Inkallning tips!
Grejen är den att jag behöver tips på bästa metod att träna inkallning med mitt busfrö. Om jag gör som i lydnaden, sätter honom och går ifrån och kallar in så kommer han som ett skott. Då menar jag = springer så fort han bara kan till mig. Så det är han jätteduktig på. Han är väldigt mammig och om någon håller honom och jag bara går ifrån 2-3 meter så gnäller han och vill till mig. Han har full koll på vart jag är, va jag gör. Men det är när han är "fast" på ett ställe och jag rör mig fritt. När även han är fri så är inte han lika uppmärksam. Så nu till grejen. Är han lös eller så och springer och leker och kanske ser något han vill fram till eller liknande, då skiter han i om jag ropar. Jag får inte hans uppmärksamhet. Det kan även vara när han är lös i skogen och går en bra bit framför, alltså ingen störning eller så men han har fokus framåt och jag tänkt träna lite på att bara kalla in honom. Han bara stänger av och ignorerar. Jag får inte hans uppmärksamhet. Han brukar dock känna om han är för långt bort och håller koll så jag är där, ser han mig inte brukar han komma och leta (om jag gömt mig eller kommit ur synhåll). Han brukar oftast komma om han ser att jag springer åt andra hållet, men för det måste jag ju få hans uppmärksamhet så han ser att jag drar åt andra hållet. Visst vill jag kunna ha honom lös i skogen och känna att jag kan slappna av, jag är en hönsmamma när det kommer till honom. Och bara kunna kalla in honom på en 2-5meter och att han kommer och inte ignorerar var och varannan gång. Och liksom kunna bryta om han vill springa åt ett annat håll eller springa längre ifrån. Jag brukar belöna när han tar ögonkontakt ute och när han gör andra spontana saker som innebär att han har koll på mig och är uppmärksam på mig. Så vilken metod, hur ska jag gå tillväga, vad ska jag börja med?
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Det är samma för mig med vår hund som är drygt 10 månader. Har tänkt att gå en kurs i allmänlydnad i vinter och särskilt be att få hjälp med inkallningen.
Jag har märkt att "stanna" fungerar bra, så om han drar iväg kommenderar jag stanna och då lyder han. Men jag får ju gå och hämta honom så någon inkallning är det ju inte :)
Jag visslar högt eller använder visselpipa det fungerar bra och ni kan ju lära dom som annars att om dom kommer för dom en liten godis. Så är min lärd och nu går det extremt bra :)
haha känner igen mig det ts skriver….
jag gjorde så att när akillez drog iväg utan att lyssna så gick jag och gömde mig bakom en stor sten, under en stor gran eller bakom en buske.. sen satt jag där tills jag märkte att han märkte att jag försvann
och när jag hör att han springer o piper efter en så bruka jag göra små visslanden så han hör vart jag är och när han hittar mig så blir det värsta paryt

Var roligare! 
Ibland kan det vara svårt att vara roligare än en gråsten, men lyckas man att det alltid händer något roligt vid inkallning, dvs minst att det kommer en god godis, ibland kanske man får leka, andra gånger blir det ett godissök osv, så blir det roligare.
Jobba på att variera belöningen för inkallningen. Använd gärna både ett lystringsord (oftast hundens namn) och sen ett inkallningsord (tex hit). Träna in lystringsordet genom att säga det och ge godis, säga det och ksata en godis/leksak eller så, så att hunden vet att det lönar sig att titta på dig när du säger det. Gnata inte och nöt det när du vill ha uppmärksamhet, för då lönar det sig inte att lyssna.
Inkallningsordet använder du tex när hunden redan springer mot dig, när du tar fram kopplet och hunden börjar röra sig mot dig od. Även så klart när du tränar inkallning och vet att hunden kommer.
Använd ALDRIG inkallningsordet om du inte är säker på att hunden kommer att komma springande på en gång.
Jag testar med lystringsordet först, om hunden då inte genast stannar upp och tittar på mig, ropar jag inte heller inkallningsordet. Då gömmer jag mig, kastar mig på marken och sprattlar, tjoar och springer åt andra hållet eller så. Sen jobbar jag mer på båda orden igen, utan störning.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter