Övertala mamma..
Jag vill verkligen ha en hund, har ni något tips på hur jag kan övertala mamma? Hon säger att det är mycket jobb och sånt med hundar, det förstår jag! Jag vill, jag vill, jag vill! Har haft en hund tidigare, när jag var mindre.. Men då var det ju inte lika kul. För jag förstod ingenting :S var ju bara en liten plutt.
Tips på hur jag ska övertala mamma och visa henne att jag verkligen kan? :))
Kram // Selma.
Prova med att låna någons hund en längre tid och VISA att du kan :)
Ta upp all fakta som är bra att veta om hundar tilllexempel. Om du är påläst om beteenden, pälsvård, aktivering för hundar och vet bra foder osv så ser hon ju att du faktiskt anstränger dig och att du tar ansvar och är som sagt påläst om vad olika hundar behöver.
Jag hadde samma problem!
Jag har velat ha hund sen jag var 8 år och nu är jag 12 år och har fått två Bichonen :D
Jag gode så här…
1 Jag var mer ansvarig!
Med det menar jag att jag hjälpte till mer med att städa, gorde läxan och lite till mm
2 Jag fick ihopp pengarna själv
Jag köpte inget godis
hadde inte skoj med att titta på bio eller sånt….
(Men jag fick bara ihopp halva summan av en hund, jag fick min första hund på min födelse dag och den andra hunden blev en kompis till min första)
3 Jag läste fackta om den rasen jag ville ha!
Jag kunnde allt om rasen Biichon havanais!
4 Jag är djur allergi!
När jag blev äldre så kunnde jag jus bara ha denna ras (Som kallat djur vänlig)
Det kan ta långt tid! men om du gör allt förutom 4 för du är nog inte allergisk, så kommer du nog lyckas! :)
1#
Tack för tipset! Men typ ingen av mina kompisar har hund som jag kan låna, och ja.. :S
2#
Ja! Bra idé, (inte för att jag redan läser om hundar och sånt)!
Ska verkligen försöka ((:
3#
Tack för att du tog din tid för att skriva den långa kommentaren! Uppskattas.
Jag ska försöka göra alla tipsen så gott jag kan, men det är svårt att inte köpa godis.. HAHAH :)
Jag ska läsa mer om rasen rottweiler/amstaff! ((:
Tack för tipsen alla, // selma.
#4 Det där är två raser, inte en ras ;)
Du har fått bra tips redan. Det viktigaste är nog att du tar mycket ansvar där hemma och visar att du är beredd att hjälpa till mycket.
Hur gammal är du? Beroende på din ålder så är det ju dina föräldrar som kommer stå där om du skulle tröttna på hunden efter något/några år, så om din mamma verkligen itne vill ha hund kommer nog ingenting få henne att ändra sig.
Och det kostar att ha hund. Hur ska du få pengar till det? Mat, försäkring, eventuella veterinärsbesök.
Nästan en sån vill jag ha. En rottweiler<3 Söt va? :P
#6 Såg att bilden var från google, så jag tog bort den. Du får länka till den istället. Man får inte ta bilder från google utan att ha tillstånd från bildägaren.
Räkna med 1000 - 2000 kronor i månaden för att ha en rottweiler.
Den rasen är inte lämplig om man inte har hundvana och är beredd att sysselsätta den mycket och naturligtvis ha bra pli på den.
Har man det kan det bli en fantastisk hund (om den är rätt från början).
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Först, vad vill du sysselsätta hunden med? Är det bara du som kommer jobba med hunden?
Hur mycket, ärligt, tid kommer du lägga på hunden varje dag. Det är väldigt lätt att säga "jag kommer jobba flera timmar varje dag", men sen efter en vecka är det inte lika roligt längre…
Vad blev av hunden ni hade när du var mindre?
Jag tror inte att en amstaff eller rottweiler är rätt ras om din mamma tycker det är mycket jobb med en hund. Det är ändå föräldrarna som har ansvaret när man är så ung som du, och en sån hund är så pass krävande att fler i familjen bör vara med på köpet.
