Cykelfrågor! (med hund)
till er som cyklar med era hundar har jag lite frågor till… :)
1. Hur långt cyklar ni med eran/era hund/-ar? (skriv gärna ras)
2. Hur ofta cyklar ni?
3. Hur började ni? (alltså tog ni lite i taget m.m)
4. Varför cyklar ni med hunden?
5. Om hunden ser en annan hund eller någonting annat som den vill till, drar den då?
6. Har ni hunden lös eller kopplad (eller annan, berätta gärna vad) och motivera gärna
7. får hunden stanna när den vill och nosa/kissa eller kör ni nonstop eller med pauser?
hoppas ni orkar svara på alla frågor, men har blivit så inspererad nu på sista tiden så jag vill gärna börja cykla med våran framtida hund ;)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
- Olika. Blir väl oftast nånstans emellan 2-3 km. Papillon.
- Har inte blivit så ofta tyvärr. Men försöker satsa på åtminstone en gång i veckan, gärna två.
- Började med att bara gå med hunden och cykeln så att han skulle vänja sig. Började sedan cykla lite och ökade rätt snabbt. (Han är van vid att springa omkring så rent fysiskt så va det inget nytt).
- För att han ska hålla tempot och motioneras på annat sätt, + att han älskar det. Skönt när man inte har så mycket tid, kommer längre på kortare tid.
- Har honom lös. Oftast bryr han sig inte så mycket om saker runt omkring så länge vi håller tempot uppe. Möter vi hund stannar jag och håller i honom.
- Han är lös. Känns säkrast så, för både mig och han.
- Han får stanna och nosa/markera, men jag stannar inte så han får sprinta ikapp mig sen.
Det är olika beroende på vart man ska men några km (Storpudel)
2. Hur ofta cyklar ni?
Försöker få in minst 2 ggr/per vecka :)
Japp, min hund var rätt duktig redan från början men de e alltid viktigt att ta de lugnt i början så att hunden vänjer sig :)
För att då det är bra motion för hunden och en annan slags motion.
5. Om hunden ser en annan hund eller någonting annat som den vill till, drar den då?
Min drar då ja, beroende på hur den andra hunden beter sig och befinner sig så antingen håller jag min hund kort och cyklar snabbt förbi eller så hoppar jag av och leder henne förbi.
6. Har ni hunden lös eller kopplad (eller annan, berätta gärna vad) och motivera gärna
Min är kopplad då hon annars springer iväg :P Jag cyklar med en hand (vänster) på styret och höger fri, hållandes i hennes koppel då jag kan kontrollera henne lättare så.
7. får hunden stanna när den vill och nosa/kissa eller kör ni nonstop eller med pauser?
Nej det får hon inte, för vill ju inte ha en hund som bara stannar när man e mitt uppe i fart! Utan man cyklar en bit, sedan hoppar man av och låter hunden få göra ifrån sig, sedan cyklar man vidare utan stopp och gör om samma procedur :)
Något jag vill lägga till är att cykla inte på dagen då det är så varmt, utan hellre tidig morgon eller kväll, mycket skönare för hunden!
Också, variera underlaget så hunden inte bara måste springa på asfalt.
Och ha en lagom takt, lagom är när hunden "travar", det är deras ursprungsfart, så inget galopperande! Det är dåligt för dem!
Halsband och vanligt koppel rekommenderas, så inget flexi eller sele, detta för din säkerhet ifall något skulle hända så kan du kontrollera din hund lättare :)
Hunden ska springa bredvid ditt ben, inte framför, inte bakom, utan bredvid i travtakt :)
#1 okej :)
#1 tack för dom extra tipsen, bra att ha med sig :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Som mest cyklar vi ca 15 km på en dag hemmavid. Med en längre paus efter halva sträckan. Men han klarar mer. En Australian shepherd.
2. Hur ofta cyklar ni?
2-3 dagar/vecka de månader på året som underlaget tillåter.
Loke var rädd för att vara nära cyklar från början, så han tränades först att helt enkelt frivilligt närma sig min stillastående cykel, sedan när den rörde lite på sig osv. Sedan, när han var självsäker kring cykeln, var nästa steg att han skulle vara följsam kring den också, svänga när den svänger osv, jag ville att det skulle vara automatik att han håller sig inom en viss radie från cykeln, så jag har ingen hund som drar i "kopplet". Först ledde jag bara cykeln med honom bredvid, sedan cyklade man några meter och ökade mer och mer. Låter kanske tidsödande, men det var klart efter en dags inte särskilt intensiv träning.
