Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 12996 ggr
hejsan1337
0

Schäfer

Har nyligen skaffat mig en grå schäfertik (gamla varianten, alltså rakryggad) utan stamtavla. Bra, dåligt?

Funderar på att ta en kull på henne senare i livet. Hon är väldigt duktig och framåt för att vara 4 månader gammal. Är detta möjligt? Ni får ursäkta, men är ny och väldigt nyfiken.

Tack på förhand!

• Redigerat 2021-10-26 04:06 av Karmatarerskanise
[kattsson]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*tass*

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte du bör avla på en hund utan stamtavla eftersom du inte vet hur det ser ut bakåt i ledet.

Varför valde du en schäfer utan stamtavla? Varför har hon ingen stamtavla?

Lägg gärna in bild :)

hejsan1337
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på henne!

Troja :)

Emaljoh4
0

Är det intem ånga schäfervalpar som är framåt vid 4 månaders ålder? Det är ju en rätt vass ras. Tyst

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[kattsson]
1

Ser hon ut som en renrasig schäfer?

Karmatarerskanise
0

#3 Vill du inte svara på mina frågor? :)

Maja2
0

Håller med Hera, tycker inte att du ska avla på henne. Varför har du de tankarna? Att avla menar jag… ? Då skulle du väl skaffat en schäfer med Bra stamtavla?

hejsan1337
1

För det första så är alla schäfrar "sönderavlad". Vill ha den gamla varianten, alltså rakryggad. För det andra så är dom svår att få tag på, inte många som har stamtavla. Tro mig, har sökt x antal gånger. Seriösa kennlar som har stamtavla på sina rakryggade säljer dom antingen till polisen eller väktare, inte privatpersoner.

Sophey
0

Nu kan man ju kopa en rakryggad Schafer med stamtavla aven som privatperson annars hade du kunna importera en med stamtavla istallet for att kopa en utan om du gar i avels tankar om det verkligen inte finns en anda kennel med rakryggade.

Det later lite som att du tycker att just din valp inte ar sonder avlad for att den inte har nagon stamtavla.

Medarbetare på matlust

Karmatarerskanise
3

#8 Ditt svar får mig att undra hur du letat efter uppfödare?

hejsan1337
0

Någon vänlig själ som kan ge mig ett bra kennel namn i så fall? Vill ha en fin (utställnings-schäfer utseendet), men ha bruks-schäfer egenskaperna. Om ni förstår vad jag menar? Det betyder hundar som inte får problem med höfterna i äldre ålder.

Karmatarerskanise
2

Det är ju utställningschäfrarna som brukar ha räkrygg och vad jag har förstått är det precis det du inte vill ha i ditt första inlägg. Nu skriver du att det är det utseendet du vill ha? Vill du ha räk eller rakryggad schäfer?

Hur höfterna blir får man kolla på föräldrarnas höfter, och längre bak i leden. Därför det är så bra med stamtavla.

hejsan1337
0

Rakryggad Schäfer, men som inte har tråkiga (grå) färger. Titta själv hur dom ser ut nu. Dom ska vara fintecknad och samtidigt ha bruks-schäfer egenskaperna. Förstår du bättre vad jag menar då?

[Lostmybrain]
4

#13 ifall du vill starta uppfödning förstår jag inte alls varför du valde en oreggad schäfer. Valparna kommer ju inte kunna reggas heller.

Egenskaperna får man fram genom att avla på de egenskaperna, men det kommer du inte kunna göra på din valp. Hon kommer inte kunna göra ett mentaltest osv. Du ser inte häslan, ev sjukdomar i släkten..

Varför om man får fråga.. valde du henne?

[Lostmybrain]
0

Dessutom.. nej lla schäfrar är inte sönderavlade och nej det är inte svårt att få tag i de som är reggade? Förstår inte riktigt hur du tänkt?

Karmatarerskanise
0

#13 Ditt prat om att man ska titta hur det ser ut nu förstår jag inte alls. Jag ser rakryggade reggade schäfrar ganska ofta ute på prommisarna(pratar med ägarna), och de är inte grå. Du har nog sökt på fel ställen om du bara hittat räkstjärtar eller grå reggare schäfrar.

[kattsson]
0

Enligt Skk:

Har du köpt en valp eller vuxen hund som inte är registrerad (har stamtavla) så kan du inte göra det själv i efterhand. Det är bara valpens uppfödare som kan registrera valpkullen.

