Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6868 ggr
undulat_
0

Illaluktande öron

Vejle har börjat lukta obehagligt ur öronen. Han är ovan vid att man tvättar och pillar det, så det är inte lätt att ens titta in under hans cavalieröron, jag skulle inte säga att han är röd i öronen men det finns smuts där. Som jag försökt ta bort lite i natt, men han är jättesvår så mycket finns kvar.

Har läst några trådar om det här på forumet och det var tråkig läsning. Veterinär är väl aktuellt antar jag. Kliar öronen brukar han också göra.

Nu ska vi till en bekant som kan hundar mer än mig. Samtidigt känner jag mig skyldig till det här, som inte var medveten om vissa saker som ska göras med hans öron. Veterinärerna har inte helgöppet, kan detta vänta några dagar tro? Finns det något jag kan göra fram tills dess förutom att försöka rengöra mer? brukar ta med en bomulstopp och bara vanligt vatten. :s

:(

russin
3

Eftersom öronen luktar och kliar så ska du absolut visa upp den för veterinär. Känns det inte akut utan att det kan vänta till måndag, så kan du köpa Epi-Otic på Apoteket och rengöra med så länge.

Eftersom öronen redan luktar och är så pass smutsiga tycker jag inte du ska spola dom med medlet före en veterinär sett dom - men du kan hälla medlet på en bomullsrondell och torka ur öronen ordentligt där det är synligt. Epi-Otic får smutsen lättare att släppa, då det löser upp vax vilket vatten inte gör.

undulat_
1

Blir inte klok på alla bekymmer. Hade tagit med honom till bekanta som fött upp schäfrar och de menade att öronen var OK. Att de luktade troligt vis pga fukt från förr, sade att vi skulle efter regn torka dem med en handduk, thats it. Att öronrens inte behövdes, tyckte DE, och att vet inte heller behövdes. Att det inte luktade bakterier.

Ska nog ringa den bra kliniken här och rådgöra.

Lathundarna
1

Eftersom det är en cavalier tänker jag genast på svamp. Det är sommar, det är varmt och hunden har hängande öron. Öronsvamp hos cavalierer är inte ovanligt. Låt en veterinär kika på det.

Fridaaaa
0

Låter som öroninflammation eller skabb.
Fixas lätt efter ett besök hos veterinär

#2 Schäfrar har en tendens att få problem med öronen vad jag har hört.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sofia1]
1

Håller med som #3 sa. Tror också det är svamp då det är sommar och de har hängande öron inte alls omöjligt åk till veterinären så får dom kika

undulat_
0

Killen ringde idag och hon ställde några frågor. Rådet blev att "bara" komma in imorgon och köpa något att spola öronen med. Killen tycker inte att vejle kliar öronen för mycket vilket han sade till henne i telefonen. Tja vi provarväl så och klipper pälsen vid hörselgången ännu mer för bättreventilation och så. Ska fråga om lukten bör försvinna?

Portie
0

Skulle också rekommendera att en veterinär får kolla på det.

[Forest]
0

öronen ska lukta "friska öron" som jag säger jag sniffar ofta på mina hundars öron, just för att hålla lite koll på så de är friska. Jag säger som 1 kontakta vetrinären för det låter som att eran hund antingen har öroninfektion eller svamp. Det är rätt vanligt att dom får öronproblem då de har tunga hängöron.

ring inte och rådfråga utan du ska in och kolla upp öronen

undulat_
0

Blod på tuggbenet. Nu blir det def veterinär. Nån som vet om veterinären kollaru upp munnen och kan det där? Eller måste man till en tandhygienist?

undulat_
0

Rådfråga är också bra tycker jag. Tycker kliniken man ska komma in så gör man ju det. Iaf inte lätt vara en fördragångshundäfare utan erdarenhet. Blir än svårare när folk online tycker man ska till vet nedan folk irl inte tycker det.

Lathundarna
0

#9 Det är veterinären som kollar hunden. Ni säger vad ni vill ha kollat och veterinären går därefter in och kikar på hunden och bedömer om allt ser bra ut eller ej.

Fridaaaa
0

#9 Blod på tuggben har hänt våran hund några gånger, blir så när dem tuggar hårt och länge :P Här har det aldrig varit någon fara:)
Beror på hur mycket blod spåklart.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2

10 men herre gösses vad är det som är så svårt? luktar hundens öron illa + att den verkar vara irriterad så är det väl bara åka och kolla öronen, http://www.agria.se/hund/artikel/sa-marker-du-om-hunden-har-problem-med-oronen

Lukta och titta

Titta och framförallt lukta i hundens öron. Om hunden har, eller är på väg att få, en öroninflammation luktar det oftast illa ur öronen. Det brukar också bildas mer sekret i öronen som kan vara missfärgat. Om hunden har en jästsvampinfektion i öronen blir vaxet ofta brunfärgat men om det är bakterier som orsakar inflammationen brukar vaxet vara gult

Då undrar jag vad är det för kunnigt folk som du rådfrågar irl?

Att hundar biter på tyggben o det blir blod därimot behöver inte betyda mer än hunden gnagt för mycket på en sida och tandköttet blöder. Det gör det på oss oxå om man har kännligt tandkött.

undulat_
0

Vad är ditt problem då.

Emaljoh4
0

Allt som inte är normalt är väl bra att kolla upp?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Forest]
0

14 vem pratar du med ?