Vilken?
Hej! Jag skulle vilja ha en hund som är: - Mellanstor/stor - Snäll mot andra hundar och barn - Arbetsvillig - Lättlärd -Gillar att bada Vet ni nån ras som skulle passa för mig? :) jag har funderat på Golden Retriever, Samojedhund och Trollare.
Nu var ju inte det så jättestora krav. 
Temperament? Pälstyp? Vilken typ av aktivering kan du erbjuda och hur mycket? Får hunden ha vakt, eller bör den älska alla? Får den vara mer eller mindre skällig? Osv.
Men jag tror nog att du är inne på rätt spår om du kollar på retriever-raserna, och förresten, det heter Tollare, Nova Scotia Duck Tolling Retriever. 
(Men Trollare låter också rätt komiskt… en sådan skulle jag vilja ha.
)
1# Haha oj då, då har jag sakt fel hela mitt liv!
Temperament: Då vill jag ha en aktiv hund som älskar att vara ute och springa och bada och sånt. Men den ska vara lugn annars.
Päls: Jag skulle vilja ha en med så lång päls som golden och samojeder har, men jag vill inte att den ska fälla mycket.
Aktiviteter: Jah vill ha en som är lättlärd så jag kan träna trix med den, köra agility, bada, springa och dra (dra är inte lika viktigt men det skulle vara kul).
Den ska inte vara för skällig och kunna vara ensam hemma några timmar.
Men jag vet inte om det finns nån hund som är så här :/ :)
Schnauzer kanske 
De är lättlärda, och de fäller inte mycket om pälsen sköts (Trimmas), den är aktiv och älskar att vara ute. Men den klarar även bra av att vara hemma och bara ta det lugnt.
Ingen hund föds ju inte med egenskapen att inte dra, inte skälla mycket, klara sig själv hemma mm.
Alla sådana egenskaper får man lära hunden. 
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
Kom att tänka på berner sennen när du utökade lite….fäller väl ganska mycket under fällningsperioder men allt annat passade bra in.
Tror inte många kör agility med dem (?) men hade säkert fungerat ändå =)
~mikkan
3# och 4# Jag ska börja läsa på om de raserna! Tack för tipsen :)
4# Men jag tror inte det blir nån Berner Sennen för mig, det är lite pinsamt men jag är lite rädd för stora svarta hundar … :) Men bara när de kommer springandes mot mig och skäller mycket :) jag är knäpp jag vet :)
#5 oj, jaha
de bernisar jag träffat har varit jättesnälla och familjekära men det beror nog oftast på individen. Annars är golden som du redan tagit upp jättefina och passar in på beskrivningen om hur du vill ha en hund.
Har du haft hund förr?=)
~mikkan
5# Jag jobbar på att bli av med rädslan :)
Nej jag hafr inte haft någon men många av mina vänner och i min släkt har/har haft hund. Jag har alltid haft hundar runt omkring mig och vet mycket om dem :)
#7 Okej, vad kul! =D Många som skaffar goldens just för att det är deras första hund..
~mikkan
Hade nog inte satsat på samojed eller andra liknande spetsraser om du väldigt gärna vill ha en badglad hund :) De är sällan man möter på någon sådan som gillar att bada. Då är nog retriver bättre! :)
Mvh Jenna
Alla hundar (utom de som inte kan skälla då) kan vara skälliga eller inte skälliga. Det handlar väl mestadels om träning och uppfostran. Att kunna vara själv hemma är ju träningssak och vanesak.
MVH
Sofie
Jag rekommenderar Golden, en hund med en av och på knapp, kan vara riktigt aktiv och så men dör inte av en hemmadag när man är sjuk, utan kan också slappna av. Min kille älskar att ligga och mysa i sängen, sova länge på morgonen men sen när man kommer ut är han riktigt glad och aktiv, och är man nära vatten så drar han som sjutton, annars går han fint i koppel. Lättlärd, snäll mot allt och alla, min har träffat allt från möss, råttor och katter till hästar och andra stora djur. Retrievers är underbara, ta en jaktavlad om du vill ha en smidigare hund med lite mer "go" i! Tollare och Flattar är ju ofta lite mer aktiva, riktigt roliga hundar med stor personlighet!
Förbered dig för en hund som kommer bära på allt som ligger nära så fort den blir glad, min har dock aldrig haft sönder något. Förbered dig också på en pratkvarn till hund, alla ljud ger många skratt. Min knorrar och har sig jämt, pratar man med honom så svarar han, ofta med att yla lite i slutet, riktigt charmigt!