Vilket torrfoder är bra?
Hej, tar gärna emot tips på vilket foder ni mer erfarna rekommenderar till min cavalier king charles spaniel. Ålder snart 9 månader.
Tillägg: Han äter Doggys torrfoder för unghund nu och verkar inte stabil i magen. Avföringen har på sistone varit mjuk, mycket mjuk. Och ska det väl inte vara, eller..??
Har även provat att blanda in torrfoder från Sjöbogården, i samma prisklass som Doggy, och den blev han ännu sämre i magen av. Dock är den godare.
Sedan så får han lite människomat flera gånger i veckan, kanske det som gör hans mage instabil? Vill i alla fall hitta ett bättre alternativ för honom, men vet inte vad.
Orijen är enligt mig helt klart ett av de bästa torrfodrena på marknaden, innehåller 0% spannmål; endast kött, ägg, grönsaker, frukter, laxolja och örter. Har precis bytt från Royal Canin vilket jag inte alls gillar, och min väldigt kräsne hund börjar faktiskt sakta men säkert få tillbaka aptiten! 
Sedan vet jag att Standart ska vara både billigt och bra, men det är helt klart många här som utfodrar med det så den rekommendationen lämnar jag åt dem.
Var hittar man Orijen och Standart? Aldrig hört dessa märken. :)
Det är inte konstigt att han är dålig i magen av Doggy och Sjöbogårdens, det är skit foder enligt mig.. (Har själv testat det på mina hundar).
Magnussons rekommenderar jag, finns att köpa på Coop affärer och fungerar riktigt bra!
Iams, går mina hundar på nu. Puppy & Junior Large för att vara exakt. Dem är perfekta i magen och mår prima!
Sen blandar jag ut med färskfoder (Vom og hundemat).
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag ger orijen eller acana grassland. de är likvärdiga varandra.
Hade standart men dom e duktiga på å ändra innehållet utan å dela med sig av de, så helt plötsligt såg fordet annorlunda ut och hunden blev kass i magen och rasade i vikt. så jag rekomenderar inte standart då dom e lite för opålitliga enligt mina erfarenheter..
De två jag kollat upp är Orijen och Standardt. Tänkte köpa Orijen för den låter väldigt bra och har bra recensioner, men har tänkt om och det blir den billigare Standardt istället, som även den fått bra recensioner om det var på animail.se eller hemfoder.se.
Får se hur den funkar för Vejle, blir det inget bra med magen blir det annat foder med inget/lite spannmål.
#6 dåligt av dem att inte ens informera om bytet av innehållet.
Acana grassland e de i stort sett samma innehåll i och lite billigare, kika på de. Inte lika stort märke, men jag kan växla mellan orijen å acana grassland utan märka någon skillnad på min vovve. Jag brukar tänka mängd mässigt istället när min åt standart fick jag trycka i henne ca 10-12 dl per dag för å försöka hålla hennes vikt men Me orijen/acana får hon ca 5 dl per dag. Så en säck håller längre.. Men alla hundar e olika precis som vi människor något funkar på en hund funkar inte på en annan.. Man får prova sig fram..
Jag gillar Carrier och High energy :) billigt foder med superbra innehåll :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Kolla in Taste of The Wild. Inget spannmål och inte lika dyrt som Orijen. Tänk på att det blir drygare med ett foder utan spannmål = hunden behöver inte äta lika mycket för att bli mätt.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tänk på att du ska ha en lång infasningsperiod med Standardt, minst en månad. Själv hade jag en betydligt längre period men jag ville göra slut på den gamla maten först innan jag bytte helt. Min hund mår väldigt bra på standardt. Men alla hundar är ju olika. Sen är det ett svenskt foder och det tycker jag är viktigt.
Läs lite olika sidor om vad hundar behöver i sin mat och vad de inte behöver, sen kan du utgöra själv vad du vill att din hund ska äta. Vad du tycker är viktigt osv. För mig är svenskt foder viktigt då jag tycker det är helt onödigt att maten ska fraktas runt halva jorden.
Mvh Linn
# 11 ska försöka med en långsam övergång. Han verkar ha en känslig mage.
Igår kom maten, samt lite Bozita våtfoder för att komma upp i fri frakt. Idag var magen ännu värre, stackaren var jättelös och rinnig i avföringen imorse. Måste varit Bozita maten och det lilla Standardten. Får ta det lugnt med det nya.. :s
# 10 hade läst lite om den, den verkar också bra. Man har några att välja på och prova sig fram. 
Det är bara torrfoder du vill ha?
