Aktivitet per vecka
Av anledning till den "tyska schäferhundstråden" skapar jag den här tråden. Blev väldigt intresserad då jag såg att åsikterna om aktivitet för en hund skiljde sig något oerhört.
Så vad tycker ni? Är det ok med arbete 7 dagar i veckan för en hund? 3 dagar i veckan och inte mer? eller liknande? (eller är det skillnad från ras till ras? Eller är det olika "regler" för olika aktiviteter *allt från agility till lydnad? etc)
Berätta gärna varför ni anser det också. Argumenten för det alltså.
Jag som själv svara på den här tråden vid ett senare tillfälle. Just nu går ögonen i kors, så när jag är pigg ska jag försöka få ihop några rader. :)
Mvh Emelie 
Självklart är det ok med aktivering 7 dagar i veckan för hunden.. Om det är rätt aktivering, anpassad efter hunden!
En hund av brukstyp som inte vill arbeta varje dag, är enligt mig en dålig brukshund.
Sen om man faktiskt arbetar varje dag med sin hund eller inte, är ju upp till föraren och hunden - då varje hund är unik.
Men jag talar bara för mig själv, när jag säger att jag tycker att en hund av brukstyp bör vilja arbeta varje dag, annars är det ett dåligt exemplar av rasen.
Det finns ju tusen varianter av aktivering..
Att arbeta med sin hund varje dag, betyder ju inte att man är ute o spårar flera hundra meter, tränar massa lydnad eller annat, plus går promenader..
Att arbeta med sin hund dagligen kan ju vara att du ena dagen tränar lydnad eller annat, nästa dag spårar du, tredje dagen går du en lite längre långpromenad, låter hunden leta föremål eller bara leka lite "kurra gömma"/skogs agility..
Fjärde dagen kanske du åker o simmar med hunden, femte dagen tränar ni nått annat och går en promenad på kvällen.. Osv osv osv.. Det finns ju oändligt många sätt att aktivera sin hund på..
Men en brukshund som inte vill arbeta varje dag, är en dålig brukshund i mina ögon!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Om jag var hund, skulle jag inte vilja jobba fysiskt alla dagar i veckan, utan vila.. om man ska bygga muskler måste man vänta en dag tills dom byggs upp igen, sedan kan man bryta ner dom och så byggs dom upp ännu mer.. tror det är samma för hundarna, skulle vara hemskt jobbigt att jobba nonstop. tror inte att en brukshund som inte kan ha en vilodag är riktigt avlad (eller hur man nu uttrycker sig.) tyvärr
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 en bra brukshund klarar av att jobba varje dag men även att vila om föraren blir sjuk/ inte orkar/ har ont, utan att bli stressad.
Medarbetare på brukshundraser.
Klart dom KAN ha en vilodag.. Det säger jag ingenting om..
Men det är ju inte naturligt för en aktiv hundras att vila hela dagen + natten..
Och då kommer ju genast frågan upp.. Vad är en vilodag?
Är en vilodag en dag då du bara kissar av hunden utanför huset?
Eller går du faktiskt promenader med hunden under dagen? För då aktiveras den ju faktiskt..
Som sagt.. Exakt vad är en vilodag för er? Och vad gör ni/hunden under den vilodagen?
Nej, arbete sju dagar i veckan är inte OK. Beror förstås på vad det är för slags arbete, viltspår, lydnadsträning eller annat som inte tär så mycket fysiskt tycker jag man kan köra varje dag om man känner för det.
Jag som inte har en bruksras än kan inte svara på hur en sån skulle ställa sig till hårt arbete varje dag - men jag ser ingen anledning till varför det skulle vara bra för hunden. Det är bra att röra på sig, men jag undrar om arbetande raser egentligen har ett större motionsbehov än sällskapsraser.
Jag tror att hunden blir vad man gör den till. Vad den är avlad för har givetvis en påverkan, men köper man en bruksavlad schäferhund och låter den leva ett vanligt sällskapshundliv så tror jag inte att den efter ett tag skulle lida av detta. Det är nog inte så schyst mot hunden egentligen, och den har arbetspotential och -behov som man kanske borde ha tagit vara på. Men när den vant sig vid sin livsstil tror jag inte att den skulle fortsätta klättra på väggar/bita i möbler, utan nöja sig med det den får och inte må dåligt av det.
