Problem med hormonerna efter kastrering
Hallojj!
Första gången jag gör ett inlägg på den här sidan! :)
Jag har en 9 månader gammal Chihuahua grabb som nyligen blivit kastrerad.
Innan kastreringen hade han inte visat något intresse för tikar alls, men däremot skvätte han revir inomhus väldigt mkt och därför valde jag att kastrera.
I sammband med att han blev kastrerad började min jack russel tik att löpa och ett par dagar efter kastreringen blev min Chihuahua helt besatt…
Nu har det gått en vecka sen kastreringen och han är fortfarande lika på tiken…Han äter inte och rasar i vikt…
Så nu till min fråga, är det någon annan som varit med om att deras hanhund fått det här beteendet precis efter kastrering? Jag har hört talas om att den hormonella förändringen som blir kan göra dem knäppa första tiden?
Tacksam för svar och att få ta del av andras erfarenheter inom området!!

Det kan ta upp mot 6 månader efter kastrering innan hormonerna går ur kroppen, och även efter det så är det ingen garanti att hanens beteende ändras vid löptikar. kastrering hjälper för en del, för andra gör det ingen skillnad.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det är nog snarare att hon löper som gör honom tokig. Bara för att testiklarna försvinner, gör inte hormonerna det lika snabbt. Han kan para en tik och bli pappa upp till 2 v efter en kastrering, så håll koll ändå. De där små simmarna kan leva ruggigt länge, även om testiklarna är borta.
Sen kan han fortfarande para och få till en hängning även i framtiden, trots kastreringen. Det kan vara bra att veta, då de kan skada varandra om de blir rädda, även om det inte resulterar i valpar.
Räkna med att det kan ta uppåt 6 mån för hormonerna att försvinna ur kroppen efter en kastrering. Binjurarna kan producera testosteron de med, så det försvinner inte helt från en hane.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
tycker du fått bra svar o jag skulle någ skaffa en hundvakt åt honom när man har en tik som löper det blir mycket stressande ja även för många kastrater.