# 14 mm jo..
Jag hade köpt Standardt efter tips om den och övergången har varit långsam då jag haft en del Doggy kvar.
Nu till mitt problem: HAN GILLAR INTE STANDARDT! :( I början åt han ändå upp den, men nu flera veckor senare svälter han sig hellre än (man hör magen kurra) än äter upp standardtkulorna. Han får 60 % standardt och ung 40 % Doggys, Doggys kulorna äter han, men det andra vill han inte ha.
:(
Och jag hade köpt en 13-kilos säck. Ska man skratta eller gråta?
PS någon annans hund som vägrar Standardt?
Testa att blöta fodret ordentligt så det går att blanda kulorna lite mer?
Mvh Linn
Kanske någon i närheten som kan köpa säcken av dig om de inte funkar :/
Mvh Jenna
En frisk hund svälter inte sig själv.
Pröva som #16 sa, att blöta upp fodret.
När jag gav torrfoder så gav jag Orijen. Jag har aldrig varit ett fan av torrfoder (ger färskfoder Vom og Hundemat) men efter ett tag vela han inte ha. Tillsatte vatten, lite rått kött, A-fil, Pyttelite burkhundmat blandat med vatten osv.
Min hund har alltid haft en känslig mage, när han kom till mig så kräktes han ofta och var riktigt dålig i magen. Sen vi bytte till VoH har han inte kräkt 1 enda gång och han har varit lös i magen kanske 3-4 gånger. Vi bytte för ett par månader sen.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Min kille är inte heller överförtjust i standardt normal men han äter eftersom det inte bjuds på ngt annat här hemma. ;)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Jag skulle säga spannmålsfritt foder som Acana, Orijen och Taste Of Wild. Inte en massa odödigt i och hunden blir mätt på mindre mängd mat. Blir jättefin i pälsen, bra i magen. Ja allt är mer positivt.
Vill man ha mer protein så kan man ju alltid lägga till lite färskfoder som inte det heller innehåller någon odödig bukfylla.
Vi kan prova att blöta ner de två sorterna. Snart är det bara Standardt kvar hemma. Bör man köpa mer Doggys tro..? :s
Ska först mata honom ur handen och lirka lite med komplimanger om han äter. Funkar ibland.
Nej. erbjud honom 2 mål om dagen, vänta 20 minuter. Vill han inte ha så ta bort maten. Tillslut kommer han att äta.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har precis gått över till Eukanuba som jag skulle rekomendera, vet inet om det är i rätt prisklass som du ville ha tidigare men det funkar super bra på min hund, han är galen i mat när vi hade hills som vi hade tidigare, nu böt vi till eukanuba och han är lika galen i det.
Ett annat tips kan vara att gå ifrån valpfodret för magens skull, valpfodret är starkare än 1+ foder.
Min senaste lansering - Letssnap.se - Let's snap är en ny webbplats för att hitta och komma i kontakt med nya vänner som använder Snapchat / KIK.
Magnusson meat & biscuit rekomenderar jag. Det är dessutom ett foder kräsna hundar brukar gilla då det är ugnsbakat.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Båda mina hundar äter Orijen. Den lilla redan som valp. Det har gått jättebra. Valpen var lite försiktig med att äta till att börja med men jag tog undan maten om han inte ätit den.
Nu har han ökat i vikt så jag har minskat portionerna lite granna. Midjan ska synas tycker jag.
De säger att pudlar är kräsna och ofta matvägrar. Det är inget jag märkt av.
Annars har jag inget att jämföra med. Den äldre hunden åt RC när han kom men han hade klåda så jag kastade säcken. Sen fick han ett specialfoder från veterinären en säck. Sen hittade jag Orijen.
Veterinären ville att jag skulle fortsätta med specialfodret men när jag berättade var Orijen innehöll så backade han och tyckte att det lät bra.
De tidigare förhöjda njurvärdena var helt normala efter ett år med Orijen. Det lär vara dyrt men jag räknar inte på det så länge jag ser att hundarna mår bra.
Orijen går inte att blötlägga.
>>>Malum domesticum<<<
Jag ger Chilli Standardt normal. Det är ett bra och prisvärt foder tycker jag! :) Gav tidigare Eukanuba, men tyckte att det var dyrt i jämförelse med vad man får. Standart blir dyrare att ge Chilli, men så mkt bättre innehållsmässigt tycker jag. Dvs mer prisvärt! :D Har inte massa ingredienser utan är ett ganska "rent" foder. Innehåller dock spannmål.