Bra motion och variation.
Beror på vad den andra hunden gör och hur nära den är. Jag har dock en springer på cykeln, så även om han hoppar mot en annan hund så märks det knappt.
Springerkrok på cykeln. Började med att hålla honom i kopplet bara, men skulle det plötsligt ta stopp, säg att han snubblar och ramlar eller liknande, så skulle jag flyga av all världens väg med den lösningen.
Nej, när vi cyklar ska det inte stannas. Jag tar kisspauser längs vägen då jag ger honom ett varsågod och kopplar honom från springern. Jag har ALLTID sele på honom när vi cyklar. Skulle det hända något vill jag knappast slita huvudet av min hund med ett halsband. Man ser lite av hur det ser ut när vi cyklar i slutet av den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=xFxuSdz3Wuc Försöker cykla där Loke så mycket som möjligt kan röra sig på mjukare underlag än asfalt också.
//Lina
haha på tal om cykling såg jag denna som jag tyckte var lite rolig…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag o min whippet cyklar ca 1-2 mil oftast. Fast då uppdelat i 4-5 km sträckor. Ibland även kortare turer.
2. Hur ofta cyklar ni?
I stort sett varje dag.
Började med korta turer och jobbade upp kondis.
För att jag inte har någon bil och det är ett smidigt sätt att ta mig dit jag vill + ger bra motion.
Nej.
Jag har honom kopplad till en tolklina (http://draghundcenter.se/webshop/index.php?route=product/product&path=34_60&product_id=128). När vi cyklar där det är trångt håller jag i linan så han får gå på sidan av cykeln. Annars springer han på valfri plats, oftast en bit till vänster om mig men mellanåt framför. Han får gärna dra om han vill och gör det på kommando. Det bygger mycket bra muskler. Är jag ute på landet hos pappa eller är ute på bilfria platser så kan han få vara lös. Fast han springer oftast i samma position som när han sitter i lina iaf.
Ibland går jag av o går så han får paus att kissa och nosa lite o dricka om han vill.
**1. Hur långt cyklar ni med eran/era hund/-ar? (skriv gärna ras)
**Just nu cyklar vi "bara" 5-10 minuter åt gången eftersom jag inte vill köra för hårt med honom nu i början då han är lite otränad. Blandras Finsk lapphund/Border Collie/kelpie.
**2. Hur ofta cyklar ni?
**Ca 5 dagar i veckan.
**3. Hur började ni? (alltså tog ni lite i taget m.m)
**Som sagt började jag väldigt lugnt, bara kanske 50 meter första gången och nu efter några veckor cyklar vi 5-10 minuter per gång. Kommer inte öka än på ett tag.
**4. Varför cyklar ni med hunden?
**Tycker det kan vara bra motion och dessutom hatar jag att springa :)
**5. Om hunden ser en annan hund eller någonting annat som den vill till, drar den då?
**Ja, men det gör han annars också. Därför cyklar jag aldrig på platser där jag vet att det finns mycket människor och hundar. Och cyklar oftast på kvällen.
**6. Har ni hunden lös eller kopplad (eller annan, berätta gärna vad) och motivera gärna
**Har honom kopplad, med sele på. Håller i kopplet. Ska köpa någon springer eller liknande men än så länge funkar det att hålla i kopplet, även om det inte är optimalt säkerhetsmässigt.
**7. får hunden stanna när den vill och nosa/kissa eller kör ni nonstop eller med pauser?
**Vi cyklar ju så kort tid så det behövs inga pauser än så länge, men jag ser alltid till att han är ordentligt rastad/uppvärmd innan och varvar ner efteråt. Men han får inte stanna när vi cyklar för att markera, när jag ser att han är på väg brukar jag harkla till och då fokuserar han oftast på mig igen.
5-10km brukar det bli när jag väl tar ut cykeln. Jag har salukis. Det viktigaste är nog att man inte cyklar långt med en otränad hund, utan bygger upp konditionen allt eftersom. Mina hundar har bra kondition från vardagsmotionen, så att cykla 5-10km med dem går utmärkt även om vi inte cyklar ofta.
2. Hur ofta cyklar ni?
Tyvärr väldigt sällan. Några gånger per år bara. Planerar dock att börja cykla regelbundet när jag bara har en hund igen.
