Hund = Bil
Vad tycker ni, tycker ni det är en självklarhet att ha bil om man har hund eller är det bara en bonus?
Hur gör ni hundägare som inte har bil? Om det händer något akut och ni måste iväg till ett Djursjukhus snabbt och direk? _(Frågan är inte riktad till er som bor hemma hos föräldrar som har bil, däremot till er som bor hemma men vars föräldrar inte har bil)
_Blir det grannen? vänner? släktingar? taxi? djurambulans? o.s.v.Och hur kan man vara säker på att de ställer upp precis exakt när man är i behov av akut hjälp?
Själv är jag kluven. Jag tycker att man ska ha bil om man har hund, men å andra sidan så hade jag velat ha hund även om jag inte hade haft en bil. Så skriv vad ni tycker! Jag tycker det är intressant =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste ha bil för att ha hund. Visst underlättar det, men det handlar också mycket om var man bor och vilka möjligheter man har till annan transport.
Det är trots allt ytterst sällan man akut måste iväg till veterinär, så att skaffa bil för den sakens skull låter lite väl ambitiöst enligt mig. En människa utan körkort och bil ska inte känna sig utpekade för att vara sämre hundägare bara för det. Det finns andra sätt att ta sig in till vet. akut om så skulle behövas.
#1 Det är inte så vill att tråden ska uppfattas "utpekande"
Du skriver det finns andra sätt, det är de sätten jag vill ha svar på =)
Jag hade tagit taxi i ett akut läge,
#2 Jag var utan bil under en period, och skulle tagit taxi om det akut skulle behövas, om ingen granne eller kompis mot all förmodan inte skulle kunnat ställa upp.
Jag har katter utan att ha bil. Buss till veterinären går rätt ofta. Akutärenden får givetvis fixas med skjuts eller taxi.
Hund tycker jag dock är mer tveksamt, då brukshundsklubbarna och hunddagis tenderar att ligga en bit utanför stan, och kan då ha dåliga bussförbindelser. För givetvis kan man alltid ta taxi om det gäller veterinärbesök. Så himla ofta åker man ju inte in akut. Även de med bil kan ju tvingas ta taxi om de skulle ha druckit eller liknande när olyckan inträffar.
För att sammanfatta: jag tycker inte att man måste ha bil. Men jag anser det vara en klar fördel om man vill aktivera sin hund och alltid bra om olyckan skulle inträffa.
Varken jag eller min man har körkort, nu bor vi såpass bra till att vi har nära till kollektitrafik och vi bor 300 meter från en veterinärklinik. I ett akut skede hjälper nog ingenting av det så då är det antingen tigga skjuts av svärföräldrarna som gäller eller också en taxi.
Dessutom så är vår försäkring så praktiskt utformad så vi får resor betalda upp till 3000 om vi behöver remitteras vidare till en annan plats.
Men i ett akut skede där vi inte skulle kunna få skjuts av vänner eller familj så är det taxi som gäller. Inte för att jag vet hur det ser ut här i stan, men som ett sidospår så vet jag att när min mamma har haft sjuka djur så har distriktsveterinärerna kört hem till henne. Jag vet inte om man kan nyttja den "tjänsten" till hund, hon har ju sällskapsgetter och minigrisar (och en bil) men annars hade ju det kunnat vara en idé.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag har varken bil eller körkort. Har två hundar ändå. Blir det akut så tar jag taxi. Dyrt men värt det. Annars så går det direkt buss (om det är mindre akut). Så länge man är villig att lägga ner pengar på att ta sig till vetten akut på annat sätt så tycker jag inte att bil är något som man behöver, självklart förenklar det men inget man måste ha.
Vi bor i stan och har 10 min med buss till veterinären. Nu har vi hafty bil de gånger de har varit akut, men inte längre.
Hade jag bott längre ifrån hade jag ringt taxi, eller djur ambulansen (som finns här i gbg).
Fast jag tycker mest det är obevämt att inte ha bil när jag ska tävla och sånt. Händer lite mer ofta än att åka akut in till veterinären, som har hänt en gång och då med ett marsvin…
Jag har flyttat hemifrån men min mamma bor bara 1mil från och har bil. Så skulle något hända är det helt henne jag litar på.
