Kemisk kastrering
Yes jag vet att det finns trådar om samma ämne men som är äldre. Nya metoder har kanske tillkommit och likaså nya medlemmar, så jag frågar..
Var idag och vägde min hund på en veterinärklinik och passade på att fråga om kastrering av hanhund och priser på det. Han nämnde kemisk kastrering som ska verka i 6-8 mån och som är en kapsel man sätter in i nacken nånstans.
Någon som hört talas om den metoden? Snackade han om chip-metoden tro? För chip har jag hört talas om litegrann.
Jag har svårt att lita blint på vad kliniker säger så det är bäst att höra från kunderna, dvs hundägarna. Ni som gjort kemisk kastrering, har resultatet varit bra? Eller har resultatet varit halvdant och det är bättre att kastrera sin hund på riktigt?
Har det funnits några nackdelar med kemiska kastreringen och så?
Chip-kastrering är mest till för att få ett hum om hur hunden skulle bli som kastrerad via operation - alltså inget man fortsätter göra då det blir väldigt dyrt i längden.
Chippet varar runt 6-7 månader och under tiden krymper alltså testiklar mm så det verkar nästan som en riktig kastrering. Dock ska man vara medveten om att vissa kan bli än värre med löptikar mm efter att chippet gått ut en period, men då har man förhoppningsvis bestämt sig för om man ska kastrera via operation eller inte.
Jag har träffat ett par hundar där de provat kemiskkastrering just som 1 nämner o kolla om kastrering skulle funka. En av dessa funkar det kanon för så han kommer kastreras, han har haft mycket svårt med löptikar ätit mycket dåligt o rymmbenägenheten var rätt stor innan kemiskkastrering.
Vet en som kemiskt kastrerade sin hund, han ändrade sig inte alls, sedan kastrerade dem honom, och då blev han en helt annan hund (på rätt vis, alltså på det sätt som dem ville)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Albin hade det mycket god effekt på. Hans problem var att han markerade på allt (började vid Pixies första löp och fortsatte flera månader efteråt), juckade på alla hundar han kom åt, även en liten valp. Osäker och lättskrämd, spökig trots sina fem år, byggde på sig mer och mer rädslor av olika slag och skällde på allt han såg och trodde att han såg typ. Påfrestande minst sagt…
När chippet suttit några månader började det märkas riktigt stor skillnad, han blev mycket lugnare och tystare, slutade jucka och revirpinka, han började äta bättre och byggde muskler så han äntligen gick upp i vikt (sen vägde han plötsligt alldeles för mycket, han har varit svår att få upp i vikt tidigare så det tog ett tag innan jag insåg att han inte behövde lika mycket mat längre).
Effekten satt i nästan ett år! Det märktes när det började släppa, han blev mer osäker igen och gapigare. Nu är han kastrerad på riktigt sen sex-sju veckor och lugnar ner sig dag för dag, skönt för honom och för oss!
# 1 Mm ett par utav veterinärerna har sagt samma sak när jag ringt runt igår att man gör det för att se hur hunden blir.
Bra och samtidigt (tråkigt) att höra att kemisk inte alltid fungerar.
Det blir en kemisk kastrering i nästa vecka förhoppningsvis då vi fick rådet av en klinik att inte göra vanlig kastrering på sommaren pga infektionsrisken.
Det jag tycker är märkligt är att man inte verkar avlägsna kastreringschipet efter att perioden är slut. Det sitter bara kvar där hela livet.
På den kliniken har de även ett 12-månaders chip.
Håll tummarna för att chipet kommer fungera på honom. Han har varit ett riktigt olydigt och skälligt monster på sistone, det blir bara värre och känns så tråkigt och jobbigt. Skällde både utanför veterinärsjukhuset idag och inne, man ville bara sjunka genom marken. 

FAst skällighet och sk olydighet är långt ifrån säkert att vare sig chip eller riktigt kastrering fungerar för - där är det träning som gäller. Det är mot könsdriften som kastrering (förhoppningsvis) ska hjälpa.
5 håller tummarna att det funkar o att han blir kullös i höst 
# 7 tack. :)
# 6 fast vi här hemma har också spekulerat i om det är så att han försöker dominera hundar och andra omkring sig, när han skäller på dem. Och mindre testosteron=mindre behov av att hävda sig genom att skälla. Eller resonerar vi fel? Nåväl vi får se hur han blir… just nu känns han hopplös och att kunna behålla honom hopplöst. Har letat efter ett foderhem åt honom och hittat ett ifall vi skulle behöva ett foderhem snart, men där måste han också kunna bete sig okej, annars vill tjejen kanske inte ha honom. (hon har annars 2 egna cavalierer och bor på landet och jobbar bara nån timme om dagen så hemmet känns bra).