5#
Oj, skrev fel. (:
Jag är snart 12 år, och skulle aldrig tröttna på en hund. Förstår inte hur folk kan tröttna på en hund liksom ;)
Det där angående, veterinär, mat, osv, det är ju därför jag vill ha tips, och jag får veckopeng & sånt också. Dessutom, om vi skulle köpa en hund, och jag inte har några pengar kvar, då är det ju klart att mamma köper mat åt den!? :P
Tack för att du bryr dig :)) // Selma.
Jag skulle rekomendera dig att kika på lite mindre hundar och mindre krävande raser till att börja med. både amstaff och rottis är jätte fina hundar men dom kräver så oerhört mycket för att dom ska bli bra hundar. Kika lite etfer raser i rasgrupp 9. Tror din mamma kan vara mer lättövertalad om du försöker med en ras som tex, boston terrier, petit brabancon, russky toy eller prazsky krysarik. Små hundar som ser tuffa ut
minavitas.wix.com/kennel
När man är snart 12 år gammal tror jag inte att man på egen hand kan ta beslutet att man vill ägna nästkommande 15 år att aktivera/ta hand om och betala för en hund. Med det menar jag att om din mamma inte vill ha en hund för att det är för mycket jobb, finns det nog tyvärr inte mycket du kan göra för att bevisa att du som 17åring parallellt med att gå i gymnasiet, eventuellt ha en pojkvän och kompisar att umgås med också kommer vilja lägga ner timmar varje dag att aktivera din hund och ta ditt studiebidrag samt sommarjobbspengarna till att betala försäkring/mat/fästingskydd/avmaskning/veterinärskostnader osv.
Menar inte att jag tycker du ska ge upp hoppet om en hund, men det är nog viktigt att lyssna på vad din mamma tycker och eventuellt tänka om angående rasen ifall du inte har din mammas fulla stöd då det är ett enormt ansvar att ta hand om en hund och även om alla hundar oavsett ras kräver stimulans så finns det olika nivåer.
Hoppas jag inte lät för negativ nu, förstår att du längtar efter en hund och jag hoppas din dröm kommer gå i uppfyllelse oavsett om det blir nu eller om ett par år! :)
OBS att jag som 17åring hade en krävande ras som jag mer än gärna tog hand om och betalade för, men det tror jag ingen visste när jag va 12 att jag om några år skulle vilja/klara det..
#10 Eftersom du är så ung, har alla tonåren framför dig, din mamma inte är intresserad av att ha hund så är rottweiler ingenting för er tror jag.
Det är väldigt lätt att säga och tro att man kommer ta hand om hunden, men mycket händer i tonåren och allt kan förändras. Då står din mamma där med en väldigt krävande ras, hon som inte ville ha hund.
Självklart kan det också bli så att du inte tröttnar och finner tonårslivet speciellt intressant. Men du ska vara väl medveten om att det inte alls behöver bli så, trots att du är övertygad om det nu.
Vad har du att erbjuda hunden? Vad ska du göra för att aktivera den?
Hur ska du göra när du är i skolan? Vem tar hand om den då? Är din mamma verkligen beredd att lägga pengar på hunden om du är utan?
Alltså, allt jag vill är ju att mamma ska ändra åsikt! Hon gillar ju hundar såklart, men hon tycker att jag kanske är lite för liten. Men då ville jag ju ha tips av er att försöka övertala henne,'' nej mamma, jag klarar det! '' förstår ni?
7# hepp..
8# Jag räknade inte med att det skulle vara så dyrt, och ändå så vet jag att mamma skulle bidra med pengar såklart!
