Era promenad rundor?
Hejhej!
Jag funderade lite på det här med promenad "rundor".
Går ni samma runda/rundor med hunden/hundarna varje dag eller varierar ni? Hur många olika rundor har ni? Bestämmer ni er innan för vilken runda ni ska ta, eller blir det mer beslut under promenaden åt vilket håll ni går? Tror ni det är viktigt att variera rundorna eller är det bäst för hunden att "patrollera" samma runda varje dag?
Är lite nyfiken så skulle vara kul att höra hur ni andra gör och vad ni tror är bäst för hunden. Beskriv gärna utförligare än att bara svara på mina frågor (kan ha glömt något…).
Jag själv har fått för mig att variation är det bästa. Nya lukter och sinnesintryck borde ju vara mer stimulerande. Men funderar samtidigt på om kanske hundarna hellre går samma runda och markerar som sin "egen" så att säga. Bor väldigt många hundar kring mig så det kommer antagligen vara endel nya lukter på "bestämd" runda mellan våra promenader.
Hoppas på många svar
.
Mvh Johanna
Det finns så många småvägar, områden och mycket skog här, att det är nästan omöjligt att ta samma runda två gånger… om man inte är extremt tråkig och fantasilös då. 
Eftersom att jag bara går ut med mormor och morfars hundar, och bara är där på helger/lov när jag har gott om tid, så går jag i princip olika rundor varje dag. Dock återkommer sandvägen bakom den lilla skogen bakom huset, och det spelar ingen roll om den är först, sist eller i mitten av promenaden.
Jag varierar från gång till gång, och tycker att det är viktigt. Jag har en runda uppdragen i huvudet, men stöter vi på något hinder (t.ex. andra hundar) så ändrar vi helt enkelt om.
Brukar försöka variera så mycket som möjligt, dock är alltid sista kissrundan för natten densamma, eftersom det är där jag känner mig som tryggast :)
Jag varierar och går olika rundor varje dag. Tycker det är viktigt med variation och att hunden får olika sinnesintryck. Promenader är ju inte bara för motionens skull. Finns många småvägar och stigar här som man kan gå. Ibland så planerar jag redan innan var jag ska gå (har kanske 5 rundor som jag brukar variera mellan, vissa längre och andra kortare) och ibland är jag mer spontan och bestämmer under tiden åt vilket håll jag vill gå. Är ju kul att upptäcka nya vägar eller stigar. Kvällspromenaden brukar dock bli samma runda.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har vissa favoritrundor då det är bra att släpap dom lösa så de får leka o busa av sig. Jag går inte samma rundor utan jag går långpromenaden olika tyvärr finns det inte direckt skog i närheten men grönt o ängar finns så vi traskar llite överallt. Men varje söndag åker vi iaf iväg för att gå i skogen + träna, så det blir samma runda ungefär iaf samma skog 
#5 Haha vad roligt
Ja variation är helt klart bäst.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Rastningsrundorna är desamma i princip hela tiden. Det är väldigt praktiskt, för hundarna gör alltid ifrån sig då ;)
Långpromenaderna varierar. Jag vet dock inte hur många olika vägar jag varierar mellan, mest för att jag sällan håller mig till vägar.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Vi har ett antal rundor som vi varierar mellan, men börjar bli dags att leta upp en ny 
Jag bestämmer alltid innan jag går ut vilken runda det blir, beroende på hur långt vi tänkt gå o.s.v.
Här varierar vi promenaderna från dag till dag. Oftast går vi i skogen någonstans, antingen går vi till en skog här nära eller så tar vi bilen någon annanstans och promenerar. Ibland går vi dock i stan men jag tycker det är mycket mysigare att gå i skogen. Eller i fjällen för den delen! Planerar sällan i förväg vart vi ska utan vi går ut och går dit näsan pekar ;) Jag och säkert hundarna också tycker det är lite roligare att variera lite och inte gå samma runda jämt.
rastningsrundorna är oftast någorunda lika, blir lätt så då vi har en liten park nära här som vi oftast går igenom i början eller på hemvägen.
Här varieras det också, händer väl att man tar samma runda någongång om man är sjuk eller nåt men annars så går vi olika. Går mycket i skogen och utforskar små stigar och vägar. Hugo är mycket mer trött efter dom promenaderna än efter dom rundorna vi känner till mycket väl.
Jag aktiverar ofta Hugo på promenaderna och det är kul att utforska ny mark och nya platser.
Brukar inte planera innan vart vi ska gå utan det bestämmer jag när vi påbörjar promenaden. Gillar när det är spontant.
Där jag bor är det väldigt svårt att hitta nya rundor varje gång men har i alla fall ett antal där vi går. En går vi nästan aldrig men det är för att den är alldeles för kort,
Om jag hade haft möjligheten till att bara gå någonstans och liksom se var man hamnade hade jag mycket hellre gjort det, men nu är det väldigt svårt och då blir det att försöka variera mellan två eller tre olika rundor så att det inte blir exakt samma varje gång.
Här varierar vi inte promenaderna så mycket faktiskt :) Det är olika längder på rundorna, men morgonrundan är densamma varje dag och tar 45 minuter, i varierad terräng där hundarna till stor del kan springa lösa. Sen är det några olika rundor, en som är en mil och den andra ca 5 km som jag oftast väljer att gå. Tror inte ett dugg att hundarna skulle må sämre för att man inte hela tiden eller åtminstone ofta väljer nya vägar.