Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5131 ggr
Jenniferri
0

Stressad i tåget...

Min Lagotto valp/unghund blir väldigt stressad i tåget. Han andas skit snabbt med tungan ute hela tiden, ser allmänt stressad ut och så händer det att han skäller ibland lite då och då och man hör att det är stress skal..

Från början när han var valp så fick han sitta i min famn vilket gick bra ett tag då han blev stressad av att sitta på golvet under mig sen när han blev lite äldre så fick han flytta ner pga han blev för tung och även så började han visa lite stress av att sitta i famnen. Så tillslut fick han börja att sitta på golvet under mig. Men hur mycket jag än åker tåg så blir han alltid stressad. Han blir även stressad när man åker buss.

Kom till och med en gubbe fram till mig på tåget för bara någon dag sen och sa att Wille såg allmänt stressad ut och verkade att hata att åka tåg och ja klart han är det och hatar att åka tåg.

Vet inte hur jag ska få honom att sluta stressa.. Några som har något tips? Eller vet hur man ska få honom att bli lugnare? Eller hur gjorde du för att få din hund lugn på tåget/busen? Allt är välkommet, vill bara få honom lugn :/

// Hannah

Vixxen
0

Prova att ge Zylkené före tågresa! Finns i välsorterade hundaffärer och hos veterinärer. Kan kanske beställas på nätet?

fidojunior
0

Min äldsta har haft problem med att åka kommunalt men det har blivit mycket bättre nu. Jag tycker även att han blir lugnare av att jag masserar hans bröstkorg. Han blir mer orolig fast oron gör ju honom stressad då han inte vet vart vi är påväg. Förutom att massera honom så blir han lugn av att titta ut genom fönstret när vi åker men han är liten så det går att ha honom i knät.

Har inga direkta tips men prova att massera hans bröstkorg. Har fått höra att det ska lugna hunden.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[madelaine]
0

Vår hund blir också stressad när vi åker pendeltåg eller buss, men det har blivit mycket bättre nu om man jämför med första gången.
Vi har henne i knät då hon är ganska liten, och varje gång dörrarna öppnas hoppar hon upp och bara måste titta vad som händer. Mellan stationerna har hon dock lugnat sig och lägger sig och vilar i knät utan större bekymmer.
Det vi försöker tänka på när vi åker är att för det första vara lugna själva, inte stressa till tåget/bussen och sedan klia och klappa lite och prata med henne under resans gång. När vi väl kommer fram händer det nånting skoj, busa/godis/träffa kompis eller annat kul, för att försöka få henne att förknippa resan med nånting roligt.
Kanske testa med att åka oftare och korta svängar? En hållplats/station, sen av och göra nåt annat en stund innan man åker vidare eller hem igen?
Blir han stressad även i andra miljöer där det är mycket folk, i stan tex, eller är det bara när ni åker tåg?

Jenniferri
0

#1 Sådant använder jag helst i sista utvägen eller helst inte. Föredrar hellre att jobba bort problemen :) Men tack för att du tog din tid :)

#2 Ska prova att massera honom lite. Vad jag märkte förut är att Wille är som lugnast när han får sitta på sätet helt själv (bredvid mig eller helt själv på båda sätena) fast jag använde självklart en filt/dylikt som Wille fick sitta på självklart, men vet inte om man får göra så direkt fast det är en filt eller liknande på själva sätet? Btw, tack för tipset.

#3 Vad skönt att det har blivit bättre! Wille gör ungefär samma sak fast varje station tåget stannar på så ställer han sig alltd sig upp och vill kliva av, alltså att han går mot dörren som öppnar… Så jag brukar säga åt honom att lägga sig ner innan dörrarna öppnar. Sen så får han en godis bit när dörrarna stängs och tåget åker iväg, men vet dock ej om det är så smart att belöna med godis då? Eller vad ser du i det? Har nyss börjat med det men kan genast sluta ifall det är dåligt. Eller kan man hålla fast Wille som när man tränade passivitet med valpar? Att man håller fast vid axlarna/skuldrorna(stavning) så att han sitter stilla tills han har lugnat ner sig eller ligger ner och sen så kan man släppa?

Oj, ja jag kan stressa ibland till tåget men inte alltid men det händer lite då och då.. ska nog försöka att sluta med det och gå tidigare så att man kan gå lungt och så får han gå och lukta lite. Brukar klappa honom lite men kan börja att prata lugnt också så får jag se hur han reagerar på det.

Aha, jag ska prova med det att något roligt händer efter resan :) Jo, jag får väl börja med att åka någon station i taget sen så trappa upp det i hans takt.

Han klarar sig väldigt bra när man är i stan osv och om man sätter sig någonstans så går Wille och ägger sig efter ett tag så det har han inga problem med utan han behåller sitt lugna. Så för det mesta är det bara i tåget & bussen som jag vet om nu.

Tack så mycket :)

// Hannah

Sarah!
0

Du kanske kan prata med honom lungnande, ge honom godis då o då och klappa eller gosa lite om han e stressad bara han inte kräks om han äter och e stressad ;) Lycka till!

