Behöver hjälp och lite råd!
Jag har lite problem med min tik valp på nu 11 månader när det gäller separation och ensamhetsträning. Grunden till problemet vet jag inte riktigt vad det är… men kanske att vi hon är så duktig på kontakt och följsamhet? Har sedan hon var 8 veckor gammal uppmuntrat att hon spontant tar kontakt med mig och ger henne beröm när hon på eget intiativ hämtar olika saker till mig som hon hittar.
Probelmet är nu att hon inte tycker om när jag lämnar själv, om så bara för att gå 10 meter bort och hämta något, då står hon och tittar åt det hållet jag försvann mot ända tills jag kommer tillbaka igen.
Ensamträningen började vi med vid ca 15 veckors ålder, kanske var det för sent? För tidigt? När vi lämnade henne så gjorde vi såhär:
Jag lämnar henne i vardagsrummet och sovrummet (där hon känner sig trygg och har sin säng) med fyllda aktiveringsleksaker och färska märgben. Sedan går jag bara utan att säga något till henne ut genom dörren. Till en början var jag borta i 10-15 minuter innan jag kom tillbaka igen, då utan att säga något till henne då heller. Sedan var jag noga med att visa att jag sett henne, men jag gav henne ingen speciell uppmärksamhet fören hon helt lugnande ner sig och satte eller lade sig ner. Då klappade jag på henne och sa hej, sen fortsatte jag bara helt "vanligt" med annat i lägenheten. Med tiden så har jag ökat tiden som jag är borta, så nu är vi uppe i typ 2 h…
I början hade hon panikångest när vi lämnade henne och hon ylade och försökte ta sig ut ur lägenheten för att följa efter oss, men med tiden så förstod hon att vi kommer tillbaka, och då började hon sitta ner och småyla… nu så har hon gått över till att vanka fram och tillbaka mellan dörren och fönstret, där hon hoppar upp och står och tittar efter oss. Problemet är att detta gör hon enda fram tills man kommer hem igen. Hon äter inte på benen eller leker med leksakerna, eller ligger i sin säng. Utan hon bara väntar och väntar, och vankar av och an, nu under tystnad.
Vi har kunnat filma henne när vi är borta och därför vet jag vad hon gör hemma när vi går. I början tyckte jag lite synd om henne när hon verkligen fick panik, men det gör jag inte längre, så jag har inget problem med att lämna henne för att gå till affären och handla. Så jag tror inte att jag nojjar med henne, utan jag är lugn och går bara ut genom dörren och sen kommer tillbaka ”som att inget har hänt”.
Vad gör jag för fel? Jag vill inget heller än att hon bara ska ta det lugnt och kanske sova en stund i sin säng. Oj, såg nu att det blev ett ganska långt inlägg, men är tacksam för ni som orkade läsa allt. Kom gärna med förslag på vad jag gör för fel eller hur jag kan göra för att få henne att slappna av när jag går hemifrån?
Tycker inte det verkar som att du gör något fel, det är helt enkelt så att vissa hundar har svårare för att vara ensamma än andra.
Bara att träna träna träna.
Lycka till.
MVH
Okej, tack så mycket! Får träna lite till då :)
Jag tror att problemet är att ni gått för fort fram. Steg ett är att kunna vara i ett rum medans du/ni går in i ett annat rum. En hund som inte kan sova/vila vidare för att du går i ett annat rum, är osäker/otrygg med situationen. Det handlar nog inte alls om att hon är duktig på kontakt/följsamhet, utan osäkerhet/otrygghet.
Jag skulle om jag var du, börja om helt från början. Backa många steg och se till att hunden känner sig trygg. Passivitetsträna tillsammans. Nästa steg är att lämna hunden i ett rum medans du går i ett annat. Inga minutrar till att börja med, utan sekundrar. Jobba med självförtroende och passivitet, plus ensamträning från början.
Att "träna" genom att lämna hunden ensam långa stunder, när den bevisligen inte klarar av det, är enligt mig helt fel.
Jag tror inte på att stänga in hunden i ett annat rum. Det är en förpassning av flocken och då hundar kan lokalisera var man befinner sig med hjälp av sitt luktsinne och känner av att man är i närheten så blir hunden ofta orolig av detta. Den förstår inte varför den inte får vara med sin flock.
Jag tror på avdramatisering och att göra en vardag av lämnandet genom att man varvar spontanlämning med riktiga lämnanden.
http://hundar.ifokus.se/discussions/4f7066c688f47259190015ec-haller-ni-med
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#4 Stänga in hunden i ett annat rum?? Absolut inte !!! Men däremot att hunden tryggt ska kunna VARA i ett annat rum fastän man går in i ett annat rum.
#5 Okej då missuppfattade jag hur du menade. Dock är det många som kör med att stänga in hunden medan man är i ett annat.
#6 Jag pratade nog aldrig om att stänga in hunden … men var nog för otydlig ändå.
#7? Du pratade om att lämna hunden i ett annat rum. Men skitsamma.
#8 Ja … att hunden ska kunna vara trygg i att stanna i ett annat rum, betyder det att man ska ska stänga in dem?? Nääää … det betyder att man lärt hunden att vara trygg i att stanna i ett rum fastän man lämnar rummet.
#9 Som sagt jag missuppfattade. Vad är det du inte förstår? Släpp det.
#9 Dessutom riktade jag inte mitt inlägg #4 till dig, eller hur? Skrev bara allmänt.
#11 Om Du kunde missförstå, så kan andra det åxå, så menade jag, därför förtydligade jag.