Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1220 ggr
Stephanie
0

Ensamhetsträna en valp?

Går lite i hund-tankar men har ett problem - jag börjar plugga i höst, vilket innebär att valpen kommer att få vara ensam några timmar varje dag. Sällskap kan ordnas i drygt en månad efter att valpen har kommit, men frågan är om den tiden räcker för att efter det kunna vara ensam när jag är på föreläsningar?

Hur lång tid bör jag räkna med att det tar, från att valpen kommer, till att den kan vara ensam ett par timmar?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

rebz
0

En valp ska inte vara hemma alls mycket. Ensamhetsträning är något man går långsamt fram med och ökat successivt. Så du kan räkna med att hunden kan vara ensam i ett par timmar när den är mellan 1-2 år skulle jag nog säga. Vissa valpar har svårare för ensamhetsträning än andra.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Stephanie
0

Så man kan inte lämna hunden ensam förrän den är ett år gammal?

Michaela-N
0

#2 Nej, det är överdrivet länge! Aldrig hört talas om en hund som klarat att vara ensam först vid två års ålder… då har man som ägare inte gjort rätt! Det finns hundar som är rädda för att vara ensamma men räkna inte med 1-2 år, men valpar under fyra månader bör inte lämnas ensamma mer än korta stunder, som det står i djurskyddslagen.

Loveradio
2

#3 Fast vissa hundar har som sagt svårare än andra att vara ensamma och då kan det absolut ta 1-2 år innan de klarar av det.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Stephanie
0

Kan tillägga att jag är van vid hundar, det är bara det att vi inte behövt träna dom direkt då det alltid är någon hemma. Det är för övrigt vår egen kull med valpar som jag funderar på att ta en ur själv.

rebz
2

#3 sa inte att hunden inte klarar att vara ensam förens den är 2år. Även om valpen kan vara ensam längre stunder när den börjar bli större betyder inte det att man ska lämna en valp ensam flera timmar varje dag. En valp som är duktig kan säkert lära sig att vara ensam fort. Men man ska liksom inte gå från 15min till 1tim direkt eller från 1tim till 3 timmar utan man bör öka successivt och inte skynda på det hela. Sen handlar det ju inte om några timmar här och där utan vad jag förstod så ska TS vara borta flera timmar VARJE dag då hon måste på lektion/föreläsning. Sen handlar det ju också om vad man personligen tycker. Själv tycker inte jag att en valp under 1år ska vara ensam flera timmar VARJE dag. Kan valpen klara av att vara ensam 1-3 timmar så skulle jag kanske låta sen vara ensam så länge enstaka dagar i veckan. Men inte mån-fre. Men det är ju upp till var och en.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Michaela-N
0

#4 Ja precis, undantagsvis. Det är inte något att räkna med precis.

Loveradio
0

#7 Det är något man får ha med i beräkningarna. Så ovanligt är det inte.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com