Idag, speciellt just på HiF, är det viktigt att ge en hund mental stimulans och motion varje dag. Kan säga direkt att det finns många dagar när vi slappar och tar det lugnt. Jag har ett minimikrav på 45 min motion per dag för honom, men ibland blir det fakiskt inte mycket mer än så, och senast igår gick vi ca 2 timmar i terräng, långt inne i skogen.
Hade jag haft en arbetande ras - som jag hoppas att jag snart har - så hade säkert mina dagar sett annorlunda ut. Men jag är helt säker på att hård fysisk träning varje dag inte är sunt eller bra för kroppen.
Det finns skonsamma motionsmetoder. Att simma är ett exempel. Att promenera är inte alltid det givna sättet.
#3 klart den klarar, skulle jag oxå kunna om jag ville. men det vill jag inte, skulle vara slutkörd, och det blir nog hunden oxå förr eller senare.. men det beror på vad den gör oxå!
en vilodag tycker jag är endast promenader och gos, att helt enkelt bara vara hund
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Och just det. Folk säger att raser ur grupp 9 kräver mer än omvårdnad, lek och gos, och promenader.
Men jag undrar, är det verkligen så? Min hane var några månader innan jag visste om vad mental stimulans ens betydde!
Och jag har många vänner som har hund, men som inte aktiverar hunden på nåt speciellt sätt mer än motion.
#5, Det är bra att röra på sig, men jag undrar om arbetande raser egentligen har ett större motionsbehov än sällskapsraser.
Det säger väl sig självt att dom har? Sällskapshundar är inte avlade för att klara av hårt fysiskt arbete, dagligen.. Det är brukshundar!
Vad den är avlad för har givetvis en påverkan, men köper man en bruksavlad schäferhund och låter den leva ett vanligt sällskapshundliv så tror jag inte att den efter ett tag skulle lida av detta. Men när den vant sig vid sin livsstil tror jag inte att den skulle fortsätta klättra på väggar/bita i möbler, utan nöja sig med det den får och inte må dåligt av det.
Åh jodå, ack så fel du har.. Jag skulle vilja se den Schäfern av brukstyp som inte lider av ett sällskapshundsliv.. För om du tror det, har du nog inte träffat/levt med en riktig brukshund!
Och jo, hunden skulle förmodligen börja med den ena olaten efter den andra.. Och skulle den inte göra det, utan som du säger "vänja sig".. så handlar det inte om att hunden vant sig.. Utan att den har stängt av.
Den har gett upp..
Enligt mig är det psykisk misshandel att hålla en bruksavlad Schäfer i ett sällskapshunds liv.. Att inte låta en brukshund få utlopp för sina aktivitetsbehov är ju rent utsagt så fel som det bara kan bli.
Det är typ lika fel som att pressa en sällskapshund till att utföra lika hårt arbete dagligen, som en brukshund ska klara av..
#7 behöver inte vara så :) min farmor har en blandning av 4 raser ur grupp 9, och dom tränar aldrig mentalt med honom, han mår hur fint som helst.. samma med min farbrors Pudel :) men alla hundar mår bra av det, men behöver det inte
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7, Tvivlar inte på att din hane mår toppen, och att han lever det absolut bästa livet för just honom!
Och något man kanske glömmer.. Är ju att aktivera sin hund fysiskt, faktiskt också är aktivering.. 
Så bara för att man bara går promenader med sin hund, så betyder det ju inte att man inte aktiverar den..
Man kanske inte aktiverar den på bästa sätt, men den får ju fortfarande aktivering i form av fysisk (och till viss del mental) stimulans!
Först och främst kan man ju ställa sig frågan, vad är aktivering? Vad räknas som det? Det finns ju två typer av aktivering, mental och fysisk. En promenad är ju en form av fysisk aktivering. Sen finns det ju andra sorters fysisk aktivering som är mer krävande så som cykling/joggning, agility, DW/WP, simning, drag osv. Och sen finns det olika sorters mental aktivering så som spår, sök, problemlösning, lydnad osv. Men det är ju inte bara svart och vitt utan flera aktiviteter är ju både psykiskt och fysiskt ansträngande för hunden.