Alltså om man själv skaffar en kull så kan man regestrera dem? om jag fattar rätt?

hejsan1337
0

Inte? Svara då på frågan som jag ställde är du snäll. Har du tips på någon bra kennel? En sak till, schäfrarna är tyvärr det, iallafall dom flesta. Tro mig eller ej, fråga runt lite här på forumet. Sök på internet, eller liknande. Dom är "sönderavlad", ren fakta.

Karmatarerskanise
0

#18 Vem skriver du ditt svar till? Skriv gärna vilket inlägg du svarar på.

hejsan1337
0

Oj, förlåt. Lostmybrain, var det till.

[Lostmybrain]
1

kolla in gråmanns tex, mkt bra schäfrar dock gråa. men snygga schäfrar ligger i betracktarens ögon. En hälsosam hund är en snygg hund. Vill du gå efter färg så är det nog den exteriöra du får gå efter, för de uppfödarna tänker mer på utseende.

http://www.janalands.se/frameset3.html

http://gramanns.se/

http://www.jebas.com

bara tre exempel. Men bra sådana. Reggade bruksschäfrar finns.

Sen svarade du inte på frågan. Varför valde du en oreggad om du vill avla? Du behöver inte svara, men skriv det då. Fast står du fast vid dig själv tycker jag du kan svara på de frågor som ställs :)

[Lostmybrain]
0

lite info också. Schäfern är numera uppdelad. Bruksschäfrar aka rakryggade (brukstypen) och exteriör aka räkryggade(utställningstypen).

Jag nekar inte till att det finns sönderavlade. Men det finns rena brukshundar också.

[Lostmybrain]
1

ang ''Tro mig, har sökt x antal gånger. Seriösa kennlar som har stamtavla på sina rakryggade säljer dom antingen till polisen eller väktare, inte privatpersoner.'' ditt citat

Uppfödare av brukstypen är ganska mån om att hundarna hamnar hos människor som arbetar i någon form av bruksarbete. Tex, lydnad, spår, sök, rapport, IPO, skydd, Utbildning senare i livet, typ tjänstehund osv. Om man inte kan erbjuda det så är det ganska svårt att få en sådan schäfer ja.

Jag blev erbjuden en bruksschäfer med rena brukslinjer där syskonen skulle utbildas till tjänstehundar tillsammans och jag då, en 15 årig flicka ville ha en brukshund som första hund. Men jo då, visst blev jag erbjuden. Just för att jag kunde erbjuda min hund detta.

Hoppas du inte tar illa upp eller så. Lättare att på ett större perspektiv om man förklarar.

ennn sak till bara^^ ''Tro mig, har sökt x antal gånger. Seriösa kennlar som har stamtavla på sina rakryggade säljer dom antingen till polisen eller väktare, inte privatpersoner.'' Reggar man inte sina hundar har man inte rätten till en godkänd kennel. Alla seriösa uppfödare reggar sina hundar. varför? för att man ska veta vad man köper. Oreggade hundar klassas som blandraser.

En som inte passa i dagens samhälle
1

Jag håller med Hera . Du kan får mer problem än du önskar. Och om nu att tar valpar på henne. Så får du inga stamtavlor till valpägarna. Dessutom så måste du lära dej om avel och om rasen Och dessa olika blodslinje

En som inte passa i dagens samhälle
0

En sak till Varför finns det 2 olika sorters schäfrar. När det finns bara en rasbeskrivning                                                                                                  En utställnings typ Som har en rygg som  liknar en skidbacke                       Och sedan brukshunden som liknar en sågbock

Ska du har en brukshund Så är färgen så noga. Utan på bruks är det den mentala och höfterna back och fram som viktigast

Gråmans kennel , hassegården kennel . Polarmarkens kennel , Assis kennel

Brantastigens kennel , Brendas kennel, När det gäller schäfer så måste man ringa runt till olika kennlar. Helst besöka dom så man får en egen uppfattning. Eller om du känner någon som har hållt på med schäfer en länge tid. När det gäller schäfer så är det extra svårt att hitta något bra.Eftersom schäfer är så populär

fettmedkevlar
0

Ja alltså för det första har du ingen renrasig schäfer eftersom du inte har stamtavla. Av bilden att döma ser din valp inte ut att vara renrasig(talar för mig själv). Så jag tycker det är ganska dåligt att du planerar att ta en kull på din valp då du inte vet hur hälso och HD/ED status ser ut längre bak i ledet. Du vet inte hur t.ex morföräldrar eller morföräldrarnasföräldrar var till psyke.

Sen är alla schäfrar inte sönderavlade, jag har två stycken bruksschäfrar varav båda är gråa. Se bifogad bild!