9# Min bror, 17 år, kommer också hjälpa till! Om mamma köper en hund åt mig, är det ju inte så att hon kommer lägga HELA ansvaret hos mig, hon kommer ju självklart hjälpa till. Jag vet hur min mamma är :)
Jag kommer vakna på morgonen, rasta den. Gå till skolan, och vid lunchtid går mamma/bror ut med den. Sedan kommer jag hem direkt efter skolan, inget fritids! Klockan 14-15 när jag slutat! Sen kommer jag ju såklart att leka med den och sånt resten av dagen. Efter det så går vi ut igen efter middagen, och är ute länge och leker! Och sedan när det blir mörkt och så ute, då går ju mamma/brorsan ut med hunden! Så ni alla förstår väl att jag verkligen kommer ägna min tid med hunden nu? :S
Hunden som vi hade när jag var mindre, var vi tvungna att sälja eftersom att varken pappa eller mamma hade tid med den. Men nu när jag blivit äldre kan jag ju ta hand om en! Dessutom, så har jag en storebror som hjälper till :D
11# Ja, det ska jag göra.. det är bara det att jag läst så mycket om just rottweiler, och mitt intresse för en rottweiler bara stiger och stiger. :)
12# Som tidigare sagt, så kommer jag ha brorsans och mammans stöd ifall hon köper en såklart :))
Tycker inte alla ska vara på så mycket.. både jag, min bror och mamma vet hur man hanterar en hund..
Tack för svaren // Selma.
Jag är 12 år och trötnade på vissa delar med hund!
Jag fick inte vara med kommpisar
Alla pratade om hunden och inte mig!
Det är jobbigt att plåcka bajs effter den och gå ut när det är mörkt eller blött ute :(
(Men jag gör det iallafall för allt annat är väldigt skoj!)
Men jag tror du kommer också trötna lite ibörgan på din wovve….
Du kommer känna dig väldigt låst när du är så ung.
#15 En rottis kräver mycket mer än lek och promenader! Den behöver jobba!
Tror faktiskt att ni borde kolla på raserna i grupp 9. Men även de behöver mer än lek och promenader.
TS lyssna på din mamma, du kan inte ha en rottweiler eller amstaff när du är 12 år! GUD!
varför just rottis eller amstaff förutom att du tycker de är söta?
Puh, en rottis… ? jag är en sann rottisälskare o har en själv men rekommenderar inte den till förstagångshundägare, absolut inte. Har varit med om ett par skräckexempel i min närhet också…
Jag själv hade en shih tzu när jag var 12 år. Den kan jag rekommendera, mycket trevliga sällskapshundar och bra förstahundar :) Men även den kräver tid, inte minst pälsvård! Dock såklart mindre aktivitet än en rottis!
Rottis är en bruksras, ingen hund man bara går och köper utan att ha planerat köpet noga. Det gller alla bruksraser. Tycker att ni ska kolla på på rasgrupp 9 om ni nu ska köpa en hund.
Och tills du är 18 år gammal så är det dina föräldrar som har huvudansvaret för hunden. De kan inte lägga hela ansvaret på dig. Du är 12 år gammal och har ingen inkomst förutom din veckopeng.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag har velat ha en mops i åtta år och den här sommaren fick jag äntligen hem min lilla Sasha. Det jag gjorde var:
-Jag har gått ut med två jack russel terriers en gång i veckan i fyra år. (Nu är den äldsta död, tyvärr.)
-Jag gick på hundkurs och lånade hund till det.
-Jag visade min familj att hundar är något jag vet mycket om, stackars deras öron så mycket hundfakta de behövt höra genom åren…
-Jag är en ordningsam lugn person som sköter skolan osv bra, kan ha hjälpt på traven.
Sedan var det ju så att mamma hela tiden sade att "det kommer bli jag som får ta hand om henne" och "du kommer tycka det är kul först och sedan tröttna". Hon litar inte på mig, så jag måste säga att det var jädrans skönt att visa henne att jag kan ta ansvar för henne och att jag är den enda som tar hand om henne.
Så om du vill ha hund, kämpa på och tänk verkligen i genom det beslutet, var realistisk, jag visste ju tidigare när jag var yngre att jag inte var redo än, men nu är jag det. Man blir låst med hund, främst med valp dårå. Jag har ju inte lämnat vår lägenhet på hela sommaren sedan vi fick hem henne. Om du har mycket vänner så kan det vara jobbigt om du blir låst men du verkar ha en bror som stöd. Jag har inget sådant problem då jag är utan vänner.
Sedan kan jag hålla med om att rottisar är en väldigt krävande ras. Som första-hund råder jag dig att kolla efter lite mindre krävande hundar.
