Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 5022 ggr
eukaryoter
0

Trött Vit Herdehund

Hej iFokus!

Jag har en Vit Herdehund som är drygt 8 månader. Under de två senaste dygnen har han inte riktigt varit sig lik han hyperventilierar väldigt mycket när vi har varit ut och gått och han är tröttare än vanligt även om värmen inte är högre än vad den har varit tidigare, funderar på om det kan vara något fel på honom?

Är det normalt att hunden bara helt plötsligt kan bli lite trött och seg? Han har varit lite dålig i magen tidigare och haft diarrér, men det hör nästan till vanligheten så har han varit ungefär 6gånger tidigare sedan vi skaffade honom vid 10veckors ålder. Ska man söka för detta?

Vi har PETWISE fästinghalsband på honom och jag har inte lyckats hitta någon fästing på honom på 1,5v så det borde inte vara det som gör honom trött och seg eller? Vi har haft ungefär 4fästingar på honom tidigare och de har vi tagit bort i princip så fort som de har kommit dit, alltså inga stora fästingar.

Tacksam för svar från mer erfarna hundägare, detta är min första hund.

Min senaste lansering - Letssnap.se - Let's snap är en ny webbplats för att hitta och komma i kontakt med nya vänner som använder Snapchat / KIK.

Karmatarerskanise
2

Om allmäntillsåndet är påverkat bör man alltid kolla upp det hos veterinären. Har ni tagit tempen?

DesK
2

Kanske har han fått nån fästingburen sjukdom, kontakta veterinären för kontroll!

/Désirée

Mooniq
2

Jag hade ringt veterinär direkt. En del hundar tål  inte fästinghalsbanden men det kan vara annat fel på honom..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

eukaryoter
0

Vilken vetrinär ska man kolla med? Räcker det med ens lokala vetrinär det finns bl.a. distriktsvetrinären här i omnejden, har lite vetrinärskräck efter att ha besökts strömsholm en gång helt i onödan för att jag var orolig över hunden, då kostade det oss 5.500kr för egentligen ingenting.

Men vi har haft på honom halsbandet i säkert 2månader och det är inte förens nu det har märks på honom och fästingar har han knappt haft, hur lång tid måste en fästing sitta för att han ska kunna bli sjuk?

Min senaste lansering - Letssnap.se - Let's snap är en ny webbplats för att hitta och komma i kontakt med nya vänner som använder Snapchat / KIK.

Karmatarerskanise
0

#4 De behöver inte sitta länge, men risken för att en smittad fästing smittar hunden ökar ju längre den får sitta tror jag.

Alla veterinärer som du hört bra om kan du gå till.

eukaryoter
0

Okej.

Som en ovan hundmänniska och inga speciella vänner i närheten så har jag inte hört mycket om vetrinärer i närheten därav mitt besök på strömsholm förra gången, men det kanske bara är att åka och testa, en undersökning kan väl inte skada?

#1, Nej jag har inte tagit tempen,

Karmatarerskanise
0

KOlla tempen också. Lycka till! Berätta gärna hur det går.

eukaryoter
0

Har ingen termometer än, har inte haft tanken på att införskaffa mig en ännu, jag ska höra av mig.

[Ronon-m]
0

SKulle tippa på Borrelia eller annan fästingsjukdom! Jag var inne hos veterinären med min schäfer på 14 månader eftersom hon hade exakt samma syndrom som din, plus att jag märkte en stor skillnad i skydds och lydnadsträningen och även att hon hade lite ont i benen (Borrelia kan sätta sig på lederna) och hon var dålig i magen. Jag tog ett blodprov för att testa fästingsjukdommar, så nu väntar jag på svar vilket förhoppningsvis kommer imorgon. Hon har inte haft en fästing på ca 3 veckor.

Lycka till med din vovve.

Karmatarerskanise
1

#8 Då tycker jag det borde skaffas. Det är bra om man vet vad hunden brukar ha för normaltemperatur så man har koll på om den stiger eller sjunker.

eukaryoter
0

#9 Usch då. Kan man klämma på benen eller liknande för att se om han har ont i lederna?