Du kan absolut inte letat noggrant eftersom du påstår att alla schäfrar är sönderavlade, för ingen av mina är "sönderavlade". Min mamma som har schäferkennel och föder upp bruksschäfrar har inte heller sönderavlade. Så jag måste fråga dig, vad pratar du om egentligen??

Du kan inte heller starta kennel då du inte äger en renrasig schäfer med stamtavla, för du kommer inte få registrera blivande valpkull i SKK. Eller ja visst, du kan ju hitta på ett "kennelnamn" som du inte kommer få registrera någonstans om du har planer på att ta en kull på din blandrastik.

Seriösa kennlar säljer valpar till personer som har ambition att tävla och säljer inte valpar till vem som helst. För att ta kenneln som jag köpte min yngsta tik ifrån, dem säljer inte till någon som inte vet vad man får i kopplet, dom säljer inte till någon som är helt grön för att det är helt enkelt hårda och skarpa hundar.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Driva]
1

Jag var på kurs med en jättefin schäfer (bruks) och de som hade den var ett par i 20 års åldern men som hade ambition att tävla i bruks. Så visst säljs det bra och fina reggade schäfrar till privatpersoner. Men jag tror att seriösa uppfödare säljer inte till privatpersoner som inte hade tänkt att jobba ordentligt med hunden. För det är vad som krävs om man ska ha en schäfer som är lugn och stabil..

Renor
2

Härligt att du köpte en rakryggad!!! Glad

[Cras]
5

som alla andra frågat, varför blandras och varför frågar du om det är bra eller dåligt NU när du redan köpt henne? finns sagt tidigare massvis med bruksschäfrar med raka ryggar som är reggade som man får köpa som privatperson bara man kan erbjuda ett aktivt liv.
fler kenneltips: bockegården, www.hedeforsen.se (gå in o läs där, läs uppfödarens blogg på reinos hörna, kommer du säkert gilla och hoppas det ger dig en tankeställare att det finns fortfarande bra schäfrar oxå) gå in på www.svenskbruksschäfer.se där finns bruksuppfödarna..

Du kan ju inte bestämma redan nu om du ska avla eller inte på henne för det första, det är en valp! du vet ingenting om hur hon kan utvecklas i framtiden än! alla 4 mån valpar som är friska är framåt, självsäkra och fulla med energi…

OCH VARFÖR avlar man ens bruks-modellen av schäfer utan stamtavla??? utan stamtavlan får ju hunden inte tävla i bruks! inte delta i mentaltester heller! vilket är ju själva POÄNGEN MED EN BRUKSHUND, förutom tjänstedelen såklart.

Att man tagit en sån här kull utan att regga den säger mej dessa saker: att föräldradjuren på något sätt inte uppfyller kraven för att reggas = dvs kass mentalitet, eller skitit i att testa den alls vilket är lika dåligt för då vet man ju inte, eller dåliga/skitit i att testa höfter/armbågar el annan sjukdom. har du ingen stamtavla kan du inte kolla upp mentalitet och sjukdomar bakåt i släkten, avlar du sedan vidare på detta utan att ens kollat upp något sånt är så är det FRUKTANSVÄRT OANSVARIGT i mina ögon!

Bara för att man skiter i att göra olika tester och vägrar ta reda på hur det ser ut i verkligenheten, så betyder det ju inte att ens hund och hundens alla valpar automatiskt kommer bli friska!

Om nu alla reggade schäfrar skulle vara sjuka och förstörda, vart skulle då allt avelsmaterial på dessa oreggade 'rakryggade' schäfrar komma ifrån?? antingen måste det vara hundar som från början varit registrerade = det bär på lika mycket fel som de reggade, bara för att man går ur en klubb slipper man inte det genetiska i hunden!, eller så är det blandraser. punkt. Finns ingen logik i att köpa en oreggad hund för att den skulle vara friskare än en reggad, det är bs. det är bara det att den oreggade är inte testad, de avlar i blindo och tror att det är bra för de vet ju inte! De som säljer oreggat gör ju heller inga valpuppföljningar sen för att se om några år om de vuxna valparna fick sjukdomar eller inte, detta gör reggade uppfödare oftast.

Nä tacka vet jag ansvariga skk-reggade uppfödare som hälso- och mentaltestar alla sina hundar och även uppmuntrar alla valpköpare att testa för att få en avelsutvärdering!