Pengamässigt ville jag betala hälften av vad hon kostade (13 500/2=6750kr, jag tänkte betala 7000kr men min mor lät mig inte göra det. Nu står jag i stället för all kostnad av foder och koppel osv.
(Jag är 15 år nu.)
#22 Kanske lite skillnad på en liten mops än en stor amstaff eller rottis.
säger som dom andra, både amstaff och rottis är aldeles för krävande för dig! du kanske ska vänta med att skaffa hund tills du blir äldre eftersom vad jag förstått är din mamma inte så sugen på att skaffa hund…
men om ni skaffar hund, rekomenderar jag varmt någon ur rasgrupp 9, typ shih tzu eller varför inte en havaneis som lilla jag sa :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#23 Ja, det är jag medveten om, haha.
Jag anser också att Selma ska kolla efter andra raser som inte är lika krävande om det nu inte ska bli en familjehund eller en hund mamman ska ha ansvar för, vilket inte är fallet.
Jag fattar bara inte varför ni är så emot att jag vill ha en hund? JA OKEJ SOM NI VILL! SKIT I ALLT, SKIT I HUND! -.-
#26 Ingen här är emot att du vill köpa en hund utan rasvalet.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#26 men herregud, ber du om råd får du ta kritik? aja, gå och skaffa en rottis då, men då kommer ni få ett odrägligt monster om ni inte aktiverar den tillräckligt. vi har sagt varför, men du verkar tyvärr inte lyssna på oss som faktiskt har erfarenheten (jag kan erkänna, är bara 16 men har mycket erfarenhet, vet att det finns väldigt hundkunniga människor i denna tråd) :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#26 Jag är säker på att folk här bara menar väl, :) Och vill hjälpa till, så att , om du ska ha hund, kan köpa en ras som passar dina förutsättningar bäst.
Oj vad snabba ni var.Så fort jag publicerade texten fanns det redan 3 inlägg där.Men iallafall så säger jag samma som ovan.
//Flöffo
Är 2000 kr i månaden en bagatell för er familj, så faller ju det skälet bort, men det finns så många andra skäl att inte skaffa sig så mycket arbete, som det är att ha en rottweiler.
När man skaffar hund har man tagit på sig ett stort ansvar, som varar i många år (i bästa fall).
Du måste se till att den lyder dig perfekt, för en rottweiler kan du inte hålla om den drar i kopplet. Var bor du? Du kan få komma hit och testa. 

#26 om du vill visa att du är en väldigt mogen 12 åring, är det just sånt betende du ska undvika.
Folk här vill hundarnas bästa, och att inte ännu en húnd ska hamna på blocket vid 9 månader för att det blev för mycket. Eller hoppar på en annan hund pga för lite mentalaktivering och dålig uppfostran pga okunniga ägare..
Men alla i tråden delar med sig av sina erfarenheter och tankar, fundera på varför dom skriver som dom gör istället för att bli arg för att du inte får dom svar du vill.
Kanske vill du faktiskt ha hund av fel anledning, kanske vet du inte vad som faktiskt krävs av dig som hundägare och eftersom din mamma både vet hur det är att ha hund och känner dig så har hon nog rätt i sitt beslut och du får acceptera det eftersom du är minderårig så är det din mamma som har huvudansvaret.
≧◔◡◔≦
#26 är inte emot att du vill ha hund,verkligen inte men att skaffa en amstaff eller rottis om man är 12 år kanske inte är det mest optimala. Det är krävande raser och starka, känner en kille som har en rottis på 8 månader som knappt kan hålla i den för den är så stark.
Dessutom undrar jag fortfarande varför just någon av de raserna? Visst det är otroligt vackra hundar men man köper ju inte en hund efter utseendet. Har du träffat en rottis eller amstaff någon gång inte bara hälsat på en? kanske passat en? om inte börja med det!
#26 En Rottweiler till första hund ? Nej tack, du är bara 12 år och går fortfarande i skolan. Du kommer inte ha tid att aktivera den som den behöver. Många tror nog bara att det är att skaffa sig en hund och sen tänker inte på hur man ska ta hand om den egentligen. Det är inte bara att gå ut och leka med den, den behöver arbeta och inte bara leka. Då är det bättre att kolla i rasgruppen 9, de mindre hundarna är också väldigt skojiga faktiskt. Vi säger inte att du inte ska ha någon hund utan bara rasen du vill ha. Du måste bara inse att det inte är någon hund för dig just nu.