Min hund är fortfarande lekfull och så, men som sagt väldigt trött efter lek och promenad,

Jag har inte märkt på något sätt att han har blivit sämre på lydnad och liknande, Han lyder mig som vanligt så det har jag inte märkt någon skillnad på.

Ska ringa vetrinär imorrn/ikväll för att se efter.

Sophie&Segra
3

Men förlåt.. Är det ens något att fråga/fundera över?
Vart tog det sunda förnuftet vägen?

Det är väl självklart att man uppsöker veterinären om ens hund är allmänpåverkad, är flåsig och har varit/är dålig i magen.. Herregud!

Och du har väl ändå försäkring på din hund? Då betalar du ju endast din självrisk.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

eukaryoter
4

#12 Oj? Den här tonen hjälper inte till. Även om du är kär i vetrinärer eller liknande. Hunden är väldigt speciell, han flåsar nästan jämt efter promenaden, han lugnar sig efter ca 15-20minuter men gnäller lite då och då därefter, min fråga var ifall det är normalt?

Att använda feta bokstäver med understreck känns lite överdrivet.

Självklart har jag försäkring på hunden inte är jag en oansvarsfull hundägare usch.

Det är min första hund och jag ber om hjälp, allmänpåverkad i 20mintuer sedan går det över och kommer tillbaka efter nästa promenad, Jag funderade på om det kan vara någonting annat som är fel?

De gånger han tidigare blivit dålig i magen är då han:
1. Avmaskades
2. Åt Dentastix
3. Åt Dentastix
4. Åt Grisöra
5. Badade i saltvatten.

5 var den senaste gången, vi duschade och sköljde av hunden noggrant efteråt, men förmodligen fick han i sig lite saltvatten och för den känsliga magen han har så klarade han inte av det, han badade ca 2 minuter utan att skicka i sig mycket vatten, vatten fick han i sig när han sprang bara, inte så att han stannade för att dricka eller svalde på tok för mycket vatten.

Tack för ditt svar, men ta det lugnt.

Sophie&Segra
8

#13, Även om jag är kär i veterinärer?

Handlar över huvud taget inte om att vara kär i veterinärer, det handlar om att vara an ansvarstagande hundägare - och en sådan tar sin hund till veterinären när hunden inte är som vanligt.

Det var inte det du frågade? 

Är det normalt att hunden bara helt plötsligt kan bli lite trött och seg? - Frågade du..

Och nej, det är inte normalt att hunden bara helt plötsligt blir trött och seg!

Om du inte tycker att din hund är som vanligt, bör den tas till veterinären.. Allt annat vore oansvarigt!

Så jag förstår faktiskt inte problemet..
Du har ju svaren själv till varför han varit dålig i magen..

Att han blir flåsig och trött efter en promenad är väl så självklart som någonting kan bli.. Han är trött, det är sommar, en Vit herdehund har mycket/tjock päls. 

Men om han i övrigt är allmänpåverkad (trött o slö) så bör han tas till en veterinär för att kolla upp div. fästingburna sjukdommar/annat.

eukaryoter
4

Jag menar att man inte ska vara för nojig och besöka vetrinären på en gång då man anser att sin hund inte är som den brukar vara.

Första gången jag får erfara att min hund är lite trött och seg efter en promenad, självklart är han trött och seg efter att vara ute och springa och busa på tomten sådär. Men aldrig när man bara har gått och rastats.

Precis som du skrev "Att han blir flåsig och trött efter en promenad är väl så självklart som någonting kan bli.. Han är trött, det är sommar, en Vit herdehund har mycket/tjock päls." 
Därav jag skrev mitt inlägg, ifall det är normalt att hunden är trött och flåsig för att det är varmt och han har varit ute och gått. Därför vill jag inte gå till en vetrinär och bli idiotförklarade, även om jag förmodligen inte hade blivit det så känns det som att man går dit för att han är trött. Det känns fel att gå dit om han inte visar tecken på att han har ont någonstans.