Snälla ta reda på fakta innan du ger dej in i aveln! köp en reggad tik för detta ändamål om du är intresserad. Att avla på schäfrar utan att testa mentaliteten (även om man nu mot förmodan testar för sjukdomar) är att förstöra schäfern som ras! En ras är inte bara ett utseende, det är en mentalitet, ett sätt att vara och arbeta också faktiskt och även den biten ska behållas, trots att de som avlar efter utställning i princip glömt bort det verkar det som. men det finns de som inte gjort det!

ps. det finns gott om bruksschäfrar som 'ser ut som en schäfer ska', och inte är gråa.

hejsan1337
0

Sönderavlad = Snedryggad

Icke sönderavlad = Rakryggad

Hoppas att alla förstår nu! :)

PS. Tack för alla kommentarerna angående parningen. Om jag nu skulle göra det någon gång med henne.. Var bara en fråga.

[kattsson]
0

Han hade en fråga bara om det. (Vad som händer osv).
TS har inte skrivit att han ska avla på tiken om jag fattat det rätt.
En fråga om hur speciellt det är, ang stam osv.

Och även om han skulle avla på henne så är det minst  1 1/2 år innan det går och borde då läst på sig en del. :)

[kattsson]
0

Alltså frågar TS om det går med en tik utan stam. frågar lite om vad ni tycker osv.

Karmatarerskanise
0

#30 Jag förstår dig fortfarande inte.
Det finns ju uppfödare som avlar på rakryggade. Så VAR letade du?

Sen skriver du att du inte vill ha en grå, ändå sitter du med en hemma som du precis köpt. Hur går det ihop? VArför köpte du en grå om det var det du INTE ville ha? Du får gärna förklara hur du tänkt vid ditt köp.

Och jag hoppas att du inte kommer avla på din oreggade hund i framtiden.

Bättre att vara seriös och skaffa en renras med bra linjer och innan dess kolla upp avel ordentligt. Det är inte för alla.

hejsan1337
0

Vill ha både och känner jag, men föredrar hellre dom "fina", starka färger etc. Vill inte ha räkryggarna, utan dom äkta schäfrarna, även om det inte är rasstandarden. Jag personligen tycker att dom är finare, men inget som säger att min tik här hemma är mindre värd. Visst finns det kennlar som avlar på såna, men dom är för det mesta grå.. Har tittat på alla som ni har rekommenderat, även andra sidor också. J*vligt svår att få tag på tydligen, får äka genom hela landet för att hitta en.

hejsan1337
0

'Åka' ska det vara, och inte äka. Ursäkta om jag var otydlig.

Workingdog
0

Jag har en bruksschäfer som inte är grå. Hon är svart med gula tecken.

Jag är snart 15 och fick ta hunden, vi har henne på foder. Så jo självklart säljer dom till privatpersoner :) Den kenneln Lexi kommer ifrån behöver man inte ens tävla om man inte vill, utan ge hunden ett aktivt liv helt enkelt. Sen är det ju roligt om man kommer ut och tävlar, men det är absolut inget krav, det är bara att man jobbar med hunden på ett eller annat sätt.

Hon kommer från Skogsstugan's kennel www.skogsstugan.com

#34 absolut är inte din tjej  mindre värd än någon annan hund! Jag har själv en blandras och hon är något av de bästa som har hänt mig. Hon är absolut inte mindre värd för att hon är en blandras.

Dock om du nu vill ta en kull på henne så bör du veta hälsa osv längre bak i leden, eftersom schäfer är en ras som kan vara drabbad av HD och ADfel är det bra om man kollar upp det. Om du inte vet hur det ser ut bakåt skulle jag avråda till att para henne.

Det kan även vara riktigt svårt att få oreggade hundar sålda.

Sen kommer du ha något syfte med kullen? Om du bara tar en kull för att du vill är det inget bra syfte, jag personligen tycker att man ska ha ett syfte med en kull för att ta den!

Men hur som helst, lycka till med din tjej, och hoppas att ni får många givande år tillsammans!

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

[Ronon-m]
0

Grattis till valpen! Jätte fin. En hund utan stamtavla räknas som blandras, även om den är "renrasig". Så även valparna kommer bli blandraser. Eftersom det är noga med bra höfter på rasen så måste man veta väldigt mycket om generna bak i tiden, vilket man inte kan om man inte har stamtavla på hunden. Så jag personligen skulle inte ta valpar på henne, men det är ju ditt val :)

Jag har en schäfer med stamtavla. Hon är rak i ryggen, bara en liten slutning. Hon är blandad exteriör och bruks. sen så har hon väldigt fina färger. Svart med röda tecken. Hon är 5 månader :)

[Ronon-m]
1

En bild till på henne

Maja2
2

Är det inte lite såhär åxå att du kan ställa upp en rakryggad schäfer så att den ser räkryggad ut, genom att sätta bakbenen längre bak, likaväl som du kan få en räkryggad schäfer att stå rak i ryggen , beroende på var den ställer bakbenen?  Jag menar, är skillnaderna så stora egentligen?

