Lathundarna [Medlemmar iFokus]
Fokus på våra medlemmar och deras hundar! Denna gång är det Lathundarna vi ska få lära känna bättre.
Om mig
Lisa, snart 32 år gammal (japp, gammal var ordet…). Bor i skogen med sambo och son. Och jycke såklart. Rent hundmässigt har jag tränat några (herrejisses, 8) år för en privatinstruktör (både enskilt och kurs), tränat på BK och sprungit på en massa olika föreläsningar. Har varit som en tvättsvamp med all info, men med en son på 6 månader har jag fått tagga ner lite.
Mina hundar
Har haft hund i snart 10 år och alltihop startade med en schäfer/dobermann-grabb som jag tyvärr förlorade redan vid 1 års ålder. Efter det kom det hem en liten cavalier som tränats i tävlingslydnad, drag och spår. Numera är han pensionerad (7 år gammal under 2012) då han tappade all träningslust när han blev sjuk i allergi och lever livets glada dagar hos mina föräldrar. Ungefär 1 år innan han flyttade dånade en kelpie in i huset. Och japp, det är så man kan sammanfatta det - han dånade in. Det var minsann inga blyga tassar över tröskeln där inte. Den svarta räserråttan bor här fortfarande och är mattes lilla guldklimp/värmedyna/snubbelstock.

Nuvarande hund
Allvar, en 3-årig kelpie, är livets virvelvind. Min fantastiska lilla räserråtta. Han är vaken, "på" och halvt galen. Underbar med andra ord. Umgås man en stund med Allvar så får man räkna med att han lämnar ett par, tre blåmärken efter sig, men de är gjorda av glädje. Han är raka motsatsen till en blyg och försynt hund som inte märks - han är ju en kelpie.
Aktivitet
Med Allvar har jag under årens lopp (3 år gammal under 2012) kört mycket tävlingslydnad, spår, uppletande, sök, drag, blod- och viltspår och testat lite rallylydnad. Hans underligaste merit såhär långt är nog att han har varit "exempelhund" åt Eva Bodfäldt under en clinic. Vi siktar just nu in oss på att få honom hel efter skada igen, och sedan debutera i lydnaden samt testa skyddet.

Det bästa med att vara hundägare
Det måste vara att folk gnäller om att man ska plocka upp även när hunden kissar. Haha, näe, det är väl att det ger så enormt mycket tillbaka. Jag får lugn i själen av hundarna, och det är värt mer än allt smör i Småland.
-------------------------------------------------------------------------
Text & Foto:
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Kul att få veta lite mer om dig! Och Allvar såklart!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Haha, vad härligt namn, jag trodde att när det stod Allvar, att du menade att du skulle skriva väldigt seriöst eller något. haha, så tokigt det kan bli. 
#4 Haha, många som missar att det är ett namn i början :) Roligast är när nån säger "Åh vilken fin hund" och man svarar "Menar du Allvar?" :P
himmla trevlig o rolig läsning
. Gillar starkt denna korvaktare-bild 
#6 Tror det blir årets bild för vår del :P
7 den är verkligen klockren
#8 Har en annan som verkligen visar hans rätta sida, men den är inte riktigt rumsren ;)
9 hahahah