Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2104 ggr
Mo-Mo
3

Valpmotion

Hur mycket kan man/bör man motionera, typ promenera med en 15 veckors valp? Det är en Jack Russel valp :)

Ixectrona
5

Kort sagt - "valp" och "motion" hänger inte ihop. Flört
Låt valpen leka och springa av sig, men man ska inte alls gå på promenader med en så liten.

Mo-Mo
1

Tack! :)

Lathundarna
2

Det är klurigt, det där. En del säger att valpar inte ska gå på promenader, andra säger att det är helt okej. Själv tycker jag helt klart att Marias text är läsvärd.

[Besan]
1

Klart en valp kan gå små korta promenader, men inte för att motioneras utan koppeltränas tex. Man går inte heller i rask takt utan i valpens takt.

15-20 min om dagen är lagom och det kan man dela upp på två, tex 10 min på förmiddagen, 10 min på kvällen. Det är bara bra fär lederna och musklerna, de är ju inga glaskulor på så vis heller..

Arcadia
1

Precis som #3 tror jag det ligger massor mycket i Marias text i länken i #3. Min valp har sprungit lös i skogen med mig sen hon kom vid 8 veckor. Självklart har takten anpassats efter valpen och vi hade många lunga vilopauser de första veckorna. Nu vid fem månader är vi ute ett par timmar i skogen varje dag med ganska rask promenadtakt - eller hon stutsar och hoppar och galopperar i små cirklar runt mig Glad. Koppelträningen kör jag korta pass fortfarande, max 20 minuter åt gången. En fjällvandring har vi hunnit med också utan problem. Visserligen betydligt kortare än vanligt men ändå. Det braiga är att vi har en superfin kontakt och att inkallningen är perfekt. Jaja… den lär väl fösvinna när hon kommerin i spökäldern, men jag glädjer mig åt det jag har just nu.

Jag tror fullt och fast på att allsidig motion - inte fysisk träning - är bra för friska valpar och unghundar. Att gå i koppet på gator och vägar ger däremot en ensidig träning som jag tror man ska vara försiktig med att överdosera.

En liten JR är en livlig och krävande sort. Jag tror att en liknande upplägg skulle passa rätt bra.

Zebben
2

Svårt att sätta någon rekommenderad gräns, men jag brukar hålla mig efter 5 min promenad per månad valpen är. Så en valp på 3 mån - 15 min. En på 4 mån 20 min osv osv….men då menar jag strosa runt i skogen och inte någon powerwalk. En ensam valp tröttar sällan ut sig på ett osunt sätt om den inte påverkas utifrån via tex valpkompisar, vuxen hund, lekande matte, andra djur osv osv