Kastrering + utställning?
Får man ställa ut om man har en kastrerad hund? (Tik och hane) :)
Och när jag ändå har utställnings frågan här. En hund som föds med underbett tex, men att det växer bort när de är vuxna, kan man då ställa ut dem
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Kastrerad hane kan man ställa om man har intyg från veten att han hade båda kulorna innan. Dock så är det knappt någon mening har jag hört.
Bara underbettet växer bort så är det ju inga problem. Är ju ingen som märker att den hade underbett som liten.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#2 Nej tyvärr inte. Har aldrig ögt någon. Det borde man ju kunna. Det är ju ingen som märker om hon har livmodern kvar eller inte.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Tik är inga problem att ställa, hanhund måste ha intyg på grund av att man vill veta att hunden är kastrerad och inte krypt.. Tycker inte alls att det behöver vara dumt att ställa en kastrerad hund. Det är ju alltid intressant att se avelsresultat, även om inte hunden själv ska gå i avel. Visst kan hunden åka ut snabbt, men det är inte alls givet att det måste bli så.
Angående bettet, vad jag vet så ska det inte vara något problem om bettet vid utställningstillfället följer standarden. Sen har ju olika raser olika hårda regler för bettfel också. Vad är det för ras?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
En hane som är kastrerad får oftast sämre placering än okastrerade på utställning. Så är det inte med tikar eftersom man inte ser om hon är kastrerad.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Tikar har generell dispens för utställning både efter operativ kastrering och hormonell (P-spruta).
Hanar får ställs ut operativt kastrerade om det finns intyg på att båda kulorna fanns nere vid kastreringen. Dock får inte kemiskt kastrerade hanar ställas ut ( P-sprutade eller chip)