Hundar iFokus

Hundar

Etikettböcker-filmer
Läst 17562 ggr
Zebben
1

Kontaktkontraktet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kontraktkontraktet är en bok som handlar om människans samspel med hunden. Den är skriven av en av våra mest kända hundkonsulenter - Eva Bodfält.

Författare: Eva Bodfält - är en av Sveriges mest kända hundkonsulter med över 25 års erfarenhet av inlärningspsykologi och samspelet hund - människa. Hennes utgångspunkt är att vi kan få en följsam hund som lyder med glädje genom att belöna hundens vilja att ta kontakt med oss.

Boken är den andra upplagan och är helt omarbetad. Är en otroligt givande bok som både är bred och djup. Den tar upp mycket om allt.

Några frågor som man får svar på är:

• Hur får jag min hund att hålla bättre kontakt på promenaderna?
  • Hur läg jag hunden att ta det lugnt?
  • Min hund drar i kopplet - hur lär jag honom gå fint?
  • Vad innebär skvallerträning?
  • Kan jag korrigera min hund utan att förstöra vår relation?
  • Min hund vill inte komma på inkallning - vad ska jag göra?
  • Hur får jag en hund som lyder med glädje?

Eva tar upp på ett mycket bra sätt hur man bygger upp en god relation med sin hund och hur man får en väl fungerande vardag tillsammans. Man får ta del av hur skvallerträning fungerar och varför denna metod är så bra. Hon tar även upp mycket om hur viktigt det är med miljö- och passivitetsträningen är för valp och unghund. Självklart får man tips och råd om hur man ska gå tillväga.

Har man problem med sin hund så kan man få oerhört många värdefulla tips på hur man vänder konflikt till kontroll. Har man inga problem så lär man sig hur man ska fostra sin valp, unghund för att inte hamna där. Boken kan man läsa såväl som nybörjare och erfaren hundägare. Oavsett om man "bara" har sällskapshund eller tävlingshund.

Till boken hör en handledning och en DVD med ännu fler tips kring Din träning. De kan man beställa på Eva Bodfält tillsammans med boken.

Detta är en bok som jag varmt kan rekommendera till alla!

SaraC
0

Var längesedan jag läste denna, tror jag lånade den på bibblan. Undrar om det var den första eller andra upplagan. Minns att jag tyckte den var bra, men så mycket mer kommer jag inte ihåg. Ska försöka läsa om den!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zebben
0

Den nya kom ut för bara några få veckor sedan, så det var nog den äldre upplagan Du läste. Denna är mkt bättre.

SaraC
0

Ja, det måste det varit då Glad Var längesedan jag hade tid med någon "fritidsläsning" nu, men till sommaren vore det ju perfekt att ha några hundböcker att plöja igenom.

pippa__
0

Ska absolut läsa =)

krasivis
0

Jag har första upplagan och tycker att det hon skriver och lär ut är bra MEN det är jättesvårt att läsa i boken för det finns inte mycket indelningar i stycken osv.

minja
0

Den andra upplagan är ruskigt bra och innehåller ännu mera godsaker än den första. Har båda och skulle inte klara mig utan dom (och några böcker till Tungan ute).

Linnda
0

Jag har andra upplagan, den är jätte bra!

KadjaNina
0

Får man lära sig skvallerträning? ;P

Zebben
0

Ja, i den nya upplagan går Eva igenom skvallerträning. Man får även i DVD se hur det fungerar

[alena]
0

Har länge tänkt köpa den och det ska bli inom dom närmaste dagarna. Har väldigt många böcker inom hund, fostran, lydnad, aktivitet m.m, men får aldrig nog.

Det värsta är att jag vet snart inte vilka jag har utan måste kolla i hyllan innan jag köper nån ny… fast kontakt kontraktet vet jag att jag inte har…än, men snart.

Ziggi
0

#9 får man med en DVD i boken?:)

SparklingTindra
0

#9 Är det mycket skillnad på första och andra? Jag är ju en sån där hundbokmal och jag har första. Tänkte om det är värt att skaffa den andra. (lånar inte böcker på bibliotek utan vill ha egna)

[alena]
0

Japp, sån är jag också. Vill ha egna böcker och ev. kunna gå tillbaka och läsa om jag vill, utan att behöva ta bilen ner till byn.