Men för några veckor sen så märkte jag att min ena hund (Ayla) mådde dåligt, och när jag kollade så hade hon feber. Då hon precis hade slutat löpa blev jag såklart orolig.. Min mamma var inte hemma och fick inte tag på henne. Ringde runt till släktingar men den ena var inte hemma och den andre hade ingen bil. Närmsta vännen svarade inte.
Jag hade lite lätt panik kan jag ju säga! Men som tur svarade min mormor på tele som kunde ringa min kusin. Han kom på 5min och körde oss in till vet :)
Hade jag inte haft så många släktingar här runtomkring så vet jag inte vad jag hade gjort.. Taxi finns det inte direkt så många här där jag bor, men de hade väl varit ett måste.. eller så hade jag faktiskt gått och knackat dörr hos grannarna, haha även fast jag typ inte känner någon av dom ><
Har varken råd till körkort eller bil, men visst hade det varit ett stort plus när man har hund! Men tycker ändå man borde få ha "rätt" till hund även om man är utan :)
Mvh Jenna
#9, Förstår din panik!! Tur att din mormor svarade =)
Klart alla har rätt till att ha hund, med eller utan bil!!
Har inte körkort och har alltså ingen bil. Och visst kan jag tycka att man blir lite begränsad. Hade gärna velat ha bil (måste ta tag i körkortet!) för t.ex så ligger brukshundsklubben i stan och jag bor en bit utanför, och den ligger dessutom på en ö så bussförbindelsena dit är riktigt dåliga. Hade jag bott mitt i stan så klarar man sig ju lite bättre utan bil då man har nära till allting (vet osv.) men jag som bor utanför är ju i lite större behov av en bil. Men jag tar mig dit jag och hunden ska via buss eller om pappa ställer upp och skjutsar. Skulle det vara akut så finns det ju taxi eller så ringer jag pappa. Tar dock 20 min. Skulle det vara riktigt akut och jag behöver ta mig in snabbare med hunden till veterinär så har jag några grannar med bil som säkert ställer upp.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har inte körkort och därför ingen bil. Bor dessutom ute på landet. Men har både pappa och hans fru och farmor och farfar bara 10min gångväg från mig. Så skulle inte pappa eller hans fru vara hemma skulle jag ringa farfar. Kan inte han så skulle jag försöka se om min storebror var hemma (han bor ca 15min gångväg från mig). Eller annars skulle jag ringa min mamma som bor 2mil från mig. Visst känns det lite sisådär att inte ha körkort och bil. Men körkort är inte gratis heller och när jag har familj nära som kan skjutsa och hjälpa till så känns det inte som prio 1 just nu.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ingen i min familj har bil, har åkt in akut två gånger med mina. Finns en djurakut inne i stan som jag har åkt till, har nära till tåg och buss som går rätt ofta. Tar ca 40-45 min till den djurakuten om man går från tågstationen, snabbare med buss/tunnelbana men då får man kanske stå och vänta.
Jag tycker inte det är nödvändigt med bil bara för att man har hund, beror mycket på vart man bor. Vill man åka på tävlingar så är det ju smidigare med bil men jag åker inte på sådant.
Skulle vilja ta körkort men mest för att det är många jobb som vill att man ska ha körkort annars klarar jag mig. Men visst hade det varit skönt att kunna storhandla eller åka till naturområden istället för att gå.
Om någon av mina skulle behövas åka in väldigt akut så skulle jag ringa på någon av grannarna (känner vissa bra), fråga en kompis och sist taxi.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Absolut ingen självklarhet, men helt klart en bonus 
Här går det inte tåg, men buss och det är inte så kanonbra busstider. Så skulle något inträffa efter kl 24 på natten så är det allså kört (det går inga bussar då). Det får bli taxi om man inte har bil och närmaste jouröppet djursjukhus är 5 mil till så det blir en summa till taxin att lägga.
Jag ser pga hur det är just nu här så är bil en bra bonus inte ett måste men klart bonus :)
Jag har inget körkort eller bil. Och har fåglar och numera hund. Däremot har jag varit sambo i över ett år och han har kört mig till veterinärerna. Där jag bor just nu är kommunikationerna usla, går knappt bussar.