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

[Empisen]
3

#5 Att gosa och ömka medans han är stressad är ingen bra idé, gör nog det hela värre.

Är det bara på tåg och buss? Inte i bilen?
Hade en hund som visade samma beteende men han blev åksjuk nämligen.

Portie
0

Tänkte också att det kan bero på att hunden är åksjuk.

rosahalsband
0

Har inte läst allt nu, men om hunden inte är åksjuk utan bara stressad, testa med ben och godis, få hunden att koncentrera sig på dig och inte all stress, det började jag med redan när min hund var valp för att hon aldrig skulle hinna bli stressad.. Sen har jag en dvärgpudel som tjuter och är stressad, men han bryr sig tyvärr inte om godis eller tuggben. Finns ju ben som tar bara någon minut att äta upp, dom är jääätte bra! har man med sig 10styckna så funkar det (nu menar jag sådana hära smala pinnar i olika färger och inte t.ex tandhygiens ben)

Jenniferri
0

Bara i tåget och i bussen. I bilen går han och lägger sig vid fötterna och tillslut så somnar han. Men dock så hatar han att sitta på sätena när vi åker bil och så är han inte tränad att åka i baksätet pga vi använder nästan aldrig bilen. Det har bara hänt runt 3-5 gånger sen vi hämtade honom och det är ju inte direkt ofta.

Jag tror inte att han är åksjuk. Utan han har mera en rädsla för tåg och buss. För direkt när vi ska kliva in i tåget utan att den rör på sig eller om det knappast är någon annan i vagnen så börjar han redan visa stress beteendet.

#8 Jag har provat med små ben då han gillar dom bättre än de mellan stora och det fungerar ibland. För ibland är han så stressad så att han struntar i benet.. Men ibland så tar han emot den och sitter och tuggar men som du säger så måste man ha flera styckna med sig och det läskigaste men dom små benen är ju att dom kan fastna i halsen.. Wille sväljer nämligen dom hela när dom har blivit lite mjuka och ljudet av sväljandet låter som om den har fastnat i halsen så det är rätt obekvämt ifall det skulle hända. Så ja, men ska prova med lite större tuggben, senast jag provade dom i tåget var för någon månad sen så han kanske gillar dom bättre nu i tåget, vem vet men hemma och utomhus så han han inga problem med de större tuggbenen.

// Hannah

Emaljoh4
0

#9 Han kanske är åksjuk, och kopplar ihop det med illamående osv redan när han kliver på tåg/buss trots att den inte kör?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Jenniferri
0

#10 Jo, iofs. Men han blir inte stressad/åksjuk i bilen? Sen så om Wille får sitta bredvid mig på tåget (på sätena med en filt/liknande över) så blir han inte stressad så då verkar det ju bara konstigt att han bara blir det när han sitter under mig ''på golvet alltså''? Även om han får sitta i famnen så är han lugnare. Men aja, han kanske är det, jag har faktiskt ingen aning. Men hur ska man isf göra för att få honom lugn?Är det bara tabletter som hjälper? Vill helst inte använda såna.. :/

Sen så har jag hört av andra hundägare att åkasjukan kan växa bort då många valpar kan ha det några månader tills balanssinnet har ''mognat'' alltså att det är en mognadssak. Hur sant det är vet jag ej men låter ju lite rimligt.

// Hannah

rosahalsband
0

#9 oj! benen jag har till min hund blir inte mjuka på det viset så man kan svälja dom hela, man måste bita på dom för att kunna tugga å svälja (helt enkelt dom smälter inte)

Sarah!
0

#6 ja det har du rätt i, haha ;) är ute och cycklard, det borde jag förstått!

Mvh Sarah

Ta en titt på min Hundhemsida

sofiek90
0

Dukan inte testa att få sällskapav någon som har en lugn hund och åka tillsammans? Om den andra hunden är lugn så kan ju din förstå att det inte är så farligt..? Jag har inte det problemet, så vet inte om det fungerar, men det kanske går att testa?

MVH

Sofie

Jenniferri
0

#12 nej asså, Wille tuggar bort kanske 2/3 delar eller halva tuggbenet först sen så tycker han att den är så liten att kunna ha tassen som stöd (för att hålla fast benet) så då tar han den i munnen helt fritt och tuggar samtidigt och då blir den väldigt slämig och hal (mjuk på utsidan). Vilket resulterar att den håller på att glisa ner i hans hals och då försöker han få upp den ibland och lyckas och börjar tugga igen på den men ibland så åker den ner i halsen/magen. Han spydde till och med upp en sånt tuggben som var ungefär lite mer än halva kvar för bara några dagar sen. Så han kanske inte direkt sväljer den med vilja men när den är påväg att åka ner och han inte kan få upp den så försöker han välja den = ljudet av något som har fastnat i halsen när han försöker svälja.

#14 Jag har provat att ha sällskap på tåget när jag har åkt med mina kompisar och deras hundar är oftast lugna på tåget men han började skälla efter bara 2 stationer (tidigare än vanligt) så det hjälper nog inte.

// Hannah