men hon har inte lärt sig slalom på två år, så det blir nog inget med det^^
men om du inte vill gå kurser med din vovve så börja med att åka till klubben och visa honom en bana. visa hur man gör över ett hinder och gör allt till det roligaste i världen! jag har gjort så hela tiden, och när Annie började fatta galoppen lite mer så läste jag på och nu går vi hela banor (utom slalom då förstås^^) 
tänk inte på rätt eller fel, bara ha roligt!
9# Vad kul! synd dock att hon inte klarar av slalomet! :/
Nja vill inte gå någon kurs med honom efterssom att jag ändå inte komer att tävla :/ Vi har en klubb här men jag tror att man måste vara medlem är inte säker, men kan kolla upp det! :D
Jo, jag ska försöka ha så kul som möjligt! Jag är inte så duktig på agility så det lär nog bli en hel del fel! Menmen ^^ han har provat att hoppa över lite grejer i skogen och något hemmagjort litet hinder och det verkar som att han tycker det är väldigt kul! :) Men mer har jag inte testat :P Förhoppningsvis kommer han att gilla att träna agility sen!
Tack för svaret! :)