Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 958 ggr
Luisa
0

Passar rasen mig?

Hej hej!

Om några år hoppas jag att jag kan skaffa en hund. Jag är väldigt hundvan och har gått ut med massor av olika hundar. Jag har även haft praktik på ett hunddagis och läser dagligen på om hundar.

Jag är en väldigt sportig tjej och älskar att vara ute i skog och mark och jag gillar även att jogga. Jag gillar även att klickerträna då jag tränar min katt som jag har lyckats träna in några trix med :)

Jag vill ha en hund av mellan eller stor storlek, som inte blir helt galen av att vara hemma ensam några timmar varje dag. Som är aktiv och om hunden gillar att bada är det ett stort + eftersom jag bor 10 min ifrån en sjö där hundar får vistas. Det hade även varit kul att träna agility. Jag vill även ha en hundras som är relativt frisk.

Jag har alltid gillat bullhundar och har varit vakt/rastat flera st och alla har varit lika underbara hundar. Så jag började kolla runt lite om amstaffs och hittade staffe. Jag började söka mer info och föll helt för rasen. Som jag tidigare skrivit har jag erfarenhet av bullhundar, dock har jag aldrig träffat en staffe än så länge och undrar därför om ni tror att de skulle passa mig. När jag kan skaffa hund kommer jag såklart gå på utställningar osv för att träffa hundraserna jag skulle kunna tänka mig äga.

Vad krävs det för att äga en staffe förutom en fast hand, mycket kärlek, motion hjärngympa?

Randomshit
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bra bit av humor då staffen är en clownhund..

Du får vara noga med vart din hund kommer ifrån då det avlas hej vilt på dåliga höfter och leder. Om du vill ha tips på kennel så kan du skicka ett meddelande till mig. Staffen är inte direkt en badhund, det är rätt olika från individ till individ. Min staffe gillar inte att bada. 
Om det är agility du vill satsa främst på så finns det andra raser som passar mycket bättre.

Det krävs en envis ägare för att klara av en envis terrier! Flört

Luisa
0

Tack så hemskt mycket för svaret! :)

Absolut fast det kommer att dröja ett bra tag tills jag kan skaffa hund men det där med höfter och leder finns ju bland de flesta hundraserna nuförtiden men jag ska absolut tänka på att kolla föräldrar och längre bak i stamtavlan!

Agility är lite mer hobby, har inte tänkt att tävla inom det, mest köra typ agility fast när man använder naturen/staden som ''hinder''. Jag har börjat läsa på lite om wp och jag tycker det låter jätte kul :D

Jag är väldigt envis, det behöver man vara om man tränar en katt Flört

Jätte söt hund föresten Glad