Vilken ras passar mig?
hej! Jag har länge viljat ha en hund och nu har jag bestämt mig för att köpa en. Men det blir då om något/några år, det svåra är bara att välja ras!
Jag älskar att vara ute och springer varje dag, har två kaniner och en katt, älskar att bo i tält och husvagn, brukar cykla ganska långt, vill ha en hund som jag kan bada med, en som är lättlärd, kan vara själv, en som man kan ha lös (om inte så kan jag träna den att kunna vara det), snäll mot andra hundar och barn, bra på agility och en som jag kan dra med (men det är inte lika viktigt att den kan dra, men det skulle vara ett plus). :)
Låter som en Cocker är perfekt för dig :) men det behöver inte bara motion utan mycket mental stimulans också… det ska man verkligen tänka på innan man skaffar en + att det är mycket pälsvård.
Welchar e fina tycker jag och Lagotto :)
Engelsk eller welsh springer spaniel skulle kunna passa bra.. Du kan ju kolla upp om det är raser som tilltalar dig.
Om du intresserar dig för en welsh som de övriga tipsat om tänk då på att det är en jakthund i grunden. Så du borde spåra med den och du kan behöva träna mycket på att kunna ha den lös då chansen att den sticker efter vilt är stor. Jag skulle nog tipsa om dvärgschnauzer/mellanschnauzer.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Okej tack för tipsen! Men jag skulle också vilja ha en som jag kan dra med, vad tror ni om samojedhund? :)
Samojeden vet jag inte så mycket om så det för andra svara på men tänkte bara vilken typ av drag du är intresserad av?
Är det skidåkning så är iaf min kompis welsh och även fler jag känner till riktiga hejjare på att dra. Kanske inte om du tänkt tävla men Elsa och även hennes pappa är riktigt taggade på att dra på skidor och hon är både snabb och stark, riktigt roligt att åka bakom henne! Axxa (systers engelska) drar också ibland men hon är lite latare och tröttnar snabbare, det är ju dock en träningssak! :)
Och visst är springrarna jakthundar men de jag känner drar då inte utan går bra att ha lös. Min systers engelska springer jagar ripa med husse men hon jagar när det är jakt och inte jämt.
5# Tack för tipset! Jag vill bara hålla på med drag som en hobby, typ så som du säger dra en på skidor och så. :)
Vilken storlek vill du ha på din hund? Hur stor erfarenhet av hundar har du sen förut?
Boxer, passar in på alla saker du sa! Jag tror inte du kan hitta en bättre hund än så ;)
7# Jag vill ha en mellan stor eller stor Jag är hundvan men har aldrig hadt en hund, men jag känner många med hund och vet mycket om hundar.
8# Ja de är veldigt bra hundar! Den är med på listan av tänkbara hundar iallafall ;)
#9 Ja, jag tror allvarligt inte du kan hitta en bättre hund, Och jag är helt opartisk :)
10# Haha jo jag tror dig , inte partisk alls ;)
men Boxern kanske inte är de bästa om man vill ut och springa varma sommar dagar?
12# Nä, men det är nog inte jag häller ;))
#12 Jag har två stycken, mamma springer med dom varje dag även varma dagar, dom beter sig precis som vilken vanlig icke brackysefalisk hund som helst, Jag tränar agility med ena hunden o hon springer snabbast o är lättast på foten bland alla andra hundar där. De kan ligga ute i solen och mysa utan att flåsa. Så de hindras inte alls utav sin något korta nos :)
Förslag:
Golden Retriever, Labrador eller Flat coated eller
Vorsther, Border collie, Kelpie, Malinois eller Lakenois
En Cairnterrier är en robust hund i litet format!
Jag tror inte man ska ge BC som ett förslag, Då de behöver valla
#6 håller med!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Visst, finns vallinstinkten hos BC likaså hos Kelpie, men aktiverar du din hund nog mycket kan du stävja dess vallinstinkter! Har flera bekanta som tränar agility,hunddans och lydnad med just dessa raser och de klarar sig utan att valla…
#18: Jag har BC. Och kan säga att VISST.. En border collie KAN klara sig utan vallning. (min får valluppbehåll titt som tätt) Men du kan träna agility hur länge du vill, utan att trötta ut en BC. (så är det iaf med min) Träna agility och lydnad, så har du en hund som är nöjd för stunden. Men som är pigg och arbetsvillig efter en timmes vila. Men vallar du har du en hund som faktiskt är NÖJD. Det är svårt att förklara… Men min hund är mycket mer harmonisk då han fått valla. Jag kan träna hur mycket jag än vill, ändå är han aldrig riktigt nöjd. Även om han finner sig i det utan att göra revolt.
Nej… Vallning är det som får en BC nöjd. Annars kan man ju alltid ta en vuxen omplacerings BC som inte vallar. För de finns ju också.
Mvh Emelie 
#19 Bra sagt
Håller med #19 fullständigt, men varför ska man inte rekommendera någon att skaffa en BC bara för det? TS kanske kan tänka sig en BC ändå med vetskap om dess egenskaper? Hon ville ha en aktiv, läraktig hund och då tycker jag att BC är ett alternativ!
#21: Jag sa aldrig att man inte ska rekommendera rasen, däremot är det som du skriver: har man vetskap om dess egenskaper så visst.. kör på. Problemet är väll att vallning är knepigt och ibland svårhanterligt, har du oturen får du en hund som vallar skuggor, barn, andra hundar etc. Vallinstinkten är starkare än könsdriften till och med på en BC. (på en väl avlad BC skulle jag säga iaf)
Har man inte intresse av vallning så skulle jag inte vilja rekommendera en BC helt enkelt av den orsaken. Då finns det många andra raser som inte har en sådan extremt utvecklad vallförmåga.
Men det är min åsikt. Jag kan säga att i rätt händer: är BC en fantastisk hund att leva med! Och är man duktig på hundar, hundträning och hundens beteenden tvekar jag inte alls på att man kan klara en BC även om man inte ska valla
Mvh Emelie 
Håller med än en gång
Som sagt håller med #22 helt!
Nu är det upp till TS att göra sitt väl avvägda val!