Renodlade sällskapshundar behöver ju såklart inte lika mycket aktivering som en hund av bruksras. Så det är ju klart att det skiljer sig mellan raser och rasgrupper. Men samtidigt så skiljer det sig också mellan individer och därför gäller det också att anpassa aktivering till individen. Där får man ju bl.a ta hänsyn till hundens ålder (valpar, unghundar och äldre hundar bör man vara försiktig med att överaktivera), ev. sjukdomar/skador, kondition osv men också vilka linjer hunden kommer från.
Jag tror att man själv känner sin hund bäst och vad som fungerar för den. Och jag tror också att alla hundar bör ha vilodagar då dom får vila upp sig och bara vara. Även brukshundar, jakthundar och vallhundar. Hur många vilodagar i veckan beror helt på vad för slags aktiviteter man sysslar med och individen. Det gäller att anpassa träningen efter sin hund. Att överdriven fysträning t.ex cykla, köra backträning och DW flera dagar i rad utan att ha vilodagar emellan fattar ju vem som helst att det sliter på leder. Och att överdriven mental aktivering leder till stress fattar också vem som helst. En hund måste lära sig att koppla av och vara passiv utan att klättra på väggarna. Sunt förnuft kallas det.
Och nu tänker jag gå och lägga mig.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Förmodligen kommer inte en brukshund klättra på väggarna i 13 år om ingenting händer, men att tro att den för det mår så bra som den hade gjort om den fått träna är ju nog lite tokigt. Alla hundar mår bra av mental stimulans, men det betyder inte att de blir uppenbart deprimerade utan den. Men fortfarande, varför ta sig an en ras som är framavlad att vara aktiv och ha den som sällskapshund för att det funkar så småningom? Något av det första man lär sig när man ens börjar nudda vid ämnet "hund" är vikten av aktivitet, då främst för de aktivare raserna. Så hur som helst känns det konstigt att resonera kring om den framavlade bruksschäfern skulle må dåligt som enbart sällskapshund då förhoppningsvis ingen skulle köpa en sån hund till det ändamålet.
MEN absolut har inte alla sällskapshundar ett dåligt liv! De jag känner som har sällskapshundar aktiverar sina hundar, om än inte med lydnadsträning och att lägga spår i skogen så med promenader, lek, småaktiviteter osv. Enkla, inte så tidskrävande grejer som går av bara farten om man en gång börjat.
För att svara på frågan som faktiskt ställdes i trådstarten (blev distraherad på vägen ner, haha!) så tycker jag det ska individanpassas hur mycket aktivitet en hund får.
Jag har en terv och när jag började läsa i den andra tråden tänkte jag först att "jag aktiverar ju inte mina varje dag, eller?". Men sen tänkte jag lite längre och till viss del så gör jag nog det, men inte med vad jag kallar "träning". Aktivering kan ju te sig på en miljon (nåja) olika sätt och ofta kommer det nog helt naturligt när tillfälle ges, iallafall hos mig. Småsaker som ändå får hunden att tänka till.
Eftersom det inte är helt ovanligt med stressade tervar så är jag ganska noga med att vila också. Det är svårt att dra gränsen för när det blir för mycket tycker jag, och så länge jag ger min hund uppgifter så kommer hon att utföra dem. Då kan det bli svårt för mig att se när hon vippar över och börjar bygga upp stress istället. Sen tycker jag att jag får ett bättre utgångsläge med en hund som 'vilar' för mycket från början än för lite, 'vilar' hunden för mycket känns det lättare att öka på aktiviteten än vad det är att minska aktiviteten hos en stressad hund. Som sagt, individanpassat. :)
Man känner såklart sin egen hund bäst och hittar tillsammans sätt som fungerar, mitt sätt är lite diffust just nu med en halvkrasslig 7åring och en 4månaders valp.. Så det blev kanske ett luddigt inlägg (kändes skitbra när jag skrev men läste igenom nu och jag kanske också börjar bli trött trots allt..) ;D
Haha, uppenbart trött. Jag har tervar i plural, inte en som jag råkade skriva..
