Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 665 ggr
Kitkat88
0

Intresserad av schäfer

Hallå!

Planerar att skaffa ytterligare en hund, till nästa sommar tänkte jag, tidigast i alla fall! Har just nu en större blandrashane som kom till mig som vuxen och  vi tränar lite spår med på hobbynivå och är ute mycket i skogen med, joggar mm.

Jag har kollat mycket på schäfern nu i ett antal år och känner mer och mer att det är nog en hund för mig… Men har även kikat lite på bellgiska vallhunden och den holländska herdehunden. Fast inte lika mycket som på schäfern så vågar inte säga så mycket där än…

Jag vill ha en hund som orkar arbeta mycket både psykiskt och fysiskt. Följa med på joggingturer, simning på somrarna, Bruks också såklart.. tänker främst träna och tävla i lydnad, spår, sök och tänkte även prova på IPO.  För mig är att ha hund en livsstil så mycket tid kommer gå åt åt just hunden. Jobbar även hemifrån så min nuvarande hund är inte hemma själv alls mycket.

Jag har fått i uppfattning att alla dessa hundar är väldigt förarvänliga och villiga att vara till lags… Men att belgiska vallhunden nog är mer livlig/sprallig än schäfern?

Men vill ändå höra lite om era erfarenheter och fördelar/nackdelar med respektive raser som jag nämnt.

Sen också: Hur får man tag i en bra schäfer? Hört att det kan vara svårt….?