Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 5489 ggr
Araminta
2

Dräktig tik?

Hej! för exakt en vecka sedan idag blev min tik parad, men enda sedan dess så har hon konstant slickat sig mellan benen. Det var första parningen i hennes liv. själva parningen gick bra och dom satt väl fast i ca: 20-30 min.

Så min fråga är nu. Varför slickar hon sig så frenetiskt? och hur vet vi helt säkert om de blev något eller inte?

tacksam för svar! :)

<3 Kärlek är som en cirkel, den tar aldrig slut… <3

[Doglovers]
3

Att hon slickar sej har jag ingen aning om varför. Det andra kan jag svara dej på lite grann.

Om du känner din hund ordentligt så kan du se förändringar på spenorna. Dom blir styvare och lite rosa färgade. Hon kan tappa matlusten. Mellan ca 30-35 dygn ser du även om hon blir tjockare över magen. Är du nyfiken kan du göra ett ultraljud på henne. Rönga och räkna kan du göra vid 40 dygn.

Araminta
0

okej! Tack! Jag har kikat lite på hennes spenor, men inte lagt märke till någon större skillnad, matlusten är lite sådär, hon är inte direkt intresserad av sin egna mat, men ska promt sitta med när man själv lagar mat. :) Hon var i höglöp när hon blev parad, men efter parningen så har jag inte lagt märke till att hon löpt något mer, ska de vara så? :/

Belimas
1

Omkring vecka 2 i en eventuell dräktighet kan de även börja bli lite illamående, en del ser bara ut att må illa medans andra även kräks. De blir även mer tillgivna och vill vara nära en nästan hela tiden. Vid en dräktighet så fortsätter även vulvan att vara något svullen, den går inte helt tillbaka till sin normala storlek som den brukar göra efter ett löp. Ultraljud kan man göra från dygn 28 och då vet man säkert om hon blev dräktig eller inte =)

[Forest]
0

Det finns mycket man kan läsa på via nätet oxå jag låna hem en bok om dräcktighet o läset på detta så jag var förberädd på vad som kommer ske. Nu är Enja foderhund men tycker det är intresant iaf kunna den biten bra så man kan se om något är fel i tid oxå.

Araminta
0

ja precis, jag har sökt mycket på nätet, men inte hittat någonting… :/ Men jag ska nog ta och besöka biblioteket, hederliga böcker har allt. ;)

AnneN
0

Har hon någon flytning? Hur ser den ut i så fall?

Är hon svullen och/eller röd där bak?

Hur verkar hon må i övrigt?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Araminta
0

har inte märkt av några flytningar, lite röd är hon väl, kanske lite svullen men de mesta har gått ner. Hon har blivit fruktansvärt matkär, men hon vill inte gärna ha något. :/ annars så verkar hon lugn och sansad. :)

[Forest]
1

7 jag märkte samma som 3 beskriver. Musen var svullen allså den gick inte tillbaka helt som vanligt efter löpet. Flytning ungefär dag 10 genomskillning den såg jag efter hon kissat på morgonen. dag 13-15 mådde hon illa kräktes o ville inte äta sin mat man fick ge det med extra gottis så åt hon lite mer. Hon vart mycket lugnare busa kanske 1 gång om dagen måt alla avslut på varje promenad innan. Aktiv o glad var hon ändå. Spenarna var rosa det har jag inte helt kollen på vilken dag jag tänkte lite extra på det kan vart dag 13-15. Mer klängig o mer kelig. Sen tjocka hon på sig o även sluta hon orka gå på våra lägre promenader så jag fick bära och ta med en vang för med det skulle hon (enlig henne allså Flört)  Jag är lite mesig men jag tycker tikar är dräktiga så kort tid o det handlar om två dräktigheter kan jag lika gärna skämma bort henne med detta iaf Flört