Kan ju bara tala för mig själv men här blir det aktivering varje dag. Dock kanske det vissa dagar blir lite slappare, typ promenader och 10 minuters klickerträning eller liknande. Med andra ord inget ansträngande. Och andra dagar kan det vara full rulle, beror på hur jag jobbar och så, för Loke är då alltid med på allting :) Positiv hund!
Är han hemma med husse stora delar av dagen så blir det mest bara promenader, och han verkar inte lida men jag tror han hade tyckt det var jättetråkigt att bara gå promenader i en vecka i streck tillexempel. Men sen kan det ju komma tillfälliga grejer som skador eller liknande och då hade han självklart anpassat sig till det.
Dock har jag ingen brukshund, vilket jag fick uppfattningen om att tråden handlade mest om.
Så jag tycker 7 dagars arbete i veckan för en hund (som tycker arbete är roligt) är ok, så länge man anpassar sig efter hunden och dess dagsform. Aktivering är ju som ett väldigt brett begrepp!
Som jag skrev i den andra tråden; Nix, jag tror inte på att någon hund behöver aktiveras varje dag. Det är ett behov som vi MÄNNISKOR skapat.
Om alla hundar åtminstone kan få vila EN dag, så tar sig även kroppen tid att bygga muskler, läka från eventuella pågående infektioner, muskelspänningar mm. SAMT att hundarna även behöver återhämta sig helt enkelt både psykiskt och fysiskt så att de blir mer motiverade till nästkommande träningspass.
Det är min syn på saken. Och det kommer det alltid att förbli.
#15 En brukshund kan vila i en dag men den kan träna varje dag, det arbete den är skapt för. Ingen har sagt att man måste träna varje dag utan att en brukshund bör och ska kunna träna varje dag.
Medarbetare på brukshundraser.
Det känns som att flera här egentligen tycker samma sak, men har olika definitioner av aktivering och därför blir oense.
För mig är en halvtimmes promenad eller en halvtimmes klickerträning aktivering, likväl som ett lydnadspass eller en cykeltur. Tycker man inte att "vardagsaktiveringen" är aktivering utan tänker på "hårdare" aktivering så förstår jag att man kan tycka det låter hårt att aktivera hunden varje dag.
Uppfattar det inte alls som att de som tycker det är ok med aktivering alla dagar i veckan menar att man ska köra slut på hunden varje dag. Och likså tror jag inte att de som tycker att hunden behöver vila någon/några dagar i veckan menar att hunden då enbart ska få komma ut och kissa och bajsa och sedan genast in och lägga sig och vila igen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#15Ja men vadå, vad är det då jag har missuppfattat? Kan ja, det har jag inte påstått att den INTE gör, men nu säger du ju återigen att en brukshund BÖR träna varje dag vilket jag inte håller med om som sagt !
#17 Det jag menar med vila är enligt min mening: Att hunden får vara hund helt enkelt… inga krav, ingenting… den får god mat, bara vara, kalrt den ska ut gå ut och kissa mm och lunka runt i skogen, men i sin EGEN takt… ungefär så tänker jag.
Jag tycker det beror mycket på hunden och vad det är för typ av aktivering. Är det aktivering som tar hårt på hunden och som tröttar ut väldigt mycket så tycker jag nog att man inte bör träna precis varje dag. Men de flesta känner sin hund och vet vad den klarar och då får man ju anpassa aktiveringen efter det.
Jag har själv en arbetande hund som orkar jobba mycket (och länge). Vi tränar en massa olika saker, vissa dagar är det lydnad, andra dagar är det agility, sen är det spår osv osv. Och beroende på vad vi tränar så får jag anpassa träningen. Lydnad t.ex. orkar han inte lika länge som spår och agility. Vi skulle kunna träna varje dag i veckan, men vi gör inte det utan vi har minst 1 dags vila (ibland gör vi ett litet uppehåll i träningen några dagar/veckor pga olika orsaker men då går vi väldigt mycket promenader istället) eftersom att jag tycker att min hund presterar bättre om han har fått vila i en dag.
