Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9824 ggr
Noa-Nisse
3

Sitter hunden friskt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Jag har gjort en kladd i paint, hoppas ni förstår hur jag menar med den och ser skillnad på vänster och höger hund)

Jag har alltid hört att när en hund sätter sig i en rak position som hunden till vänster gör så betyder det att den har bra bakben, är rörlig i dem och har bra muskulatur och bra höfter. När hunden självmant sätter sig om hunden till höger (alltså den "kan" inte sitta som hunden till vänster) så betyder det att något inte är helt 100% i bakbenen.

Men så hörde jag någon säga **"min rottweiler sätter sig alltid så (som hunden till höger) och det beror på att han är väldigt rörlig och har bra höfter, kan en hund inte sitta så så har den inte bra bakben och kommer få problem i framtiden eftersom de inte är så rörliga och då blir de stela"

**Vad stämmer egentligen här?! eller det kanske inte har någon betydelse. Men jag har märkt att hundar som sitter som hunden till höger ofta gör det med samma ben under sig alltid när den sätter sig, så för mig verkar det logiskt att det är den icke friska sittställningen.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Letfors
0

Har skälv aldrig hört något om det, om jag får säga det skälv så känner jag till ett fler tal sätt på att hunden inte är helt hunder i kroppen, spänade tråda att följa.

måste ge dig lite beröm för dina fina bilder, jätte bra gjort!

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

Mischa
12

Låter lite som myten att en hund som ligger raklång har friska höfter.

Jag tror att hundar kan ha olika sittstilar pga bekvämlighet samt exteriör och inte nödvändigtvis ohälsa.

≧◔◡◔≦

soren-p
0

Jag har fått lära mig att stora hundar tenderar att sitta som hunden till höger, medan de små raserna ofta sitter som hunden till vänster.

Ronja06
0

Det tror jag inte på riktigt. Men tja, man ska aldrig säga aldrig. Känns mer som om hunden väljer det som är bekvämt för den? Och då får jag känslan av att hunden till höger avlastar sitt högra ben?

Min BC sitter som en potta skit ibland brukar jag säga (valpsittning på sniskan och alla möjliga roliga ställningar), han kanske har superrörliga höfter, samt rygg etc ;)

Mvh Emelie Förlägen

Satum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först, väldigt bra ritat!!! :) Jag har inte heller hört något om det men vad jag har hört däremot om 'min' ras (chinese crested) är att när hunden sitter rakt och fint så ska armbågarna peka inåt mot bröstkorgen och inte utåt.

Vet inte om det gäller fler raser?

Min ena hund sitter 'rätt' och med armbågarna inåt och den andra med armbågarna utåt men då har han också lite 'lösa' armbågar.

Sedan tittade jag på denna bild (sambons föräldrars rottisar som är helt friska båda två). Det är som att du har ritat av den *skratt* Stora hunden bak är vuxen och sitter sådär perfekt medan valpen nedanför sitter som 'hej kom och hjälp mig', nej men mer avslappnad skulle jag nog säga?

Kanske har det och göra med vilken sinnesstämning hunden är i? Sitter den på vakt så kanske den sitter mer upprätt och fint så att säga men sitter den bara för att sitta och titta på nåt och mer slappt så kanske det blir lite mer som valpen?

Jag vet faktiskt inte… :)

sofiek90
0

Vicki sitter oftast som hunden till höger av bekvämlighet om hon får välja själv, och hon har bra höfter även om dom inte är de mest vältränade så är hon ju röntgad och därmed kollad. Rosette sitter som hunden till vänster.

MVH

Sofie

Michaela-N
0

Fast hur tänker ni som tror som #0 då kring hundar med längre kropp än ben? Min Tax satt alltid som hunden till höger, i och med att allt annat hade varit obekvämt/gjort ont. Hon var dock inte röntgad och jag är inte helt 100 på att hennes rygg var ok, men sen var hon ju gammal också. Men man förstår när man ser på henne, att det inte skulle varit så bekvämt att sitta "normalt" Hugo blandar båda sittstilarna. Och jag misstänker ingen höftledsdysplasi eller luxerande patella.

EmelieKelly
0

Min hund sitter alltid som den hunden till höger och hennes mamma, mormor, moster och hela hundfamiljen gör också det :) Hon har b höfter och har suttit så som valp

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

rebz
4

Bino varierar, oftast sitter han som den till vänster men ibland sitter han som den till höger. Så jag vet inte om det stämmer. Det är väl, som de flesta saker, bara spekulationer. Så länge som det inte finns forskning och undersökningar som säger att det faktisk är så så är det alltid svårt att göra annat än spekulera.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Lathundarna
0

Vad jag vet kan hundar som kanske är lite (ofarligt) snea i ryggen skjuta fram ena bakbenet när de sätter sig (och då alltid när de sitter, oavsett om det är hemma eller på appellplan), men huruvida det är sant eller falskt låter jag vara osagt.

[Forest]
0

Det sämmer inte på Enja iaf hon kan sitta som en pösmunk även ligga normalt och raklång med benen bakåt. Hon är partellafri och fina höfter :) Hon sitter lite som hon tycker är skönast för stunden tror jag Flört

russin
0

Hur en hund sitter har inget med friskhet att göra (om den nu inte är konstaterad sjuk/skadad etc).

Jag har haft bulldogg som låg med benen raklång bakåt och hon hade D-höfter….många säger endast hundar med felfria höfter ligger så.

Likaså så sittstilen - hundar sitter som det är bekvämast om dom inte lär sig annat och ofta sitter dom på ena skinkan när dom är helt avslappnadeGlad

och där ser jag mer skilnad på mina två hundar - den ena sitter oftast rätt upp och ner rkt och koncist, men hon är även den minst avslappnade och vill ha koll på allting. Den yngre sitter ofta på sniskan, men är mer "lay-back" av sig och hon sitter lika fint rätt upp och ner under t ex träningnär hon är mer på alerten.