Mamma sa att jag kan få en hund i början av sjuan, ville bara krama ihjäl henne! Seriöst, ska verkligen lyssna på era tips & funderingar med tanke på att ni är så mycket äldre och vet så mycket mer! Så vilken ras bör jag köpa? :)
Sorry alla.. jag överreagerade, tips på andra raser som skulle passa en 12årig tjej som mig då som sagt? Känns bara som om alla är emot att jag verkligen älskar hundar och vill ha en!
19# Det var en rottis jag hade när jag var liten, och har många minnen och bilder på hur kul vi haft, jag har läst mycket om rottisar osv. That's why! ..
Säkert vet din mamma bättre vad som kan passa er, det behöver inte nödvändigtvis vara en mindre hund eller en mindre aktiv hund.
Men jag tror att när tiden är inne för att skaffa hund så gör nog din mamma ett bättre rasval för eran familj än vad vi på forumet kan göra som inte känner er, under tiden kan du ju läsa på om olika raser och komma med förslag till henne, gå på utställningar tillsammans och se/träffa lite olika hundar.
≧◔◡◔≦
Har du funderat på en pudel? De är lättdresserade och fäller inte. De finns i flera storlekar och färger.
Säger som tidigare, en hund från rasgrupp 9. De kräver inte lika mycket som ex bruksraserna men de gillar att hålla igång.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#36 men vi är emot. att du köper rottis. jag kan som sagt varmt rekomendera rasgrupp 9, du kan väl säga vad du vill ha hunden till? bara sällskap? agility? träna trix? här är en länk till rasgrupp 9 :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det är svårt att säga nu hur du ska göra ertersom jag inte känner dig. Jag vet inte hur ansvarsfull du är. Jag fick min första hund när jag var 11 och är 16 nu. Men jag var ansvarsfull och redan som 8åring så älskade jag att ta hand om mina marsvin och ägnade mycket tid till dom. Mina föräldrar förstod att jag skulle ta ansvar och så MEN dom hade det stora ansvaret. Idag har jag ansvaret för min hund men i den unga åldern så bör man inte ha ett till liv att ta hand om, om inte din mamma är med på att ägna mycket tid åt vovven. Men om din mamma är beredd att ägna den tiden så kan du säga allt du ska göra med den. Lägg upp både FÖR och NACKDELAR. Vad händer när du är sjuk? Om du ska träffa en kompis? Om ni ska resa bort? Hur långt är du villig att gå med hunden? Sök fakta och berätta. Och rottis kan du skaffa när du har 10års hunderfarenhet och tränar och lägger all tid på hunden, men inte nu. Gå in på skk och kolla rasgrupp 9
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Gratulerar till att du ska få hund! Läs på om massa olika raser så kan du skilja på vilka du tror skulle passa dig och din/din familjs livstil. Kanske finns det mindre hundar, eller hundar som är mindre krävande än till ex en rottis som skulle passa dig utmärkt. Det finns ett enormt utbud av bra hundböcker du kan läsa om just det.
Ingen är emot att du älskar hundar, absolut inte, vi älskar hundar! Folk med erfarenhet av till ex rottweilers vet vad de kräver och ger råd om att du till ex kunde kolla efter pigga och alerta sällskapshundar. 
Papillion är ju en pigg liten ras! 
#36 Jag är 12 och har en papillon.Mycket mycket trevliga hundar!Du kanske kan kolla in dom och se om du gillar den rasen?Men annars är som sagt nästan alla ur grupp 9 passande.
//Flöffo
37# Okej, tack. :))
38# Nja.. inte riktigt min grej.
Det kanske underlättar om jag berättar att jag är en väldigt sportig tjej, vill gå ut hela tiden, tycker inte särskilt om att fixa med hår, kamma osv, kanske då och då. Jag har hamstrar, (hur gör man t.ex att hundar & hamstrar kan bli '' vänner '', eller alltså att hunden inte ska skada hamstrarna?), helger&lov är jag hos pappa, i en annan lägenhet, (då tar jag givetvis med hunden). Ja, det var det..