[Driva]
0

Den bruksschäfern som var på min kurs var svart, sjukt vacker! Och jag brukar inte tycka schäfrar ser bra ut i allmänehet

[kattsson]
1

Jo det är skillnad på rak och räk. Har själv haft en räk så….

Mischa
1

Bara argumenten "gamla typen", "rakryggad" och "utan stamtavla" säger jag nej.

Det är verkligen dåliga grunder för avel när man inte ens vet vad man avlar på och avel baserad på utseende oavsett inriktning är verkligen ingen lämplig schäferavel.

En schäfer skall enligt standard inte ha en rak rygg utan en lätt sluttande vilket folk inte verkar förstå innebär inte en sk. räkrygg,

Blir så trött på när oreggat marknadsförs som "gamla typen" ofta är dom både stora och långhåriga vilket verkligen inte representerar ursprunget.

Vill man ha en sunt byggd schäfer finns faktiskt många uppfödare inriktade på tävling/tjänst där hundarna skall passa för att jobba med men dom säljer ju främst till folk som vill ha en riktig schäfer dvs en arbetande hund för tävling/tjänst.

Varför har tiken ingen stamtavla? något längre bak måste gjort att hon saknar stamtavla för det har inget med utseende att göra, antingen är hon inte renrasig eller så har någon av föräldrardjuren bakom inte nått upp till dom krav som krävs för registrering av kullen.

≧◔◡◔≦

Workingdog
0

#39 nej man ser fortfarande skillnaden, visst kan rumpan vara nere i backen om man ställer upp en bruksschäfer så, MEN man ser ingen karp i ryggen, vilket man gör på en utställningsschäfer, oavsett hur det står

/Mvh Jennifer

Karmatarerskanise
0

#39 Ooja, det är stora skillnader!
Vi hade en tråd med bilder på skilnaden har jag för mig, men kan inte hitta den.

Om någon medlem har bilder från utställning får ni gärna lägga in dom.

fia-mia
0

Kan bara hålla med om tidigare nämnda saker.

Och en kull tar mycket tid och du som uppfödare är ansvarig för att de får en bra uppväzt. Det tar både tid och pengar. Sedan tar man inte en kull på sin individ bara sådär. Utan man tar en kull inom en ras där man är väl insatt i aveln, samt har mycket erfarenhet av rasen i sig.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Maja2
0

#44 skulle gärna vilja se de bilderna

[Driva]
0

jag googlade och hittade denna bild

http://femtinio.blogg.se/2009/march/m.html

Maja2
0

#47 Precis, där ser man tydligt skilladen i benställning. Skifta benställning på dem båda och du kan få precis det motsatta.

Workingdog
0

#47 nej det får du inte, du på utställningsschäfrarna ser en karp i ryggen vilket du inte gör hos bruksschäfrarna

/Mvh Jennifer

Workingdog
1

#48 Här har du en bruksschäfer som står uppställd, man ser ingen karp utan det bara lutar http://www.chade.dk/IMG_0053.jpg

Här har du en utsällningsschäfer som står uppställd, man ser en karp i ryggen http://www.zoonen.com/res/user/145924/galleri/2916150/lotuz_02_norm_se.jpg

den sista står inte ens så uppställd ändå ser man.

/Mvh Jennifer

Karmatarerskanise
0

#48 Skillnaden är ju den också att räkorna går med rumpan nedåt, det gör inte den med vanlig rygg. De sluttar alltså nedåt även då de inte är uppställda.

Så jo, det är stor skillnad.

Maja2
0

hävdar fortfarande att skillnaden inte är så hårresande stor :)

Maja2
0

Tycker fortfarande att det är viktigare att det finns stamtavla och är reggat. Tycker fortfarande att man inte ska avla på oreggat.

Workingdog
0

#52 nej på dom 2 jag la upp är det inte så stor skillnad, men bilden var ganska snäll också. Det är inte så många som ser så "bra" ut av exteriörtypen. Så jo det är stor skillnad. Varför tror du att en bruksschäfer kan hoppa ett enmetershinder i brukset, medans exteriören inte kan det längre pga ryggen?

/Mvh Jennifer

Karmatarerskanise
0

#52 Har du sett räkor i verkligheten, alltså de som har riktig sluttning, helt annan kroppsbyggnad?
Verkar inte så med tanke på det du hävdar.