Att han har varit dålig i magen tror jag som jag skrev beror på andra orsaker än att han skulle ha en sjukdom.

Han går gärna ut och rastar sig och är ute och går, trött blir han när han kommer in men slö vet jag inte riktigt om han är, han är som han brukar. Testade precis att leka lite med han och träna lite vänta övningar och dylikt, då hängde han med precis som han brukar och var så sugen att leka vidare när ja slutade.

Det var lite dum formulering av mig kanske, Det är inte så att han är trött och seg, det är när vi har varit på promenader och så, han skulle inte direkt lägga sig och vägra gå ut för att han är trött och seg, utan som jag skrev han blir det efter promenader, det kanske är normalt eftersom de har tjock och mycket päls.

DesK
0

Hum vi har 2 välpälsade gamla hundar och de blir inte särskilt trötta eller sega av vanliga prommisar, men själklart blir de trötta när vi går långt med dem, med långt menar jag mer än 2 kilometer och vanligen mellan 3 och 6 kilometer. Våra hundar är: Akita 12 år och Samojed 14 år.

Varför jag skrev om fästingburen sjukdom ovan är för att jag har upplevt det flera gånger med flera av mina hundar att de just bara blir sega och trötta av dessa sjukdomar och tyvärr hjälper inte fästinghalsband och övriga preparat alla gånger.

/Désirée

Karmatarerskanise
4

#15 "Under de två senaste dygnen har han inte riktigt varit sig lik han hyperventilierar väldigt mycket när vi har varit ut och gått och han är tröttare än vanligt även om värmen inte är högre än vad den har varit tidigare, funderar på om det kan vara något fel på honom?"

Det där tolkar jag ju som att något har förändrats i allmäntillståndet. Men nu plötsligt är det inte så ändå?

eukaryoter
0

Jag går nog minst 2.5km 3gånger om dagen med hunden, det är sällan jag tar korta promenader med honom eftersom det är en hund som kräver motion och aktivitet och det är framförallt efter dessa tripper han blir trött, men även efter mindre promenader.

Han har en förmåga att bli lite seg precis efter att han har gjort sina behov också, men kommer igång strax därefter, kanske är det en njutning från hans sida (haha)

Jag ska ta en promenad med han nu och se hur han reagerar därefter.

Tack för alla svar jag har fått i alla fall. Han verkar i alla fall inte nedstämd men de kanske de inte blir heller om de blir drabbad av en fästingsjukdom. Han är ju också en valp och är därav ganska svår att känna av känns de som, han är sprallig och EXTREMT nyfiken :)

Karmatarerskanise
5

Det behöver ju inte vara en fästingsjukdom. Kan vara något annat också.

Jag går hellre en gång för mycket till veterinären än en gång för lite.

eukaryoter
0

#17 Vi har varit på semester i 1v innan detta och han har precis kommit tillbaka till sitt vanliga hem. Har varit iväg med honom hos mina föräldrar och bott där i drygt 1månad innan detta också, vet inte om detta kanske spelar in också,

Ja han är inte som han brukar, det kanske är allmäntillståndet man kommer åt då, men han är fortfarande inte sån att han inte alls är sig lik, han är lekfull och vill gå, men han är seg efter promenaderna som jag skrev. Han ventilerar en hel del andra gånger men han har inte gjort det på sistone, men det har kommit tillbaka mer nu. Man har inte heller märkt hos mina föräldrar att han ligger och vilar / sover så mycket på dagarna p.g.a Katter som stör honom, nyfiken som han är vill han gärna leka med de, detta kanske också har bidragit till att jag ser honom som trött och seg. Han har lättare att komma till ro här i sitt vanliga hem.

eukaryoter
0

#19 Absolut visst gör man det, men det finns ju kunskap på internet också bland andra hundmänniskor och det finns säkert vetrinärer här på forumet också som har kunskap som man kan se utifrån hundarnas aktiviteter.