Allt kanske inte direkt hjälpte särskilt mycket, men vilken hund tror ni kan passa mig? :))
Som andra har sagt, kolla rasgrupp 9.
Sen när ni skaffar hund rekommenderar jag STARKT att ni går valpkurs för att få en bra start och då kan du lära dig massor. Valpkurs kan man aldrig gå för många gånger, oavsett om man har haft hund i många år så går man ändå valpkurs för att få hjälp med inlärning och motivation.
Sen kan du fortsätta med tex agility eller rallylydnad. Det är alltid lättare att aktivera hunden om man har en specifik träningsgren och färdiga övningar.
Ingen är emot att du vill ha hund. Däremot ifrågasätter vi rasvalet, och jag anser att du kanske ska vänta några år, eftersom du har mycket framför dig nu.
Du har fortfarande inte svarat på varför du vill ha en rottweiler. Det är en ras som ska jobba och hittills har du inte skrivit något om att det är det du tänker göra med din hund.
Jag var 10 år när jag först skaffade mig en "egen" hund. Jag ville ju såklart kalla den min men det var familjens egentligen. Jag hade läst på om undar och tyckte mig fullärd och visste allt (trodde jag) å jag skulle verkligen inte trötta sa jag.
Sen kom valpen hem (tur var han 6 mån) och det var skitkul! Tills jag upptäckte att jag måste ju träna honom mer än bara sitt, ligg osv. Hundar var det bästa jag visste men jag vet nu i efterhand att jag verkligen inte var mogen för en hund då.
Man måste åsidosätta ALLT. Hunden måste gå först i alla lägen och du kommer knappt ha några pengar över, Nu var min hund av liten ras, Australisk terrier, så lika dyr som en rottis/amstaff var han ju inte men ändå väldigt mycket pengar.
Det var int ealls lika kul som jag trodde att ha hund när jag var så liten. Jag trodde det var mest gosiga hemmakvällar och leka på ängen och att han skulle var avärldens lydigaste direkt. Så är ju inte fallet utan det är mycket jobb, många långa kalla blöta prommenader, eterinär besök, avmaskning osv.
Nu låter det som om jag inte gillar hundar men hundar har den största delen av mitt hjärta för när jag vart äldre och flyttade med min hund så återupptäckte jag lyckan de kan medföra och hur roligt det kan vara när man arbetar med sin hund! Men jag vill bara säga att man är inte fullt mogen att ta hand om en hund när man är så ung! Jag är inte särkilt gammal nu heller (17) men jag har skaffat mig otroligt mycket erfarenhet och nu går jag naturbruksgymnasium inrikting hund för att i framtiden kunna jobba med mitt största intresse :D
Jag måste också tillägga att eftersom min fina Bosse inte fick det han behövde (och jag har superdåligt samvete för det) så behövde han tränas om från grunden igen när jag förstått vad jag gjort. Jag ville verkligen få honom till en stark individ och nu tre år senare är han den hunden jag vill ha med vissa saker som sitter kvar som han borde fått i grundträningen. Tex när han var tre år var han fortfarande inte ensamtränad och ahde ingen grundlydnad öht.
Jag säger inte att din hund kommer bli så men jag varnar dig för hur det kan gå. Det här är ett ämne som jag känner starkt för därför det långa inlägget.
Det är föräldrarna som har huvudansvaret för träningar osv även om du ska hjälpa till mycket så det är otroligt viktigt att din mamma är med på att köpa hund och vilken ras/individ det är :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
#46 hon svarade i #36..
Citat:
''19# Det var en rottis jag hade när jag var liten, och har många minnen och bilder på hur kul vi haft, jag har läst mycket om rottisar osv. That's why! ..''
// Hannah
#48 Att man haft rasen när man var så liten säger ju ingenting. Det är inte en bra anledning, utan man måste ju ha intresset av att jobba med en arbetande ras. Veta precis vad det innbär och hur fel det kan bli om man inte gör rätt.