Finns riktiga extremfall där hundarna knappt kan gå, de typ kryper med bakbenen medan frambenen går vanligt. Du kan ju tänka dig hur det ser ut.
Sönderavlat och sorgligt. Ändå köper folk dessa hundar trots att man kan förstå att det inte är bra för deras kroppar.

Men men, jag kan inte övertyga dig. Man tror det nog inte fören man ser det, för det är ganska otroligt hur man har förstört dessa hundar.

Maja2
0

#54 Då skulle du lagt upp tydligare bilder, för JAG ser inte såndär överdrivet stor skillnad. Men som du säger… de där bilderna som du la upp kanske inte var bra.

Men vi kanske skulle återgå till tråden… den handlar ju inte om huruvida jag tycker det är skillnad eller inte , eller?

Workingdog
1

#56 okej förlåt! Här är en bättre bild http://migrated.ifokus.se/uploads/a0a/a0ad4b8c668988e838ccfb8b31c49047/1-148-kopia.jpg

Om du inte ser karpen på den där bilden, som är väääldigt tydlig och extrem, ja då får väl du tycka att dom hundarna ser sunda ut, menmen

/Mvh Jennifer

Maja2
0

#55 finns det såna som är godkända? Som knappt kan gå?  Ja, isåfall är det verkligen förfärligt. Såna har jag inte sett. Det enda jag egentligen grundar mina uttalanden på, är en ytlig bekant som haft schäfer i princip hela sitt liv, som både jobbar bruks och ställer ut, och som är domare själv över hela världen, just på schäfer.  Avarter finns givetvis, som inom alla raser, och är dessa reggade och godkända, så kan jag tycka att om Ts avlar på en som ser och uppför sig bra, kan inte vara värre i alla fall.

Karmatarerskanise
0

#58  Att avla på ett djur man inte känner till bakgrunden om, det är ju att verkligen chansa. För som sagt finns det ju en anledning till varför det inte finns papper. Det är ju mer än att uppföra sig och se bra ut som är viktigt.

Mischa
0

Men dålig utställningsavel ursäktar inte oreggad avel.

Att en hund "ser" bra ut i jämförelse med extremexemplar intygar inte att den är frisk eller ger friska avkommor eller för den sakens skull är lämplig för avel.

≧◔◡◔≦

Maja2
0

#55 Finns det såna som är godkända?? som knappt kan gå? Det är ju förfärligt och en skam för rasen anser jag.

Workingdog
0

#61 det är de som är de "perfekta" utställningsschäfrarna vad jag har uppfattat det som. Jag har sett flera sådana exempel när man har åkt någonstans och sett en schäfer gå.

/Mvh Jennifer

Maja2
0

Tja… vi har nog uselt med perfekta utställningsschäfrar här i norrland :)  skämt åsido… det är ju fruktansvärt om det är så!!!

Haley
0

Maja2: Här är en film där du ser bättre skillnaden mellan brukstyp och utställningstyp på schäfer.

http://www.youtube.com/watch?v=cIaM3hYFszc

Haley
1

Till TS:

Om du ville ha en hund till avel varför då köpa en blandras? Ja, för det är det hon räknas som eftersom att det inte finns några papper. Och det kan ju faktiskt vara mycket möjligt att hon har annat inlandat.

Det låter VÄLDIGT lustigt att du vill föra schäferaveln framåt med en hund där du varken kan kolla upp föräldrar/förfäders mentalitet eller hälsa. Och sen sitter du oh säger att hon är friskare än hundar med stamtavla? Det var det mest korkade jag har hört!

Och angående att hitta kennlar så finns det många brukskennlar i landet. Sen säger du att de inte säljer till privatpersoner? Det gör de visst! Sålänge du vill träna och ofta har de även som krav att du ska tävla i något så är det inga större problem. Eller ha hunden som tjänstehund.

På bilden är min bruks schäferhane. Född maj 2010, alltså ca 17 månader nu. HD: B, ED: 0. en stor kille på ca 68 cm och skulle gissa nu drygt 40 kg.

På bilden tränar vi lite vallning.

Haley
0

Här är han i stallet tillsammans med min andra hane, korsning yorkshire terrier/ Lhasa apso.

Haley
0

Tycker inte han är det minsta lik detta

Bilden borttagen, pga copyright// LinaK admin

exitingsvillemo
0

#65 superfin kille Kyss får man fråga vilken kennel han kommer från?

LinaK
0

#67 Måste bara fråga; Har du tillstånd att använda bilden?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[MinRonja]
0

Tycker synd om schäfrar som ser ut som #67, det är SJUKT. Inte snyggt över huvudtaget, sönderavlad.