Det kanske är framförallt prover man utgår ifrån vid undersökningar och inte hundarnas rörelser och handlingar ( vad man nu ska säga, "Bedöma de efter hur de är.").

Karmatarerskanise
1

Okey. Ingen annan än ni kan avgöra om det är dags för veterinär eller inte. Hoppas det inte är något.

Sophie&Segra
1

Åh herregud..

Hur svårt ska det vara att ta en hund som inte är sitt "vanliga jag" till veterinären? Jag förstår verkligen inte!

Det kan vara allt från att han är trött pga alla omställningar, till någon allvarlig sjukdom.. Det kan vi spekulera i bäst sjutton vi vill här.. Men du kommer inte få något klokar esvar än såhär, här på internet.

Om du vill ha svar på varför han inte är som han brukar så får du ta honom till en veterinär, låta undersöka honom och ta dom prover/göra dom undersökningar som veterinären tycker känns nödvändigt.

Maja2
7

Ts, om jag bortser från andra inlägg, och bara läser ditt ursprungliga inlägg, så ser det ju ut som att du upptäckt en förändring i hans tillstånd, dvs du säger att han de senaste dagarna betett sig annorlunda. Han hyperventilerar och verkar tröttare, även om temperaturen ute inte varit högre än vanligt.

Det behöver naturligtvis inte vara någon allvarlig sjukdom eller något akut på något sätt. Det behöver inte ens vara något fel, men upptäcker man att hunden beter sig på ett sätt som den inte gjort tidigare, och man inte förstår varför, så är det nog lämpligt att åtminstone kontakta veterinär och höra sig för. Här på forum finns väldigt mycket kunskap, men ingen av oss, vad jag vet, är veterinärer. Det vore fruktansvärt om du får rådet här att bara avvakta, och det visar sig att vi har fel.

Ofta kan man avvakta, men det beror helt på … Är det första hunden så är det ännu svårare att bedöma om man ska avvakta eller inte. Men, ring en veterinär och rådfråga, det kostar inte mer än telefonsamtalet.

Lycka till !

[Ronon-m]
7

#18 Går du inte lite för långt med honom när han bara är 8 månader? Han kanske är utmattad?

Jag hade gått mindre och kört mer mentalt, för kroppens skull.

rebz
7

#25 skönt att veta att inte bara jag tyckte det verkade vara långt att gå med en valp på 8mån.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Ronon-m]
2

#26 Det är för mycket.. Med Indra (min schäfer på 14 månader) går jag en lite längre per dag, men sen är det bara kortisar.

Det är ju för att deras kroppar ska hålla, höfter etc.

eukaryoter
3

Det är verkligen svårt detta. Jag har varit hos vetrinären (Strömsholm) en gång då var vi där för en skitsak, det var hans avmaskningstablett som gjorde att han bajsade lite rött och fick diarréer, vi tyckte det såg ut som blod men det var alltså ingenting, för detta betalade vi 5300kr efter att ha ringt de och vi sa att han har blivit avmaskade precis. De kunde ha svarat detta är en vanlig biverkning vid avmaskningstabletter och ingenting ni behöver vara oroliga för, istället fick vi åka 20mil fram och tillbaka klockan 23.00 startade vi resan. Detta gjorde att min tillit på vetrinärer gick ner, sedan har jag ringt vetrinärer flera gånger och samma saker då är det så att det inte har varit något problem och bara att avvakta. Därför tror jag det är samma sak nu därför är jag tveksam. Kanske du fick en liten förklaring till vad jag grundar mina tankar på, ofta kanske jag är för nojig och överdriver hundens beteende i onödan. Ville bara få igång en diskussion för att se vad folket här inne säger.

"Det kan vara allt från att han är trött pga alla omställningar, till någon allvarlig sjukdom.. Det kan vi spekulera i bäst sjutton vi vill här.. Men du kommer inte få något klokar esvar än såhär, här på internet." Håller med dig helt och hållet.

