Skillnad mellan tjejer och killar
Jag håller på att skriva en artikel om hur jämställdhet och hur vårt genustänk påverkar samhället och även djuren.
Då kom jag och tänka på att jag en gång i tiden hörde att i utställning och det var någon speciell ras där honor och hanar bedöms olika. Tex hanarna ska vara mycket mer muskulösa och honorna ska pälsen vara längre och glansigare.
Men jag kan för allt i världen inte komma på vilken ras det är, eller det kanske är flera raser?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Alltså, inom i princip samtliga raser vill man se tydlig könsprägel, dvs, du ska kunna se på hunden som står framför dig om det är en hane eller en tik utan att kika under magen för att se om den har snopp eller ej ;)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#2 Precis! Tex genom att de är lite mindre, de är lite nättare, viss skillnad på skallparti kan finnas tex att hanens skallparti är bredare osv.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Se rottweilern till exempel, där ska könsprägeln vara tydlig och är den oftast också.
På sällskapshundar eller allmänt "snälla hundar" (där man inte kan/vill ha det där lite extra aggressiva som ofta kommer med en stark könsprägel) är könen betydligt mer lika oavsett kön. För ja, en tydlig könsprägel kan leda till ökad könsaggressivitet eller risk för att hunden hamnar i slagsmål med hundar av samma kön.
På min ras, grand danois då. Så kan jag utan svårighet se skillnad mellan tik och hane utan att kolla efter snopp, pung eller kiss. skillnaden är väldigt väldigt stor!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#5 På grandisar är ju det första man ser de enorma kulorna haha ;)
TS du har inte möjlighet att gå själv på utställning o titta för jag tror du kommer själv kunna se skillnad på hane o tikar utan att tjuvkolla könet :)
#6, kanske om man inte är van vid stora kulor (; hehe
#6 haha 
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Märkligt egentligen att det har blivit så att det ska vara så markant skillnad mellan tik och hane - hos vargar finns ingen direkt skillnad alls mellan hanar och tikar vad gäller könsprägel
Visst tycker även jag det ska vara lite skillnad mellan tik och hane, men tyvärr går det ofta för långt vilket medför grova testosteronstinna hanar som är översexuella. För maskulint medför probem.
#10, fast fortfarande så är inte hunden en varg. Men jag förstår hur du menar.
#8 Jag är van vid en liten långhårig hund utan kulor, så det kanske kan vara orsaken… men även min mamma säger ibland "oh jisses, han var då inte kastrerad!"
#12 haha! Ja och även fast en grandis kulor inte är större än någon annan hundras kulor alltså om man gämför kroppstyp, så kan de vara väldigt hängiga ibland. jag vet en som säkert hängde ner 12-15 cm innan själva kulorna kom. jag har alltid sagt att om jag skaffar en hane så ska jag kastrera den, men då kan jag inte ställa ut så de får nog allt bli kvar (;
Sorry för OT 
#12, jag menar kolla… :S även om man är van vid det så slutar man aldrig förundras över varför vissa är så hängiga ^^ haha
Sorry, för OT MEN jag var bara tvungen
Men fy tusan, vad äckligt ;))) Det är väl inte OT, handlar ju om könsskillnader! :D
ellerhur!! jätteäckligt… :O
nej, egentligen inte nu när du säger det :P
Hahahahah, daaamn!
Där man man snacka om hängpung
Mvh Jenna
#11 - nej hunden är ingen varg, men det är ju vi människor som skapat könsskillnaderna. Det var så jag menade
Fast det gäller inte helt i alla raser. Tar vi Chihuahua t ex så är ofta hanarna dom som är minst - för tikarna kan inte vara för små för då kan dom inte gå i avel. Hos pudlar tycker jag mig heller inte se samma könsprägel. Går vi över till molosser däremot och kollar rottisar och andra hundar så är det ibland skrämmande hur mycket det skiljer mellan könen.
10 håller helt med dig.

Kan man inte ställa ut med testikelintyg?
>>>Malum domesticum<<<
Haha vad roligt med så många svar ^_^
Tyvärr kan jag inte gå på någon utställning då den ska vara inne på söndag.
Om man inte ska ha en utställningshund, syns könsskillnaderna lika mycket då? Är det något som sitter i redan från början eller måste man "göra" så att de ser mer feminina eller maskulina ut?
(dvs om man inte kollar under magen^^)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
21 Det är olika. Jag ser ju här kullsyskon hane o tik de är lika stora men när man ser dom men hanen har betydligt kraftigare huvud o byggd. Det är rottisar. jag tycker vissa raser ofta de grövre är större skalle på, små raser Pudel o den biten ser du inte den skillanden. Utan kanske mer bruks/vakt raser kanske man kan säga?
23, invänta de andra svara du, jag tror flera kommer säga sitt men jag ser inte den skillanden att bara för de är utställning är hanen biffigare. Kanske de tränas mer för se tränade ut inför utställning, pälsraser därimot är mycket pälskvaleten de går oxå efter.
Du kan ju skriva det här om storleken på kvinna och man och tik och hane. För i samhället "ska" ju männen vara mer maskulina = större, längre, bredaxlade, muskulösa, kindben ska gärna framträda osv. Medans kvinnorna ska vara lite nättare, kortare och mindre med mjukare ansiktsdrag. Det är ju samma bland de flesta raser, att hanarna ska vara något större, lite mer muskulösa och större i manken för att framhäva den där maskuliniteten hos en man. Och tikarna ska vara nättare, mindre i manken och gärna att man ser mer mjuka drag i ansiktet samma som hos en kvinna. Sen kommer jag inte ihåg om det är tikarna som gärna ska vara lite mer påpälsade? Men isådanfall så är det också en grej, män har kortare frisyrer för det är något manligt medan kvinnorna gärna ska ha längre hår… Det kanske kan vara något att spinna vidare på?
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
När det kommer till avel så har ju hundarna sina gener. Uppfödaren i sig kan ju välja att avla på utseende eller mentalitet eller ja båda. Om de väljer att avla på utseende så väljer de ju hundar som är så lika rasstandard som de kan/avlar på ett visst utseende som de vet att de flesta domare gillar. Om de inte väljer att avla så mycket på utseende för utställningssyfte så skulla jag nog säga att hundarna ändå oftast har något i generna när det kommer till utseende som gör att de ser något feminina/maskulina ut.