Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundträffar
Läst 2085 ggr
Oliver2011
0

Sympton på geting stick/ huggormbett

Hej.

Imorse vid 11 vaknade vår hund vakt upp och tyckte vår hund såg lite svullen ut runt nosen- vid 1 hade det svullnat ordentligt- och då även ena ögat, hela nosen och snoppen. Han är fortfarande svullen och slapp. Men har vart ute på 2 timar promenad så är nog också en combination.

Han äter och dricker än så länge.

Är detta sympton på Geting stick? Alla hundar reagerar ju olika- men någon av er som haft något liknande?

Djur akuten säger vi ska vänta och åka in om han börjar spy- bli betydligt sämre.

Kan ett geting stick komma som reaktion dagen efter- hur lång tid brukar det ta?

/ Mycket Orolig Matte

Maria
0

Jag har varit med om en gång att min valp blev stucken i nosen när han lyckades gräva i ett jordgetingbo.

Han blev omgående ganska omtöcknad och svullnade runt nosen. Kunde inte balansera själv och vi åkte som blixten till veterinär och han fick en kortisonspruta och piggnade till.

Men detta hände inom en kvart efter bettet så det var snabbt.

/Maria

Oliver2011
0

Ok- Tack för svar!

Maja2
0

En kompis till mig har en golden, och de upptäckte i går på morgonen, före de skulle gå ut, att hon var svullen kring nosen. Det blev värre och värre, spred sig ner över halsen. De åkte akut till vetten, fick kortison och dropp. Efter några timmar fick de åka hem. På kvällen såg det bättre ut, men i morse hade ögonvitorna svullnat och hon såg grotesk ut.  Mer kortison och ordentliga bad, blev vettens ordination, och nu i afton såg hon bättre ut. De vet ff inte om det var getingstick eller någon annan slags allergisk reaktion på något.