Prince får High Energy, varianten med lite mindre fett. Det fungerar han bra på.
Det är helt klart en djungel det där med foder.. Hade jättesvårt att bestämma mig innan vi gick över till standardt till Chilli.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
# 16, det hade jag gjort imorse, och han åt. :) Yippie.
Han fick sig även ett extramål nyss uppblött och åt upp det.
#23 Den metoden hade jag också provat. Men då äter han bara varannan eller var tredje måltid som det var. Han behöver mer mat än så.
#28 En hund svälter sig aldrig utan äter när, och det dem känner att, de behöver! Min pudel var svår som liten, och efter att ha testat olika foder och varit envis med metoden så äter han idag alla mål jag serverar..!! Så det finns hopp jag lovar!
Pjoskar inte med han, är mitt tips för det är inget hunden mår bättre av!
Mina hundar äter Tello, nästan lika billigt som doggy men mycket mycket mycket bättre
minavitas.wix.com/kennel
#30 Fast enligt min åsikt ett skitfoder, om än kanske lite billigare och snäppet bättre skitfoder än andra som säljs. Men smaken är som baken. Tycker inte att man som hundägare ska tumma på kvaliten pga av pengarna för har man inte råd så ska man inte ha hund…. (inget illa menat på något vis mot dig som använder det utan bara min åsikt om fodret)
Håller med till viss del. Visst finns det kanske bättre foder än Tello rent generellt, men om man tittar på bara märket så blir det bättre ju dyrare fodret blir. Den billigaste varianten skulle jag inte ge mina hundar för den känns lika "dålig" som doggy.
Även fast det inte var nåt illa menat mot mig så känner jag för att försvara mig lite, jag har testat olika foder, att jag fastnade för tello var för att det var valpfodret som mexarna fick, fasade över äldre hunden som mådde bättre på tello än på andra foder vi provat. funderar dock på att gå över till färskfoder eller barf eftersom jag som du tycker att man inte ska tumma på hundarnas hälsa och torrfoder är generellt "dåliga" foder
minavitas.wix.com/kennel
Standardt gick ju visst ut med info om att de ändrade innehållet! Dels stod det länge på deras hemsida, dels stod det om det på samtliga fodersäckar som säljdes under någon månads tid och om man prenumererade på deras nyhetsmail så fick man info om det där också. Vad mer skulle de gjort?
Till TS:
Jag ger Standardt Normal till mina hundar och de fungerar utmärkt på det. Jag gillar också att det är billigt, att man inte behöver ge så mycket av det (villket ju till stor del avgör hur billigt det egentligen är).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag tackar återigen för era råd.
Att blöta upp var ett supertips som funkar i dagsläget. Han äter inte det torra har jag konstaterat IGEN, men blöter jag upp går det ner.
En bifråga, funderar på om hans avföring blivit lite lösare sedan jag blött upp maten. Blir bajset lite lösare eller ska det vara normalt?
#33 Jag går på ett ungefär efter doseringarna på paketen. Och de är också ungefärliga, inte för just hans vikt. utan för 5 kg sedan 10 kgs vikt.
Jag blir lite förrvirrad för det verkar som man ska ge ungefär samma mängd enligt doggy som enligt standardt. får kolla på doseringarna igen. Det går åt mycket, tycker jag, av standardt. Han väger ung 8 kg och får 150 g = nästan 4 dl*. Av doggys fick han vet inte hur många gram men typ 3 dl*. :s
*Dagsintag.
Oj vad mycket han får i så fall. Min hund på 20kg får 3-4dl per dag.
Om han nu är kräsen med torrfoder, har du ingen möjlighet att ge färskfoder? Det är många hundar som fungerar bättre på det än torrfoder och innehållet är ofta väldigt, väldigt bra i dem. Lite plats i frysen tar det ju, men råkar man bo nära en återförsäljare eller har stor frys så behöver det inte vara ett problem.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Fast min hund äter också standardt och hon får 6dl om dagen.. Väger 21kg.
Mvh Jenna
35 han är en unghund och enligt doseringarna ska han ha mer än en vuxen. :s Antar att din hund är vuxen?
Min hund väger 10 kilo och hon äter ungefär 2,5 dl/dag av standardt. Min hund är vuxen och hon har iofs alltid fått lika mycket mat som hon skulle äta som vuxen, även som valp.
Mvh Linn