PS vi skaffade honom från uppfödaren när han var 5 mån gammal och då skällde han ALDRIG. Då hade man rumsrenheten att jobba med istället. Jag visste inte ens hur hans skall lät. Det här är nåt som kommit på senare tid, från det att han fått tillfälligt bo hos sambos mor, som var skithård mot honom.
8 tror inte att han försöker henne dominera hundar genom skälla.Låter som det är mer träning som behövs det missa jag helt att du skrev det i ditt tidigare inlägg. Hur gammal är han? o hur akterveras han om dagarna?
Kan säga att jag har fröken polis här hemma ingen får leka om det inte är på hennes villkor det vill säga hon ska bli jagad. Så jag avbryter den typen av polislek kan man inte sköta sig behöver man inte vara med o leka utan får isl sitta o titta på. Hon vet nu mycket väl att jag är snabb på bryta hon har lärt sig att andra får oxå leka med "lillasyster" utan att hon ska springa i mellan o skydda henne. Jag tränar flera gg i veckan mer intensivt med mina vardagar gör jag något simpelt aktervering som konster/trix o lite godispår. Helger o lediga dagar åker vi till agilitybanan o träffar en kompis som även håller på lära oss mer anvanserad spårning :) Jätte roligt att aktervera o nos det har alla hundar ;)
Kompisen provade kemisk kastrering på sin labbe. Funkade kanon i 4månader då effekten avtog, så nu är han kastrerad på riktigt sen 1mån. Han blev precis lika lugn som med chippet:-)
Ska tillägga att det finns såklart fler skäl till kastrering än de ovan nämnda. Som att han försöker jucka mot allt och alla, om han lider av löptikar vet vi inte. Men jag hoppas han blir "lugnare", vad folk än menar när de säger "lugnare" efter kastrering.
När ni säger "träna" med honom, vilken träning menar ni då? Skäller han för att han inte får tillräckligt med aktivering?
här skrev jag också om det och vad jag provat: http://hundar.ifokus.se/discussions/4fdf6201d3b4fd7bd5002479-han-skaller-hjalp?participating-1
Han är 9 mån nu. Förutom dagliga promenader och att han ligger hemma och tar det lugnt ofta, blir det lite utav följande saker: godissök, apport, springa med honom, lek tex dragkamp, jag tränar ett par kommandon med honom samt belönar duktigt beteende, skäller på honom vid dåligt beteende, några hinder på agilitybanan samt hans aktiveringsboll.
Hade velat ägna mer tid åt dessa saker och träna spår, men hälsan sviker tyvärr även om jag gör mitt bästa för honom. Då blir det dåligt samvete att man inte gör mer. sambos morsa sade att han visade stort intresse för spår, han gick valpkurs men det var tokigt för han gick den med henne inte med mig.
12 när hundar rider på saker o även på andra hundar så är det ofta mycket ofta det handlar om överslags de är stressade, eller helt enkelt har det tråkigt. Oftast har det med stress o göra man har inte slutat leka utan forsätter så blir det överslag o hundar tar till rida. Har inget med parning eller "dominans" o göra. Därimot kan vissa hundar bli förbannade om man har en hund som rider på sig klart man inte vill ha det som hund iaf :P 9 mån är han nu och det är då som många hanhundar blir jobbiga man får slita hårt med dom träna mycket, en kastrering är inte snabbfix. Tips är gå hundkurs med honom, rikta in den på spår så lär du dig den biten med :) Jag tycker det låter som du gör lite för lite med honom jag kallar itne lek för aktervering inte när jag kastar boll o hunden aporterar den heller som oxå kan utlösa stress.
nr 13, ok vissa saker du säger låter lite konstigt, tvärtemot vad min kille som växt upp med hundar säger. jag får gå på vad som låter vettigt.
och nej jag är ingen perfekt hundägare, men vem är det. man gör bäst utifrån sina egna förutsättningar. de som känner mig vet att jag gör allt för mina djur. och där stannar jag för jag vill inte ha gräl som jag sett i andra trådar.
Typiskt glömde fråga idag om det finns biverkningar med chippet. Hoppas han får upp bättre aptit snart också.veterinären sade att efteråt går hundar upp i vikt och kan bli överviktiga. Just nu var han lite åt det tunnare hållet vilket jag misstänkte.