"Om du vill ha svar på varför han inte är som han brukar så får du ta honom till en veterinär, låta undersöka honom och ta dom prover/göra dom undersökningar som veterinären tycker känns nödvändigt." Absolut visst är det så, tänkte bara ifall andra hade erfarenheter, jag har varit skeptisk till vetrinär besök men det är ju självklart fel att vara det eftersom de har mer kunskap än mig i alla fall.

Hoppas du fick de svaret du ville ha, detta är mina åsikter i alla fall.

Tack, Det är helt rätt att ta hänsyn till det första inlägget då jag känner själv att mina andra kanske spårade ur lite, blev upprörd över att få ett upprört svar, det ändrade min syn på det hela utan att egentligen ha någon grund på det hela. Jag ska avvakta till imorgon för att se hur han är och hur han klarar natten, efter kvällens promenad och rastning har han varit helt och hållet sig själv så vi får se hur natten blir.

"Det vore fruktansvärt om du får rådet här att bara avvakta, och det visar sig att vi har fel." Helt klart.

"Lycka till !".. Tack.

**"Går du inte lite för långt med honom när han bara är 8 månader? Han kanske är utmattad?"
**Kanske så är fallet, jag kanske har över ansträngt honom, jag har bara varit rädd för att ge honom för lite motion då alla säger att de kräver så mycket motion, tycker inte att han har blivit speciellt trött tidigare av dessa promenader, därav har jag bara fortsatt,

**"Jag hade gått mindre och kört mer mentalt, för kroppens skull."
**Hur menar du med mentalt? Träna honom mer i spår och dylikt eller? Låter som en vettig tanke.

**"Det är för mycket.. Med Indra (min schäfer på 14 månader) går jag en lite längre per dag, men sen är det bara kortisar."
**Min första hund och alla som säger att man ska hålla de i form och inte gå för kort med hundarna då de kräver mycket motion, tydligen så verkar de som att jag har gått för mycket med honom utifrån era åsikter här. Ska minska på promenaderna är ju rädd om min hund, därför jag har gått så mycket som jag har gjort för att inte få han överviktig och sjuk åt andra hållet, men det kanske har fått motsatt effekt.

"Det är ju för att deras kroppar ska hålla, höfter etc." Uschja, de måste vi vara rädda om, dock får man inte gå för lite med voffsingarna då blir de tjocka och vikten tär på höfterna, ett mellan läge mellan mina promenader och kortare promenader så har vi nog drömscenariot för lilla hunden!

Michaela-N
0

Vad det nu än är, lycka till med din hund och hoppas han kryar på sig!

[Ronon-m]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 Förstår precis din tanke med att du vill hålla honom i bra kondition, jätte bra! Men om du minskar på promenaden så minskar du även på maten, vilket gör att han inte går upp i vikt! Glad Så du behöver inte vara rädd för att han ska bli sjuk och överviktig! Jag premenerar ca 1-1½ timma om dagen med min, ibland inte ens det. Hon är väldigt trött när vi är hemma eftersom vi tränar mycket mentalt (lydnad, spår, skydd (vilket även är tröttsamt för kroppen) problemlösningar etc) om dagarna istället.

Ja med mentalt så kan det vara spår, lydnad, problemlösningar av olika slag. Finns mycket olika saker att göra :)

Ja kroppen måste hålla länge! Mycket muskler på honom kommer även hjälpa till att få en frisk och fin kropp. Men det får han lagom utav promenaderna nu än så länge!

(Här är en bild på min schäfer på 14 månader. Hon är 60 hög och väger 27 kg. Hon får inte jätte långa promenader, och därför inte heller jätte mycket mat. Men de dagar då hon är aktivare så får hon också en ökad matmängd. Hon är superfin i kroppen, håller henne ett kilo lättare än vad hon bör vara, bara för höfter/armbågar osv. Men hon är väldigt muskulös på låren Glad)

vallhund
4

Tycker inte att det är speciellt långt för en 9 månaders unghund, om det sker i hundens takt VH är ju ändå en brukshund.