Först bara gå med hunden bredvid cykeln, sedan prova att cykla kanske 50 meter rakt fram och berömma när det går bra. Därefter testa lite tempoväxlingar och träna på att svänga. Först när allt det fungerar utan trassel så ger jag mig ut på längre turer.
Antingen konditionsträning eller så är det för att jag har ont om tid eller är sjuk och inte hinner/orkar gå ordentligt en lång promenad. Med cykel går det snabbare och blir mindre ansträning för mig samtidigt som min hund får röra sig som hon behöver.
Ibland kan kopplet bli lite spänt, då säger jag helt enkelt till henne att skärpa sig. Just vid cykelturer är en av få gånger då jag medvetet kan rycka till i kopplet och "skrika" lite på henne, just för att det kan bli livsfarligt om hon inte sköter sig. Det är dock ytterst sällan det behövs. Jag skulle aldrig någonsin ge mig ut och cykla med en hund som plötsligt drar för att komma fram till något.
Kopplad. Sele och vanligt läderkoppel som jag håller i. Jag vill att hon ska följa mig, jag vill kunna styra hur fort det går och vill absolut inte att hon sitter fast i cykeln OM det skulle hända att hon drar iväg eller så.
Jag värmer upp en bit innan och varvar ner en bit efter, då går jag bredvid cykeln och hon går bredvid. Då får hon göra ifrån sig som hon vill. När vi sedan cyklar, då är det nonstop som gäller, men OM jag märker att hon behöver göra ifrån sig så stannar jag självklart så att hon inte blir meddragen när hon försöker sitta och skita eller så.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Har en portugisisk vattenhund som jag cyklar 5 km till 1 mil med. Han kan bli lite less på det om man cyklar långt.
2. Hur ofta cyklar ni?
Förra året cyklade jag flera gånger i veckan, men nu i sommar har det inte blivit så mycket cykling tyvärr men planerar att börja mer med det till hösten när det är lite svalare ute.
Tog lite i taget, först gick jag bredvid cykeln med Hugo, sen satte jag mig på den och visade honom vilken sida han skulle vara på. Sen cyklade vi först några meter och när han hade lärt sig att han skulle koncentrera sig på att springa och inget annat så ökade vi längden till några km.
Bra träning och för att trötta ut. Händer också att jag cyklar i skogen i kuperad terräng och det är bra träning för både muskler och kondition.
Nej, han är helt inne i att springa och bryr sig inte alls om andra hundar eller människor. I början stannade jag och satte han ner eftersom jag inte visste hur han skulle reagera.
Oftast kopplad, speciellt när vi cyklar på gångbanor och längs med stora vägar. På skogsvägar och grusvägar så får han ofta vara lös.
Nej, jag rastar av honom ordentligt innan vi cyklar.
Jag har en Boxer och vi har bara cyklat ett par gånger hittills då han är oröntgad och inte är helt färdigvuxen. Och då har vi cyklat 4-5 km. Men sen hade jag tänkt cykla 1-2 mil i veckan med honom.
2. Hur ofta cyklar ni?
Har som sagt bara cyklat ett par gånger hittills. Men sen är planen att att cykla 1-2 mil i veckan. Hur många gånger i veckan det blir vet jag inte, utan det beror på hur jag delar upp det. Men 1 gång i veckan blir det iallafall.
Min hund var lite rädd för cykeln först så första steget var att vänja honom vid cykeln och då gick jag runt med cykeln på gårdsplanen med honom. Nästa steg var att gå en promenad med cykeln. Sen cykla några meter och sen när det gick bra så cyklade jag nån kilometer för att sedan utöka.
För att det är ett bra och roligt sätt att motionera hunden på. Bra med variation och har man inte tid eller lust att gå en långpromenad så kan man trötta ut hunden snabbare genom att cykla. Och det är inte lika jobbigt att sitta på cykeln som det är för hunden att springa. Så det är effektivt.
Ja han kan dra lite men eftersom jag cyklar med "springer" så dämpas ju rycken.
Han sitter fast med sele i "springern". Dessutom har jag honom koppel på honom som sitter fast i hans halsband. Detta för extra säkerhet. På väg hem brukar jag koppla loss honom från springern så att han får röra sig lite friare och då har jag honom bara i koppel i handen.
I början går jag med cykeln med honom bredvid som uppvärming och för att han ska få kissa och bajsa. Sen cyklar jag ett tag och då ska han springa och inte stanna och lukta. Sen tar jag pauser när jag märker att han måste göra ifrån sig.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com