Rädd ?
Min hund har börjat blivit rädd för min familj och till och med räddare för mig. snälla vill inte att den ska bli som alltför rädd har pratat med den och gett godis och lekt med den. Den är som lite skyggare. vet nån vad det kan bero på ?
ge inte godis när den är rädd för då berömmer du det beteendet :)
Okej tack :D
Ge hunden lite utrymme. Vissa hundar har en ganska så stor "personlig sfär" där de helt enkelt inte känner sig bekväma om personer gång på gång kränker den.
Det kan vara lätt att hålla på med hunden alldeles för mkt, även när den visar att den vill vara ifred. Försök att se i vilka situationer hunden visar rädsla eller tillbakadragenhet.
Är det när familjen kommer på besök och många personer samtidigt går mot hunden och tränger den?
Finns det mindre barn i familjen, eller yngre (eller vuxna) som inte vet hur man beter sig mot hundar, och kanske därför verkar skrämmande i hundens ögon.
En bra regel då man ser att hunden blir rädd, är att helt ignorera den, detta gäller även familjen.
Att hunden är rädd för dig kan helt enkelt bero på att den inte litar på att du skyddar den mot det som den uppfattar som skrämmande.
Lycka till.
MVH
Okej tack :3
Ras - ålder - kön ?
Hur länge har ni haft hunden - när började den bli rädd mm.
Väldigt svårt att svara och veta med så lite information
Undrar precis som #5 Hur gammal hunden är, vad det är för ras och kön. Sedan undrar jag i vilka situationer som hunden visar rädsla mot er.
i vilken ålder är den i?
Den är 2 år och snart 3 det är en hona och en shetland sheepdog.
Hon visar som rädsla när min familj kommer och sen efter blir hon rädd för mig med och då släktingar då är det mest och det har hållt på i cirka 1 månad :( men om ingen e på besök så är hon som vanligt