Vad gäller veterinärer här inne har jag hitills inte stött på en enda som jag tror/anar är vet eller ens leg. djursjukvårdare, jag brukar kunna luska ut vilka det är, finns några på andra hundfora.

Fö håller jag med övriga, march till vet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
2

och jag tror heller inte veterinärer på ett forum vill ställa diagnoser över internet….

russin
0

och när fick han det så kallade fästinghalsbandet ? Vet om flera hundar som blivit väldigt dåliga av just Petwise

eukaryoter
0

Tack, bra inlägg.

Det är så jag har fått höra det också, att VH behöver mycket motion för att de är vana att få det då de vallar mycket och vill röra på kroppen med just motion därför jag har gått det som jag har gjort, men jag tror som många andra säger att jag har gått för mycket med honom. Varför jag tror det är för att jag ger honom ofantligt mycket mer mat än vad uppfödarna säger att jag skulle ge honom, men jag måste ge honom den mängden mat jag gör för att inte hålla honom undernärd.

#32, #33

Han har haft halsbandet i ungefär 2 månader så jag tror inte det är de, han har aldrig lidit av att ha det på sig, han har aldrig kliat sig runt det och han har lika fin päls och hud under halsbandet som han hade innan vi drog på han det, så han har inga skav eller irritationer av det.

russin
0

Okej - tänkte ifall det var nyligen påsatt.

russin
0

Vad gäller magen så är det inte normalt med dålig mage titt som tätt - jag skule fundera på att byta foder. Vad äter hunden idag ?

eukaryoter
0

Hunden har ätit hills sedan vi fick honom nu håller vi på att byta honom till eukanuba för att testa någonting nytt, just av den anledningen som du säger.

russin
0

Jag skulle absolut föreslå fruset färskfoder om eukanuban inte fungerar.

Vet inte hur ni har det med frysutrymme (eftersom ni har en stor hund) men färskfoder brukar vara suveränt till hundar som ofta har dålig mage.

eukaryoter
0

Vad menar du med färskfoder? :)

EDIT* Jaha okej vanlig blötfoder, visste inte att det hette färskfoder.

russin
0

Nope - inte blötfoder (alltså inte tetra, burk eller liknadne för det är blötfoder).

Färskfoder köps fruset. Googla på Vom och Hundemat, Fodax, Nordic eller Bravo t ex. Det är några olika märken av färskfoderGlad

Färskfoder består av obehandlade animaliska råvaror (alltså rått kött) och vissa har även spannmål och andra inte. Vom och Hundemat är det enda som är helt spannmålsfritt. Kanonfoder, men lite dyrare.

Vissa sorter säljs via butik och vissa via frysbil som åker genom landet (Fodax t ex)

Lättast är att få tag i Vom och Hundemat, Nordic och Bravo i de flesta fall.

russin
1

Jag har själv gett färskfoder i 12 år och har oerhört sällan magproblem på mina hundar - och dom älskar matenGlad

Inte bökigt alls, utan man tar fram på kvällen och lägger i kylskåpet det som hunden ska ha nästa dag. Kräver dock frysutrymme.

eukaryoter
0

Okej spännande, Det tål att testas, kan man kobinera detta med vanligt hundfoder som t.ex. eukanuba eller bör man hålla sig till en sort?

russin
0

Absolut kan du kombineraGlad

Jag har haft hundar jag blandat hälften/hälften torrt och färskt och en del kör ett mål torrfoder och ett mål färskt.

Man brukar märka vilket magen trivs bäst med.

vallhund
0

# 34 etc…

VH o/e schäfer har aldrig varit vallhundar, de har varit linjevallare, dvs levande staket.