Haley
0

#68 Ja han är riktigt härlig! Han kommer från kennel Häxsjön :) C-kullen

#69 Jag sökte bara på google. Lägger man ut på internet så får man faktiskt räkna med att bilden blir lånad. Sålänge jag inte säger att bilden är min eller tjänar pengar på den så.

LinaK
2

#71 Tyvärr så håller inte det tankesättet, det är copyright som gäller. Man får inte bara ta bilder och lägga ut någon annan stans. Läs om upphovsrättslagen. Du får gärna länka till bilden annars.

Jag har tagit bort bilden!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karmatarerskanise
0

#71 Jag hoppas du läser det LinaK länkar till dig. Man får absolut inte ta/låna andras bilder, inte ens från google. Så länge det inte står att man FÅR låna bilden.

Lägger jag ut en bild på nätet betyder det inte att jag vill att andra ska ta dom från mig, utan jag vill bara visa min bild. Så man ska inte räkna med att andra snor ens bilder för att man lägger ut dom, utan man sa räkna med att ens medmänniskor sköter sig och visar respekt åt det som är andras..

[Ronon-m]
3

En bättre bild på min schäfer. Är väldigt nöjd med hennes rygg!

Blandning av exteriör och bruks :)

Workingdog
0

#74 vad fin :)

Min tjej har också bra rygg. Bruksschäfer!

/Mvh Jennifer

[Driva]
0

http://www.svenskbruksschafer.com/

På denna sida finna massa uppfödare och de jag har surfat in på verkar ha rakryggade schäfrar som de flesta är korade och bruksmeritrade (vilket visar att de håller också).
Sen verkar många vara grå, men du ar ju nu ändå köpt en grå schäfer, så hade det inte vart bättre att köpa en reggad med dokumenterad stam?
Sen kan jag ju inte undgå att notera att av de somhar visats upp på bild är är det endast en som är grå, så så ovanliga kan inte "färgader" schärfrar vara…

[Ronon-m]
0

#75 ja hon hade också väldigt fin rygg :)

Haley
0

72# Okej :)

Noa-Nisse
0

#39 skillnaden är jättestor… Det kan man ju se på hur de rör sig. Alltså inte bara på hur de blir uppställda i en ring.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

#79, ja skillnaderna är jättestora när man ser såna som var upplagd men bilden togs bort tex, och en annan schäfer, som åxå ställs ut, men utan att se ut så, om ni förstår vad jag menar. Jag frågade Hera, men fick aldrig nåt svar, men nån annan kanske kan svara mig?

BLIR de schäfrar som är så karpiga att de inte kan gå, verkligen högt placerade  på utställning?  ÄR det bara sådana som finns på utställning?  JAG tror inte det, men så har jag aldrig sett en schäferring heller.

Fridaaaa
0

#74 & #75 Det där är "riktiga" schäfrar för mig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
0

#80, SVAR: Ja (tyvärr)

I klippet som jag lade upp så vann ju den schäfern vars rygg var mest utmärkande "räk"rygg. Rasstandarden tolkas olika av människor. Av dommare verkar den tolkas som att ju mer sluttande destu bättre.

Precis som t.ex. Bassethounden.

Ur rasstandarden:

"Basset hound ska vara en välbalanserad, lågbent drivande hund med påtaglig substans och full av kvalitet samt en anatomi som är funktionell för rasens ändamål. Basset Hound ska ha en _viss mängd löst liggande hud utan att det blir överdrivet"

_Ordet överdrivet "Överdrivet" kan man ju tolka som man vill. Själv tycker jag att en utställningsbasset alltid har överdrivet mycket skinn. Sålänge man inte har ett mått (typ CM) så kan man själv alltid tolka det som man vill.

Man har ju mått på hur höga eller låga hundarna får vara. Det finns ju ingen egen tolkning på cm, utan vad som står där, det går man efter. Hade man haft ett mått på hur myket löst skinn en basset ska få ha eller hur många cm en schäfer-rygg får luta såhade det säkert sett bättre ut. Men det är ju bara enligt mig.
**
LÄNK till bild: http://www.google.se/imgres?q=utst%C3%A4llning+basset+hound&um=1&hl=sv&biw=1366&bih=587&tbm=isch&tbnid=jjiWPyv3rYKfcM:&imgrefurl=http://annashundar.wordpress.com/2011/07/25/intensiva-veckan-lordag-hundutstallning-tvaaker/&docid=AF4b_F9FHblYXM&w=600&h=400&ei=4FmMTsG2HYqK4gSTlfysCQ&zoom=1&iact=rc&dur=93&page=1&tbnh=108&tbnw=162&start=0&ndsp=24&ved=1t:429,r:19,s:0&tx=99&ty=8

**Ursäkta för OT, men ville bara förklara.

[Lostmybrain]
0

''Basset hound ska vara en välbalanserad, lågbent (?!) drivande hund''

Skojjar dom eller?!?!!?

