Lydnadstävling
Idag har jag och Indra varit och tävlat igen. Träningarna har känts så himla bra, och hon har gjort allt klockrent! Så jag hade bara höga förväntningar om dagen.
Men… återigen så snubblar vi på mållinjen. Hon gjorde allt jätte bra, men sen var det ETT moment som hon för första gången i sitt liv inte gjorde rätt på, och det kostade oss en förstaplacering och uppflyttning
Felet hon gjorde var att hon inte la sig på läggande under gång.. Hon har gjort det klockrent innan på alla träningarna, nästan slängt sig i backen och sen satt sig upp jätte fint, så det var riktigt riktigt surt! Men så är det, vad som helst kan hända.
På platsläggning så fick hon en 9:a eftersom hon gnällde lite. Men det var på grund av en människa som dök upp i skogen helt plötsligt, flera hundar reste sig, en började skälla osv… Men Indra låg kvar, bara gnällde lite av oro, så jag var sååå stolt över henne. Och på apporten fick hon 8½, lätt tuggande. Men som vi har kämpat med den, så att hon äntligen tog den och var så duktig som hon var, gjorde mig nöjd 
Film kommer senare!
Vill verkligen se film :) Men vad roligt att alla dom andra momenten gick så bra iallafall 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Vad poängen och domarna säger, är EN sak … Vad du/ni tycker är en annan. :) Huvudsaken att NI känner att det går bra/att ni utvecklas …. herregud, ni har hur många år på er som helst :)
#1 Filmen laddas upp på youtube för tillfället, så snart kommer den upp :) Ja det var jätte roligt att hon var så duktig :)
#2 Ja precis! Vi fick beröm efteråt av domaren, hon tyckte vi va lovande och sa att jag hade en kanonhund. Hon sa att såna som jag och Indra kommer gå långt, så det var otroligt roligt att höra! Sen fick hon en smärre chock när hon fick höra att Indra bara är 15 månader, det kunde hon inte tro
Vi har fortfarande ett och samma problenm - hon hoppar på mig under inkallning, och det har jag aldrig lyckats träna bort. Men domaren var både instruktör och schäferuppfödare, så hon visste en bra sak som kunde hjälpa mig. För även hennes schäfrar hade dessa problem i början. Så nu ska jag träna på det sättet hon lärde mig, och jag tror verkligen det kan fungera! :) Jag var hur som helst nöjd med 147 poäng, även om det är surt att vi alltid hamnar på mållinjen! :)
#3 Som sagt … INdra är så ung .. ja du åxå :) Så ni har många år på er. Det är bra att ha höga amitioner, men tänk åxå på att när Indra, säkerligen pga sin ringa ålder, inte agerar så klockrent som du vill, snappar upp om du blir besviken. Sluta tänk så mycket :) och ha KUL istället! Sänk kraven på henne!
Ja precis! Vi har bara skoj. Och om jag blir "besviken", så går jag undan ett litet tag, men jag visar aldrig Indra mitt missnöje, utan berömmer henne som tusan och busar osv… jag är och har alltid varit otroligt tävlingsinriktad, men det är ju bra på ett sätt :)
#5 Gällande platsliggningen, träna i olika störningar … så blir hon inte brydd om någon dyker upp i skogen …
#6 Ja det ska jag absolut göra! Så slipper hon bli störd av att det kanske dyker upp något oväntat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här kommer filmen. Kom även ihåg nu när jag tittade att hon flyttade lite på sig och satte sig snett när jag kom tillbaks från ställande under gång. Också en sån där sak hon aldrig gjort innan! 
Du och Indra var ju jätteduktiga =) Hur lär man hunden att hela tiden kolla på en medan man går och följa en sådär? =)
Tack så mycket!
Det är svårt att förklara över text, och det är något som man får jobba på ganska länge. Men anmäl dig till en hundkurs där de lär ut det. Typ tävlingslydnadskurs eller liknande :)
#10 Haha okej, ja det är ju lättare att visa =) Jag har problem med att få kontakt med min hund. Han kan stå bredvid mig och ändå inte lyssna för fem öre vad man än gör eller säger =( Får man anmäla sig till sånna om man har en blandras?
#11 Ja absolut! Vart i landet bor du? Vet en bra tränare nämligen som kan hjälpa dig isåfall :)
Ser ut som att du möjligtvis inte har tränat med tillräckligt mycket störningar och nya miljöer. Ser jättebra ut som helhet, men du behöver även träna en del på att hon inte ska tjuvstarta.