Deras ursprung är herdehundar, dvs hundar som skyddade flocken mot rovdjur.

eukaryoter
0

Vad som har hänt sedan TS skrev första inlgäget:

Jag hade tidigare ett inlägg om min vita herdehund som var slö och trött. För er som var med mig då kan jag uppdatera er om att ingenting var fel på hunden, jag misstänker att det var hans omställning från miljö till sin hemmiljö som han kunde känna sig trygg i och vila upp sig. Förmodligen kan växtvärk ha varit en faktor också till att han inte kunde slappna av helt och hållet men när han väl taggat ner så låg han och sov. Ringde runt olika vetrinärer och fick samma svar från alla, det händer mycket hormonellt i hans ålder och att det är växtvärk.

Magen är just nu bättre också, vi håller på att byta till eukanubas german sheppard foder, han verkar gilla det, magen hans också. Vi har gått över från valpfoder till 1+ foder. Fick rådet av vetrinär för att valpfodret kan vara för starkt för honom.

Tack för all hjälp ändå, men kom ihåg att en valp vid 8-9månaders ålder kan ha växtverk och hormoner som svävar i kroppen som kan göra de trötta, men självklart ska man rådprata med en vetrinär. Vi kanske bara hade tur att det inte var värre.

[Ronon-m]
0

#45 Va skönt att de inte va nått värre! Fick provsvaret från min schäfer nu också, hon hade ingen Borrelia utan hon var utmattad :)

(Även min hund hade växtvärk när hon va runt 7-8 månader och det höll i sig i 7 veckor vilket resulterade i att hon haltade) Glad

Karmatarerskanise
0

#45 Bra nyheter!

eukaryoter
0

#46 ja men vad skönt att det inte var farligare än så då.

#47 eller hur :)

vallhund
0

Vill bara påpeka att det inte finns något som heter växtvärk hos hundar, om en veterinär säger det så skulle jag byta veterinär. Däremot finns OCD o Panosteit, båda kräver veterinärvård.

Eukanuba hör inte till marknadens bästa foder, tvärtom.

Karmatarerskanise
2

#49 Det råder det delade meningar om.

[freestyledog]
0

Vår förra Pudel rammlade ihop av fästing halsband :/

Michaela-N
1

#50 Det finns inga "delade meningar" om huruvida hundar kan ha växtvärk eller inte - det kan de inte! Så är det bara, veterinärer som påstår det har missat ett och annat i utbildningen…

Finns hur många artiklar att läsa som helst om det på nätet. Problemet är väl bara att några av dem kan vara lite för svåra för oss utan utbildning att förstå.

Karmatarerskanise
0

#52 Nej, det handlar helt enkelt om vad det är man kallar för växtvärk.
All värk som hunden får under uppväxten är inte behandlingsbar.

Hades hade det som kallas växtvärk, det gick över utan behandling.

vallhund
1

# 53

Kan tyvärr inte länka direkt till PDFn, gå in på http://stromsholmdjursjukvard.se/sv/specialistdjursjukhuset-hund-katt/centra/centrum-for-kirurgi-och-ortopedi/ortopedmottagning/ o klicka på länken osteochondros under "Hälta och tillväxtrubbningar hos växande hundar"

Där står bl a:

"Ett mycket stort problem i sammanhanget är att många unghundar med hälta antas ha "växtvärk". Kom ihåg att det inte finns något som heter växtvärk hos hundar! Det man ofta avser är en sjukdom som heter panosteit. Det är en form av benhinneinflammation som kan ge liknande besvär. Men panosteit har typiska symptom, och man kan ofta se typiska förändringar på röntgen. SOM HUNDÄGARE SKA DU ALDRIG NÖJA DIG MED ATT VETERINÄR, UPPFÖDARE ELLER NÅGON ANNAN SÄGER ATT "DET ÄR NOG VÄXTVÄRK"! De flesta hundarna som har OCD / FCP kommer för sent till behandling därför att man fått "diagnosen" växtvärk och därför väntat för länge på en riktig diagnos och behandling!"

Karmatarerskanise
0

#54 Nu var det inte det det gällde i Hades fall eftersom han blev röntgad och undersökt. Det var inga sådana fel på honom.
Detta var Helsingborgs djursjukhus som jaag har stort förtroende för.

Han är nu 6 år gammal och har inte haft några problem med benen sedan dess.