Kickan90
0

Håller med #81 så ska dom se ut, men färgen är "fel" enligt mig, gillar den äldre schäfer "färgen". Den som är mer grå :)

http://theloveoflabs.com/images/ludwig_big.jpg

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Fridaaaa
0

#83 Tax är ju med en lågbent jakthund. Drever med:)
Dem har till & med lägre ben än basset

Maja2
0

#82 men att säga att Alla domare tolkar det så att ju mer lutande desto bättre, är direkt fel. Så är det inte.  Men intressant ändå att det finns köpare av båda "sorterna" Nu finns det ju de som ställer ut sina bruksschäfrar åxå och kammar hem många priser…

Kickan90
0

#86 aa, det är väl bra att det finns intresse utav både rak och sneryggade :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Noa-Nisse
0

#86, såklart finns det dommare med eldsjälar också. Men det finns nog inte tillräckligt många sådana bara! Så man blir ju glad att höra att rakryggade schäfrar vinner över räksyggar och att de kammar hem priser. Jag har dock aldrig sett det själv.

Maja2
0

#87 Jag har inte hänvisat till Ditt inlägg heller :)

Darkvampire
0

//Inlägg borttaget av admin på grund av svordommar

Maja2
1

#90 Nu är ju den här tråden inte precis dagsfärsk ….. men ditt språkval är illa. Stryk svordomarna hädanefter, man kan få fram sin åsikt utan.

Fridaaaa
1

#90 vårda ditt språk, annars behöver du inte vara på ett diskutionsforum

[tthereseeac]
0

Hej, jag tycker du ska avla din schäfer!!

har själv en rakryggad dock är det lite terv i henne men utan stamtavla. Varför jag tycker du ska göra det är för att det är BRA att dem iallafall får en kull för det minskar chanserna för äggstocks cancer osv för dem. Tycker bara det är löjligt att folk påstår att man inte kan få avla, sen ogillar jag själv detta lite men en eller två kullar tycker jag är helt ok då det bara är bra för hunden!

sen spelar det väl ändå ingen roll om hunden har stamtavla eller inte ?

har hunden ett bra psyke, inga höftproblem osv ( viktigt att hanen har bra psyke och inga andra problem som höfter osv också ) så tycker jag att det är självklart att du ska göra det! :)

Karmatarerskanise
2

#93 Att avla för att minska riskerna för cancer är verkligen en dålig anledning. Man bör avla för att föra raserna frammåt. Man bör inte avla utan att ha koll på sjukdommar och liknande bakåt i leden.

Så jo, stamtavla spelar roll många gånger.

htt
0

#93- Jag hoppas du skojar, annars tycker jag du ska läsa på lite mer :)

[tthereseeac]
0

sen har jag hört att tiken helst skall vara 3 år innan, vet dock inte om det är så eller ej men är vad jag har hört iaf

Fridaaaa
0

#96 Nej det stämmer inte att tiken ska vara minst 3 år.
Vid 3 löpet brukar man säga, eller minst 1,5 års ålder-

[tthereseeac]
0

haha ja det kan vara så att jag inte kan jätte mycket om hundar :) säger bara vad jag hört och då är det från "schäferklubb" jag hört det ifrån, självklart är det inte säkert att det stämmer. Men vill hon ha en kull tycker jag du bestämer det enbart själv, tycker däremot du ska vara nog med att hitta en bra hane ifall som dem andra säger du inte vet något bakåt om din egen. Våran hund har inte heller stamtavla men hon är inte heller renrasig till 100% så är kanske inte så konstigt :)

Ninette98
0

Kan säga så här denna valp e en bara shäfer i då jag har en identisk valpCD62191B-6517-450F-84C5-FBD6F1F94779.jpeg

Lona
2

#99: Hur menar du nu?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Moon AppleGrey]
4

också, denna tråd har varit inaktiv i nästan 10 år…

Fridaaaa
2

#99 Varför dra upp en 10 år gammal tråd?
Samt att din hund är defintivit ingen schäfer

Karmatarerskanise
2

#99 Din hund är inte en schäfer. Det är 100% säkert.
Med det stänger jag tråden.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer