Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1137 ggr
LLLINN
1

Utställnings-oskuld - hjälp!

Hej! Idag var vi och tittade på en utställning, för att lära oss lite om hur det går till framförallt i valp-ringarna. Vi ska nämlingen på utställning första gången i september med min 4,5 månader gamla valp, och jag är minst sagt nervös! Jag har kommit fram till att jag nog måste lära honom stå - hur gör man det på bästa sätt? Sen vill jag gärna ha lite allmän info om hur det går till i ringen, vem som gör vad och vad som händer om man går vidare. Tack på förhand!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Fridaaaa
2

Det kommer gå kanonbra

Just när man ställer valpar är domaren inte lika hårda att dem står bra som när vuxna hundar ska stå :)

Har själv ställt i valpklass 1 gång :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
5

Har du kollat in på Hundutställning iFokus?

Portie
1

När jag lärde min hund att stå så klickade jag bara när han stod på det sättet jag ville. Sedan la jag bara in ett kommando.

EmelieKelly
1

Kelly kan inte stå på kommando eller något utan vi har istället (som uppfödarn tipsa) bara lyft rupan från marken rört hennes ben så dom står rätt och hållt en godis vid nosen. I ringen vill alla domare att hundarna ska gå olika men standard är väl springa runt och snett över planen och fram och tillbaka. Domarn säger vad den vill ha så du behöver inte oroa dig, och man kan faktiskt fråga domarn annars vad han menar :) Om du går vidare så kan det bli en låååååång process. För att gå vidare måste du få exellent bland annat och jag har fortfarande efter 4 år inte lärt mig allt krångel! Men det är bara att fråga folk. Utställning är enkelt tycker jag så oroa dig inte. Det är värre att ha en kass engelska och ställa ut för en ryss…. (som jag har gjort…..) Men villen utställning ska ni till? :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Belimas
0

När det är din tur på utställningen så går du in i ringen med alla de övriga i samma klass och ställer upp er i nummerordning. Därefter kollar domaren lite snabbt på alla hundarna och sedan brukar han/hon be alla att gå/springa ett varv i ringen (motsols) tillsammans och där gäller det att hålla avstånd till hunden framför så man inte stör den för mycket.

Därefter brukar man få gå fram en och en till domaren där den kollar igenom hunden lite mer noggrannt, känner och klämmer överallt. Man brukar även få visa upp rörelserna igen.

Sedan får man ställa sig sist i ledet igen och vänta på att domaren ska bli klar med alla och därefter placeras de i den ordningen som domaren tycker. Den som blir 1:a med Hp går vidare till tävlan om BIR/BIM-valp om det nu inte är så att det bara är hanar eller bara tikar anmälda i rasen för då blir den per automatik BIR. Sedan runt kl. 15 brukar finalerna sätta fart, har man otur kan det bli lång väntan och det kan vara jobbigt för små valpar så om det finns möjlighet så låt den vila så mycket som möjligt på plats i fall att.

När det gäller finaler på inofficiella så kan det vara lite olika, en del har även gruppfinaler för valparna medans andra kör BIS-valp direkt. Blir det det förstnämnda så går man in i finalringen igen med alla andra BIR-valpar som tillhör samma rasgrupp och där tävlar man då om BIG-valp, den som blir bäst i grupp går då vidare till BIS-finalen där man får möta alla BIG-valpar i alla rasgrupper.

Är det däremot BIS-valp på en gång, att de skippar BIG, så går man då in i ringen med alla BIR-valpar i alla raser som tävlades under dagen. Men om du känner dig osäker på vad du ska göra så säg till i ringen att du är nybörjare så hjälper dom dig =)

Angående att lära in stå så brukar jag börja i tidig ålder med att bara få de att stå rätt upp och ner utan att sätta sig genom att under en promenad bara stanna, säga ordet stå med tydlig röst till valpen och få den att bara stanna upp med alla 4 tassarna i marken och sedan berömma även om den bara har stått stilla i 2 sekunder. Sedan ökar jag sakta och successivt tiden som den ska stå upp samtidigt som jag försöker lära in ett korrekt stå genom att locka med en godisbit för att få den att ta ett steg fram eller bak om det behövs för att benen ska vara någorlunda parallella. I början kan jag ibland även hjälpa till att korrigera benen något om det behövs tills hunden får in känslan för hur de ska stå =)

Lycka till!

Belimas
0

Njae inte riktigt, för valpar eller inofficiella utställningar över huvudtaget, är det aldrig någon kvalitetsbedömning och således så delas varken excellent, very good, good eller någon annan kvalitetsbedömning ut =)

EmelieKelly
0

#6 är det nytt? Det var ett tag sen jag ställde ut inoff ;)

Belimas
0

Nej det är inte nytt, det har alltid varit så under alla år jag har ställt =) Kvalitetsbedömningar delas bara ut på officiella, på inofficiella så krävs det bara Hp i konkurrensen för att gå vidare till nästa steg.

EmelieKelly
0

#8 haha okej, är helt inne i officiella nu ;)

EmelieKelly
0

#8 haha okej, är helt inne i officiella nu ;)

LLLINN
0

Tack alla för all hjälp allohopa, det uppskattas verkligen! #4 Vi ska ställa på en lapphundsutställning i Rimbo, 15 September.

8/5-13 & 1/6-13

[Tecknaren]
0

Orkar inte skriva nu, men om man ställer på en officiell utställning måste man få exellent, CK 3 gånger för att bli champion.

EmelieKelly
0

#12 men hur är det med CACIB behöver man inte det? Och det gäller inte alla hundar, inte min då stabyhoun inte kan bli svensk utställningschampion. Man brukar behöva visa jaktprov på jaktraser också och massa väl…?

Belimas
2

Jo man glömmer bort fort, här brukar det bli någon enstaka inofficiell ibland med valpar eller om det har varit ett långt uppehåll från officiella för lite mjukstart =)

CK ger inget championat, det är CERT som krävs för det ;-) Varav minst 1 måste tas efter 2 års ålder.

CACIB krävs för att blir internationell champion, 4 st. i minst 3 olika länder om jag inte minns fel. Ja precis vissa raser kräver ex. jaktprov, vallprov, arbetsprov etc. för att kunna bli champion.

[Tecknaren]
0

Haha oj, skrev fel.. Jag hade bråttom, jag skrev även på ett annat forum så jag blandade ihop de lite… :-)

Belimas
1

Lätt hänt =)

EmelieKelly
0

#14 åh tack nu klarnade det lite för mig ;) Har nämligen fått ck och cacib men aldrig fattat vad skillnaden är,haha! Men vi ska inte utomlans och stabyhoun kan inte bli svensk champion så dom får istället pryda mitt rum :)

Sigriiid
0

#0 Var det i Södertälje du var idag? :-) Jag ställde min fyra månaders valp där idag tillsammans med "Killen" här på iFokus och vi såg en lapphundsvalp och jag sa direkt att jag trodde att det var Molle :-) Segt att jag inte hälsade bara…

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

LLLINN
0

#18 Meen ni borde ha kommit fram ju :D! Han var den enda lappisvalpen där så det är gansks troligt att det var honom ni såg ;). Vilken ras är din valp?

8/5-13 & 1/6-13

[Tecknaren]
0

#19 Hennes lilla Bira är en Kooikerhounde :-)

Sigriiid
0

Ja en kooiker har jag och hon jag var där med har en springervalp :-)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/