Zebben
0

#9 Nej, den får man köpa vid sidan av om man vill.

Zebben
0

Ja det är stor skillnad på böckerna. Jag har båda. Är också en bokmal när det gäller bra hundböcker. Vill ha egna….gjorde dock en tabbe och köpte en helt värdelös hundbok för 300:-. Vi skulle läsa den i vår utbildning och innan jag förstått vad övningen gick ut på så hade jag gått och beställt den i tron om att våra lärare rekommenderade boken. När jag läst 3-4 sidor så började jag fundera på vad sjutton det var för bok de rekommenderade. Insåg rätt snabbt att det var en bok med avskräckande exempel och inget de rekommenderade alls. Vi skulle bara ha läst den…. Obestämd

Singo-Torpet
0

verkar supper bra, har just betällt boken och dvd:n… så får vi se vad ja tycker sen efter ja läst den…

RobFrazie
0

Bestälde boken DIREKT när jag läste artikeln:D

[kalelo]
0

Upptäckte igår när jag läste artikeln att jag hade boken i bokhyllan, andra upplagan dessutom… men inte dvd:n. Har haft den i några månader, men igår började jag läsa den iaf. Påminner mycket om det som de lär ut på brukshundsklubben på valpkursen, mamma går med våran "delade hund" och lär mig sedan hur jag ska göra genom att visa mig med honom. Har läst hitintills till sida 30 idag, och hitintills har den iaf inte varit svårläst för mig, som har svårt för att läsa böcker.

Zebben
0

#16 & 17 Hrm…kanske ska prata med Eva och säga att jag vill ha en viss % på böckerna hon säljer. Jag gör ju halva jobbet genom min artikel OskyldigFlört

Träffar henne imorgon, så jag får tänka ut hur jag ska lägga upp det på ett fint sätt. Kan ju inte vara så mkt jobbigare att skriva en hel bok som en hel artikel… Tungan ute

RobFrazie
0

Haha, ja något borde du kanske få för att du gjort bra reklam :D

Jag hoppas att få boken snart! Den sak lusläsas riktigt. Får bara hoppas att beställningen gick som den skulle, råkade trycka ner när jag väl gjort beställningen hehe, men ja den är bestäld och betald, så hoppas allt gick rätt til, kan ha missat något viktigt som jag inte han läsa, men det tror jag inte :D

RobFrazie
0

Ja jag hopaps me att den är lättläst, har inte heller några större intressen för läsning och har dessutom svårt att komma ihåg skiten jag läst, så hoppas verkligen att jag kan förstå boken.

Den är säkert väldigt bra, men sakerna i den ska fastna i huvudet oxå:p

[kalelo]
0

#21 Jag funderar på om jag ska använda överstrykningspenna eller blyerts  i den… strukturen kunde ha varit lite bättre till, men den är lättläst med sammanfattning efter varje kapitel, så att det blir lite lättare att minas vad man läst.

[kalelo]
0

#19 Om du nu träffar henne imorgon, kan du inte ge henne förslaget att göra en ljudbok på sin bok då!!!

gejsa
0

Gud vad dyr hon är med sina kurser. En två dagarskurs med valp 2500 kr och så är det en hel dag. Är inte det lite jobbigt för en valp/unghund att hålla på en hel dag?

[Malin3033]
0

bästa bok jag läst! min bibel!

RobFrazie
0

Okej, ja det kan ju vara bra attstryka under det viktigaste, då håller man ju reda på det när man vill läsa boken om kanske några år så blir det lättare då.

Ja en Ljudbok vore aldrig fel faktiskt! Mycket lugnande att lyssna på dessutom! Fast man behöver fortfarande bilder till vissa grejer då kanske hon kunde prata om bilderna en stund osv så man verkligen fattar, vore ingen dum idé faktiskt!

Visst rätt mycket jobb bakom det oxå, men vore väldigt nice!