Att man växt upp med hundar innebär inte per automatik att man kan allt eller ens något om hundars beteende, titta bara på CM, inte många rätt där.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
14 kan tipsa dig om läsa lite böcker kolla in Anders Hallgren han har bra böcker o går ofta att hyra på bibloteket hans böcker. Lexikon i hundspråket fick min man läsa då han är uppväxt med 70-talets syn på hur man fostrar o läser av sin hund. Alfasyndromet är en bra bok oxå. Sen finns det mängder med bra böcker o läsa flera kan ge dig aha upplevelser
Men rek oxå varmt gå hundkurs med din hund där kan du spara flera tusenlappar sen o tillomed slippa kastrera han.
16 håller med dig helt
# 17 ok tack för tipset. Gillar ni inte Cesar Milan?? En utav böckerna jag hyrt är utav honom, men inte läst där än.
Ingen förändring än så länge, juckandet mot person och saker fortsätter. Revirmarkerandet var och varannan meter likaså. :)
#18 Nej jag gillar verkligen inte honom :/
18 nej inte det jag sett iaf jag har inte läst hans bok har fått den i julklapp (för flera årsen) men den sammlar damm i ett av köksskåpen. Han har typist 70tals syn på hund, jag har mina hundar som familjemedlemar och vi är ett team när vi arbetar det ska vara lycka att arbeta med sin hund och tvärtom inte en som tror på att man är "ledare" o "följare", jag väljer oxå bort flera instruktörer som håller kurser som är intrutade på CMs metoder. Det är allså inget för oss
Men smaken är olika, vissa tycker han är bra vissa inte.
Vill du veta mer om hans dålda vanor kan du söka via "sök på sajten" och skriva Cesar Milan förmig det är en massa bra klipps bakom kamran oxå där man ser fusket o det han gör med hundarna.
Så slipper tråden handla om CM 
Det trista med dessa chip är att det är få som talar högt om biverkningarna som faktiskt existerar.
Personligen kan jag känna att antingen gör man det "ordentligt" eller så gör man det inte alls, man experimenterar inte. Handlar det däremot om beteendebekymmer man kan lösa med träning så tar man sig i hasen och gör det.
21 jasså och vilka är biverkningarna då? Menar du att man inte jobbar med sin hund, det kan du omöjligt veta och behöver inte anta. Alla är inte hundexperter som kan få vilken hund som helst lydig.
#21 Diabetes, pälsproblem, allergi, benmärgspåverkan, hudförändring, viktökning, etc. Det är inte ovanligt att immunförsvaret försämras hos hanhundar som chipas. Googlar du så lär du hitta en hel del info.
Vart nånstans kan du utläsa att jag påstår och antar att man inte jobbar med sin hund bara för att man väljer att kastrera? Visa mig det gärna i så fall. Däremot skriver jag att om det handlar om beteendebekymmer (t ex det du själv skriver om, skällighet) så tar man sig i hasen och löser det. Kastrering är ingen universallösning. En del saker tar tid att träna bort, men att man måste vara hundexpert? Kom igen… Det handlar väldigt många gånger om att man tar modet till sig och söker upp nån med just kunskap som kan hjälpa en att få de rätta verktygen (dvs knepen för att lösa en situation och därmed eliminera ett beteende - på ett för hunden schysst sätt), och framför allt - att man är konsekvent.
Är även benägen att hålla med #16. Hundvana och hundkunskap går inte alltid hand i hand, även om många tycks tro det. Och det handlar väldigt sällan om att vara den perfekta hundägaren - någon sådan existerar inte. Det handlar om att kunna ta till sig bra verktyg och sedan använda dem på rätt sätt.
23 oh vad smart du var då, gå och jäklas i nån annans tråd. Vi försöker och har så gjort träna bort problembeteendet. Få det inte att låta som något annat, miss viktigpetter.
#24 Vad är problemet?
24 va?! 
#24 Vadå jäklas?. Hon tog tid och skrev 2 vettiga och SNÄLLA inlägg som kan hjälpa dig och din hund…
Medarbetare på brukshundraser.
#24 Hon har ju skrivit ett bra inlägg?
#24 Du har enbart fått goda råd av Lathundarna, du har ingen anledning alls till att uttrycka dig som du gör till henne. Läs igenom våra skrivregler och ha dem i åtanke innan du skriver nästa inlägg!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar