Kontakta uppfödare/kennel
Hej
Jag vill skaffa valp till tidigast våren/sommaren 2013 och undrar om det är för tidigt att redan nu kontakta en/flera kennlar man gillar och höra om de har några planerade kullar till våren?
Några mer tips på hur man kan presentera sig själv på bästa sätt och göra gott intryck??
Nej, absolut inte för tidigt att kontakta uppfödare, tvärtom positivt att vara ute i tid.
Jag skulle presentera mig kort vid första kontakten (namn, ålder, bostadsort) samt tala om varför jag är intresserad av rasen ifråga.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Det är absolut inte för tidigt, tvärt om är det väldigt lagom tid att höra av sig nu. Hör du av dig först när valparna är födda tex så kan du ha sån otur att alla är tingade eller att uppfödarna inte får lika seriöst intryck av dig som om du hör av dig i god tid.
Fundera lite på vad du själv skulle vilja att någon skrev till dig om du skulle sälja hund. Skriv sedan något sådant.
Första mailet behöver inte vara långt, avancerat eller jättedetaljerat. Presentera dig själv lite enkelt, försök förklara iaf lite snabbt varför du är intresserad av rasen och kanske just den kenneln du hör av dig till. Har du några frågor så kan du ju passa på att ställa dem också. När jag hört av mig till kennlar så har jag tex frågat om det är något speciellt de tycker att man bör kolla upp innan ett eventuellt köp.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Absolut inte för tidigt som sagt.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Det är ofta det är kö hos vissa ufd så jag skulle någ slänga ut krokar redan nu om jag våre du. Tycker Sara gav bra svar på frågor och vad du ska ta upp :)
Tack så hemskt mycket för era svar!!
Då vet jag alltså att det verkligen inte är för tidigt…
Nu fick jag lite prestationsångest istället, huva…
Nej inte för tidigt. Jag har redan kontaktat en kennel som jag vill ha valp från, och då har jag ändå inte tänkt skaffa valp förens tidigast om något år kan även bli mycket senare. Tycker det visar att man är mån om att allt runtomkring ska fungera och att man inte går för fort fram utan har tid och tålamod att planera noggrant. Bara du är dig själv och är öppen i ditt sätt att kommunicera kommer det att gå bra :). Berätta om dig själv, ålder, var du bor, familj, tidigare erfarenheter (om du har haft hund innan eller ej) vad du gör idag, planer för framtiden (jobb/studera), varför du är intresserad av rasen och kenneln, vad du skulle vilja göra med valpen i framtiden. Och så kan du även fråga vad deras mål med aveln är, vad de tycker är viktigt att tänka på som valpköpare osv.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Säger som alla andra… Inte alls för tidigt.
När jag letade hund (kooiker) Så ringde jag till olika uppfödare, var på utställningar, var med på kooikerträffar åkte hem till uppfödare m.m Detta gjorde jag ett år innan det var dags att skaffa hund. Tror det gör väldigt mycket att man är ute i god tid och visar sitt intresse än att halka in på ett bananskal.
Som sagt många uppfödare har bokat sina valpar långt innan dem är födda.
Så släng iväg ett mail där du berättar lite om dig själv och erfarenhet av hund/rasen. Vad du är intresserad av och vad du gör typ pluggar/jobbar.
Önskar dig all lycka och hoppas att du hittar valpen just för dig =)
Tack alla!!
Nu har jag spanat in några uppfödare som jag tycker verkar bra, ska djupdyka lite mer i de olika avelshundarna och sen börja spåna på ett mejl :)