Zebben
0

#23 Det kan jag kanske göra. Vet inte hur sånt fungerar men jag kan absolut fråga om det finns någon möjlighet. Hur vanligt är det med fakta ljudböcker egentligen? Har noll koll på sånt…

Zebben
0

#24 Värt varje krona! Och man kör väldigt mkt teori så valparna/unghundar hänger på bra. Det varvas terori med praktik.

Hon har ju även föreläsningar (á 250:-) som också är värt mycket. Tycker också det är dyrt, men garanterar att man verkligen får ut maximalt av kursen. Känner mig som värsta reklamtanten..Tungan uteSkäms

[kalelo]
0

#28 så är det när man tycker att något är bra. Som jag, fast jag gör reklam för hundrasen Volpino Italiano istället.

RobFrazie
0

haha ja Zebben du gör då ingen dålig reklam för henne det måste jag säga:p

RobFrazie
0

Var ett tag sedan jag bestälde boken, har inte fått den ännu, men hoppas väl få den nu i veckan :D

monicany
0

Ska genast (i morgon ) skutta iväg å inhandla denna bok verkar väldigt bra å lärdom är det enda som inte är tungt att bära, å kunskap kan man ju inte få för mycke ut av

[alena]
0

Yes, idag hämtade jag ut den, kontakt kontraktet, på ICA!!

Skickade efter den från Adlibris.

RobFrazie
0

har precis fått hem boken nu:D

Ska läsas lite ikv :D

RobFrazie
0

måste tillägga att jag bestälde den ju från henne så fick den signerad oxå:D tog även DVDn och lilla boken handledning till kontakkontraktet.

"Kommunikation mellan hund och människa"

monicany
0

Här hemma så kliade dom sig i huvudet när jag frågade efter boken! så är det att bo på landet!!Skrikandes ska prova när jag ska till stockholm i helgendom har ju bättre utbud där hoppas jag.

RobFrazie
0

Beställ den annars? eller du kanske bara ska låna den?

[alena]
0

#36 Bor också på landet därför beställer jag oftast på nätet tex. från tex Adlibris eller bokus.

Sigriiid
0

Jag skakar liv i en gammal tråd…

Boken är väldigt bra, den bästa hundbok jag läst! Men jag är lite nyfiken på att beställa hem dvdn också men undrar då först om någon annan har gjort det och om ni är nöjda med den? Dvs är den värd att beställa?

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Sigriiid
0

Ingen som har sett dvdn?

// Emmily

SaraC
0

#40 Tyvärr inte

Zebben
0

Jag har dvd, då jag är med på en liten hörna där. Men Skäms jag har faktiskt inte sett den Skäms Men det som spelades in är bra och matnyttigt bla skvallerträningen så jag kan nog rekommendera den. Det ger ju om inte annat en praktiskt visning på hur en del av övningarna i boken går till.

[Forest]
0

Bra tips denna har jag missat :) tackar Zebben för tipset Glad

Sigriiid
0

Nu har jag fått hem dvdn och såg den precis. Och ja… Den är ju bra men det känns ovärt att ha köpt den + att jag känner mig lite lurad. 200 kr för 12 minuter är liksom inte okej. Det finns ingen information om längden på filmen någonstans när man beställer och jag antog att den skulle vara iaf 40 minuter… Blev bra snopen när filmen tog slut… Den hann knappt börja ju…

// Emmily

rebz
0

#44 200kr för 12 minuter :O GALET mycket pengar för så lite!

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Zebben
0

Ja…det låter ju väldigt lite. Har faktiskt inte haft någon koll på hur lång den är. Men man räknar ju i alla fall med minst 30 min när man ska köpa en dvd. Ja…det är helt klart ett minus då.

Sigriiid
0

Ja, 12 minuter räknar inte jag till en film utan snarare en "kortfilm" vilket jag tycker borde stå i informationen då man köper den… som sagt, 12 minuter (inklusive eftertexter) för 200 kr är liksom inte värt hur bra det än är…

// Emmily

htt
0

Har just beställt hem boken och hoppas på att få några bra tips därifrån :)

Lathundarna
0

Har bägge upplagorna av boken, men tyckte det bästa var att gå clinic för henne istället. Enda nackdelen med det är att hon pratar på både in- och utandningen så man hinner inte med att anteckna allt Flört