31# Haha, visst! Jag bor i stockholm, vore kul att testa :)) 32# Jag förstår dig helt, men vad får dig att tro att vi är okunniga? :( :) 34# Min familj hade en rottweiler när jag var mindre, och han var så snäll & rolig. (jag var sju), och jag har massa minnen med honom. Det var just därför jag ville ha en rottweiler, vet att alla hundar inte är likadana just så, men det är typ den enda rasen som jag varit intresserad på de senaste åren. :)) Förstår er från topp till tå! :D Blir ingen rottis denna gång. haha (; Men garanterat en från grupp 9. Kram på er alla // Selma.
#49 nä, iofs.
// Hannah
#50 Hoppas ni hittar en som passar er situation.
49# Nej, du har rätt. Det är inte en så bra anledning, men ja.. det är min anledning. Jag läser ju inte på om rasen rottweiler, och jag vill ju inte ha rasen rottweiler, av en slump. Så det var min anledning.. (:
Varför en valp? finns väl omplaceringshundar som är äldre??
http://hundarutanhem.se/Hundarna/
Tänk när du är 15 år och skafftat dig din första kille och vill vara med honom..Så måste du ta hand om din hund hela tiden.
Eller när du vill vara ute sent med kompisarna…
Tänk noga igenom…. :)
#54 har många gånger hört att just den sidan inte är att lita på, att den organisationen är väldigt bökig och strulig…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vilken ras har er hund? :)
Beskriv gärna er hund & lägg ut en bild också! Vore kul att se :)
Jag har en keeshond tik på nio år. Hon är en sällskapshund men har vart med mycket i stallet och gått efter hästen på uteritter (hon lyssnar ute) Hon springer aldrig bort, dock är det efter att vi har ett starkt band då vi spenderade varje dag tillsammans i stallet. Finns heller ingen jakt i henne vilket är skönt och bra att köpa en hund utan jakt i som första hund tycker jag då man verkligen inte tänker på allt med sin första hund. Hon är min första, fick henne när ja va elva, hon är familjens men har alltid tagit hand om henne och hon har vart med i stallet jämt så jag tappade inte intresset och vet att andra kan göra det men det behöver inte vara säkert. Har man hunden som hobby och är seriös ed träning så är det något man tar sig tid till och gör dem roliga sakerna andra gånger. Kan rekommendera keeshond.:)
Hälsningar
Fredrika
57# åh, vilket fin tik!
Tror jag ska köpa en http://www.skk.se/hundraser/kromfohrlander/
Den är välskött har jag läst & passar utmärkt till vår familj. (:
Vet ni någon fakta om en kromfohrländer?
#59 Jasså? Har din mamma ändrat sig nu?
Tack:) sök på google så kan du se mer av dessa raser och de är bara o fråga om du vill nåt:)
Hälsningar
Fredrika
Då vi är i samma ålder tror jag att det skulle passa dig lika mycket som mig ;)
En Bichon havanais!
En väldigt busig och rolig hund som älskar Agility, spårning,, fresayle och mycket mycket mer!
Sök på fakta om rasen så finer du hur mycket som hälst…..
Gå gärna in på min blogg då du kan läsa om mig och mina två Bichoner, så kan du se hur mycket skoj vi har! :D
60# Ja, som jag skrev i 36#, i början av sjuan alltså. ^^
Jag har märkt att hon egentligen inte varit, strängt bestämd hela tiden, när hon sa nej åt en hund. Eftersom att hon vet att jag gillar hundar men tyckte inte att jag skulle få en just nu & att det var för mycket. Men nu har hon ändrat åsikt och jag ska få en i början av sjuan. :))
#63 iFokus bråkar med mig idag, ser inte inlägg fören efter jag svarat av någon anledning, så jag hade helt missat det inlägget.
