Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 8774 ggr
Swedish Dog whisper
0

hundras som passar ihop med katter

hej vilka hundraser funkar bäst med katt

russin
4

Dom som man lär fungera med kattFlört

Jag har haft många olika raser med katt utan problem - även om främmande katter kanske är avskydda, så accepteras familjekatten.

[Sofia1]
0

Jag tycker shetland sheppdog funkar ganska bra :)  Men det finns ju mååånga fler som också funkar bättre till och med :D

[Highonbluetomorrows]
3

Jag skulle i stället fråga vilka som INTE fungerar. För ja, i princip alla hundar går att lära att fungera med katter (vissa blir riktiga vänner) men vissa raser är desto besvärligare.

Jag skulle generellt säga att sällskapshundarna (rasgrupp 9) fungerar bra med katter. Även vallhundsgruppen om de lär sig att inte jaga dem för att bli av med energi ;). Terriers och Tax kan vara svårare.

Sedan är risken alltid att stora hundar gör mer skada på en katt än vad en liten hund gör. Förutsatt att de inte lär sig acceptera katten då, och det skulle bli bråk.

SuperLimm
0

Om katt är van vid hund så är det enkelt att lära en valp att man inte jagar katter. om katt däremot är rädd för hundar kan det bli svårare eftersom de flesta hundar gillar att jaga saker som springer. Har man en katt som är van vid hundar och som talar om att den inte accepterar att bli jagad kan det också vara enklare att få valpen att inte jaga katter, om man inte har oturen att hunden istället blir rädd för katter. Så det är ju väldigt svårt att säga att en ras inte går att ha ihop med katter. Allt beror ju på de inblandade individerna.

Mvh Linn

Swedish Dog whisper
0

precis vad jag trodde då  tack för svarenSkrattande