När jag tränar med min hund så kör jag inte slut på han totalt, utan han blir "lagom trött".
Det beror ju lite på vad det är för aktivering också ? är man bara ute och vandrar kallas det aktivering eller ? Men om man räknar med Agility spårning och sånt så har vi som aktivering 4 gånger i veckan. Men det kan ju vara att man tar cirka ibland bara en halvtimme med spåring fast det är som en vilodag. Ut och motionerar är jag varje dag 2-3 gånger. På morgonen lite kortare, på dagen långa och kvällen lite mittimellan. Men förstås inte alltid stämmer det lika dant beror lite på väder också :)
Och jag tar inte ut all energi från min hund utan vi tar så han bara blir lite småtrött. Såhära ser ungefär vårt schema ut för en vecka, eller inte riktigt ett schema men iallafall här kommer ''schemat''
Måndag: Agility och lite lydnad.
Tisdag: Trix
Onsdag: Vilodag
Torsdag: Freestyle
Fredag: Vilodag
Lördag: Simning och olika lekar med andra hundar
Söndag: Vilodag kan komma till ungefär en halvtimme med agility eller nått liknande
Vilodagar tycker jag alla hundar ska ha, om inte annat för att lära sig att hantera det. En hund som inte klarar det är alldeles för stressad, helt ärligt, bruksras eller ej. Med vilodag menar jag dock inte att man bara "låter hunden vara" utan att man helt enkelt inte gör något speciellt krävande. Man går rastningspromenader, kanske låter den leta upp sin middag på golvet i stället för att ge den i skålen. Och så är det bra med det. Det ska inte vara att springa och spåra i skogen, ingen agilityträning och inget långt, krävande lydnadspass. Ge gärna hunden lite massage, ta det lugnt, mys. Försök ha en dag i veckan då det INTE stressas, inte massa spring fram och tillbaka.
Vargen springer 2-5 mil per dag, river sitt byte, äter sitt byte, och vilar ett dygn. Våra hundar är inte vargar och (de flesta raser) behöver inte springa flera mil om dagen. De behöver dock aktiveras både fysiskt som mentalt, men aktiveringen ska hållas individ- samt rasanpassad.
Jag tycker det är synd, både om ägare och hundar, som intalas att hunden är sååå krävande och måste ha sååå mycket aktivering varje dag. Det är positivt på så sätt att folk som inte ska ha rasen avskräcks från den, men negativt på så sätt att även dessa krävande raser - eller kanske rent av i SYNNERHET dessa raser - behöver sin vila. Har man en sällskapshund som man inte tränar särskilt mycket med, så blir det ju knappt någon skillnad på vilodag eller inte.
När matte/husse blir sjuk i en vecka är det mycket tacksamt att ha en hund som kan hantera det.
Jag tränar Indra mentalt och fysiskt ungefär 4 dagar i veckan. Ibland mer, ibland mindre. Hon är bara 14 månader, och jag tror hon behöver ha tid att återhämta sig en dag eller två mellan träningspassen, bara för att hålla gaisten uppe och kroppen ska hålla. Hon VILL träna varje dag, men får inte. Jag tror på att hon uppskattar träningen ännu mer, om den inte blir vardaglig och nått hon förväntar sig. Att hon får några dagar mellan träningspassen (lydnad, spår, skydd, cyckling) och bara har dagar där hon lunkar omkring på kortare promenader, ute i trädgården, busar med mig och andra hundar och bara är hund, UTAN någon mental eller fysisk träning, mår hon absolut bäst av! Även om hon gärna hade tränat skydd, lydnad eller spår osv varje dag.
Jag vet en gubbe som tränade sin schäfer mentalt varje dag, plus motion. Han tävlade högt inom IPO och det gick kanon för dom… Tillslut gick hunden plötsligt "in i väggen", han orkade inte mer. Det tog 9-10 veckor innan den hunden hade fått tillbaks någon lust eller ork, innan han blev sig själv igen… Det är det jag går efter. Det är inga robbotar, de orkar inte hur mycket som helst. Vi måste tänka åt dom, för dom vill för mycket för deras egna bästa.