Innan jag hade tillgång till bilen så bodde jag bättre till också, i huvudstaden. Det fick bli pendeltåg, bussar för att sedan gå till veterinärerna. Ta transportburen med fågeln under armen har man fått göra väl 20 gånger när de varit krassliga. I storstaden är det inga problem att ta sig fram.
Visst underlättar bil, det blir smidigare, speciellt när man vill åka någonstans med hunden. Har nyss skaffat mig en stor hundcykelkorg så man åka med honom, då bilen är kaputt.
En sak jag kom att tänka på bara.. Om det är så akut så det är mycket blod osv och man ska åka tåg/taxi/buss, får man verkligen ta med hunden då?
Jag var utan bil i många år som hundägare och enda tråkiga var att det var svårt att gå kurser.
Jag har i normala fall en veterinärstation nära mig - men sommartid och helger finns deras övriga en bit ifrån och taxi går att åka om det är akut. Bara säga till när man ringer taxi och det har aldrig varit problem.
Gäller det verkligen akuta nädlägen om något händer ute, så han man inte ens alltid bil med sig i alla fall - och människor ställer upp när det verkligen gäller - både vänner och okända.
Visst underlättar det numera då jag har bil, men det är absolut inte ens nödvändigt. Jag har fött upp en valpkull utan att äga bil och inte ens det var problem.
#17 Nu ha jag själv aldrig varit med om en sådan händelse, men jag tror att de flesta människor är såpass medmänskliga att de självklart hjälper till oavsett. Är det dessutom frågan om mängder av blod eller andra kroppsvätskor så gör man ju sitt bästa för att stoppa upp det redan hemma med hjälp av bandage, tryckförband osv. Skulle det mot all förmodan inte gå så ser man själv till at få med sig tidningar och ren filt/lakan, vadsom. Jag kan ju tänka mig i min egen situation och skulle min hund förlora massvis av blod skulle min första prio vara att stoppa blodflödet istället för att tänka på röran som blir.
Jag antar i alla fall att jag inte är ensam om att ha en "krisplan" upplagd i och med att vi inte har körkort. Dessutom är den väldigt praktisk att ge till hundvakt om vi mot förmodan inte skulle kunna nås och hundarna är där.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag har bil just nu men var tidigare utan bil.
Det är helt klart en fördel att ha en bil när man har hund, enligt mig i alla fall.
Visst gick det alldeles utmärkt att vara utan bil också, men det blev omständigt att ta sig till kurser och jag kunde inte välja fritt vilken klubb/företag som jag ville gå kursen hos.
Sedan är det också oron över ifall något händer eller om jag skulle till veterinären för en tid så var jag tvungen att ta bussen med byten alt. promenera. Hade tyvärr inte särskilt nära till min veterinär heller trots att jag bor väldigt centralt.
Jag tror att det är svårt att träna/tävla mycket ifall man är utan bil. Speciellt om man ska kunna ta sig till bhk osv.
Men jag skulle inte vilja gå tillbaka till att vara utan bil igen.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Skulle egentligen börjat träna ena hunden till tjänstehund, men blir tvungen att sitta hemma för att de är en bit bort och går inga bussar.. Verkligen jättetråkigt, hade gjort vad som helst för en bil i detta läget :(
Mvh Jenna
17 nja inte säkert finns ju dom taxibilar som nekar folk tillomed som är skadade eller behov av att komma till ett sjukhus.
För mig känns det nödvändigt. Skulle till exempel vara ett helt dagsprojekt att ta sig fram och tillbaka till veterinären med buss 
Men nej, det är klart att man inte måste. Men för många kan jag tänka mig att det underlättar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#17 Här i Stockholm hade jag gjort det, hade förstås försökt ha lakan eller något runt. Har inget emot blod från någon skadad, hellre det än spya från fyllor eller piss i hissarna. Det städas upp i alla fall.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Har ingen bil men min mamma har som jag bor hos fortfarande. Men tycker absolut inte att det är ett måste att ha bil om amn har hund. Det finns alltid folk som skulle kunna köra eller får man ta en taxi…för övrigt så transpoetarr jag min i cykelkorg om vi ska någonstans snabbt eller långt iväg :)