Jättefint fritt följ och ställande!
oj vad duktiga ni är, vill också träna tävlingslydnad med min hund men har inte hittat nån jag fastnat för!
#13 Jag tränar mycket med hundar som står och skäller vid sidan av, i grupper med andra hundar och människor och där det går förbi mycket folk osv ibland… Men inte så mycket på nya miljöer så det har du rätt i. Dock är detta vår "hemmaplan" så hon är säker där :) Men jag måste precis som du säger, ut på okända marker och träna. Jag har varit dålig på det… Men det är svårt eftersom jag inte har bil
Tack :)
#14 Tack så mycket :) Jag förstår dig, det är viktigt att man hittar en bra tränare som man trivs med. Jag har hittat en som är riktigt grym, plus att det är hennes uppfödare också vilket gör det hela ännu bättre 
Ni var jätte duktiga
#16 Tack! :)
#12 Jag bor i Skåne, närmare bestämt Svalöv =)
#18 Då är det för långt ifrån tyvärr :)
#19 haha okej, vad synd. Jaja jag hittar nog någon som kan hjälpa mig =)
Ja det tror jag absolut! Lycka till 
Tack =) Jag tror också det blir bättre när jag har fått honom att sluta göra utfall mot andra hundar. För då är han okontaktbar vad man än gör.
Jaa det tror jag! Men bbörja inomhus och träna, så flyttar ni er ut när det har satt sig och störningar kan börja läggas till :)
Det ska jag testa =) Han är lite lättare inomhus att få kontakt med men bara om han vill träna annars skiter han totalt i allt. Tack för dina tips =)
Så lite så! Lycka till önskar jag igen :)
Tack =)
Tycker att din hund jobbar jättefint! Så duktig 
Några tips - hon tränger lite grann i FF och ligger lite för långt fram. Jobba med positionen, du kan t ex belöna utåt/bakåt. När hon sitter vid sidan vrider hon sig gärna in mot dig istället för att sitta rakt. Du vänder dig gärna lite mot henne också, träna på att ni ska vara helt raka bägge två.
För att hon inte ska göra fel vid läggande/ställande kan du ha en rutin som visar henne redan innan momentet vad ni ska göra "plantera rätt tanke i hunden". Rutinen kan var en gest eller något du säger.
Ni var verkligen dutkiga och det såg superfint ut. Lycka till!
#27 Tack så mycket för tipsen! Ja hon går gärna och tränger en del fortfarande, men det är iaf bättre än innan tack och lov, då snubblade jag nästan på henne ett tag. Jag ska absolut börja belöna utåt och bakåt, och tänka på att själv vara helt rak!
Åååååh, det var ritkigt smart med att jag ska "plantera rätt tanke" hos henne innan momentet! Det ska jag absolut föröka komma på nått smart sätt att göra det på! Tack tack :)
#15 Ja, verkligen och jag är inte medlem i göteborgs hundungdom eller liknande så kan inte träna på bruksklubben. Men men bara att kika vidare :)
Vart bor du? För han som jag går hos är ju bra, och han är ingen tränare inom SBK så du får ju gå där så att säga :)
Jag har två hundar som kan komma ut ur skogen när du tränar ;) Du kan ju ta bussen hit, det finns en grusplan som man får vara på och en del skog inte så långt från bussen. om du vill åka hemifrån och träna, men inte åka så långt. :)
Ni är så duktiga! Roligt att det gick så bra för er. Hon är ju ung och med träning går det bättre :) Det viktigaste är ju ändå att ni har roligt, även om det är surt att snudda på mållinjen.
MVH
Sofie
#31 Ja det hade varit bra :D
Tack så mycket! ja vi har lång tid på oss, och inte bråttom. Men att vara så nära som vi var är såklart lite irriterande ;)
#32 Jag är för det mesta hemma eller i stallet så det är bara skicka iväg ett PM så kan vi komma överens om en dag :)
MVH
Sofie
#30, Bor i Partille, lite utanför Göteborg :) vart finns han du tränar hos?
#32 Kanon! 
#34 Nämen se där! Skickar dig ett PM :)
#35 Du kan ju hjälpa mig samtidigt med Vicki, behöver lite råd :)
MVH
Sofie
#36 Jaa absolut! Skulle vart jätte skoj :)
#36 :)
MVH
Sofie