Det tror jag är ett jätte bra ras val faktiskt, tyvärr vet jag inte mycket om rasen så nån annan får pumpa dig med info :P
minavitas.wix.com/kennel
#59 vad är det som fått dig att fastna för just den rasen?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Min familj skaffade en ny hund för 5 år sen, då den vi redan hade gått bort för ett tag sen. Mamma sa att det var mitt och pappas ansvar, för hon ville egentligen inte skaffa en ny. Så vi sa jaa, och jag sa att jag tänkte gå ut med den och så, och göra det mesta. Men efter ungefär 1 år (om ens det?) hade jag tröttnat, och gick inte ut med henne särskilt ofta. Så jag var precis som du, övertygad om att jag aldrig skulle tröttna.
Men tro mig, det kommer du.
Dock var jag bara 6 år då (jag är 11 nu..) och småungar som jag säger ju mycket de inte menar, men ändå. Du kommer antagligen tröttna.
#68 men hon är ju faktiskt 12 år, man behöver inte tröttna för det.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#68 "Men tro mig, det kommer du." Det kan ju faktiskt inte du veta. Det vet ingen fören om några år.
Jag känner de som fått hund i den åldern, en del av dom stod kvar och höll sitt ansvar, andra tröttnade.
#68 - Jag fick min första hund när jag var 12 år. Idag är jag 19 år, har tre egna hundar, gått ofantligt många kurser, snart genomfört en gymnasieutbildning med inriktning hundsport, samt påbörjat min och mina hundars tävlingskarriär. På sju år har jag inte tvekat en sekund. För det är såhär jag vill leva. Hund är mitt liv.
Det jag vill få fram med det här är att alla inte är som du, inte heller som mig. En del tröttnar, medan andra växer i sin roll som hundägare. Så här i förväg kan man inte säga "du kommer tröttna", för det kan ingen veta.
68#
Ja, det är lätt att säga att man verkligen aldrig kommer tröttna, fastän vissa gör det.
Men alla är olika, så man kan inte veta innan man har en.. (:
Med tanke på att du var 6 år då, och jag 12.. det är ju skillnad. :P
69# Jag vet inte riktigt.. men det är ju ändå inte helt säkert att det blir en kromfohrländer, :)
Russkiy toy kanske.. åh, alla hundar är ju så fina. Svårt att bestämma sig!((:
#73 Nu är det viktigt att ni kollar upp deras lynne och sådant, inte bara utseendet. Ni ska kunna erbjuda just den ras ni väljer precis vad den behöver.
Så läs verkligen beskrivningarna av raserna så ni vet vad som krävs av dom.
Bra sida när det gäller vad man ska tänka på vid rasval: http://www.markazits.com/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=139 Temperamentet exempelvis? Jaktinstinkt? Vaktinstinkt? Reserverad eller älskar och ska hälsa på allt och alla? Lagom lugn inomhus eller fullt ös medvetslös? Och så vidare. Vad bör hunden ha, vad får den absolut inte ha? Generellt så tycker jag att man ska ta hänsyn till vad rasen ursprungligen var till för och använda den till det den är avlad för. Det var ett ämne jag tyckte var urtråkigt när jag var tolv-tretton år gammal, men det är verkligen viktigt. Alltså - jakthundar är till jakt, slädhundar är för att dra slädar, vallhundar är till vallning, vakthundar är till vakt, och sällskapshundar är till sällskap. Så ska du ha en sällskapshund - köp en sällskapshund. (Med vissa undantag - man måste inte direkt hålla på med jakt för att man skaffat sig en Golden retriever.)
#73 jag har mött en kromfohrländer, och den var väldigt avvaktande mot andra människor, gick helst inte fram till dom han inte kännde, men jag fick honom att komma fram och gosa ändå, och jösses vad han mös! men han kunde inte slappna av, utan stod upp hela tiden… men när matte kallade på honom, ja då blev det fart! upp i mattes knä och så blev det pusskalas ;) men som jag uppfattat rasen, är den avvaktande mot främlingar, men lättlärda och en bra sällskapshund, men behöver en del motion och väldigt mycket socialträning som valpar
tror att rusky toy (stavning?) skulle passa er bättre :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
74# Jo, jag vet. Men det är inte direkt så att jag vill ha en ful hund liksom, om du förstår vad jag menar?
Sen har jag ju såklart också läst fakta om dem, hur dem beter sig, beskrivningarna osv, som du nämnt.
75# Okej, tack! Jag kollar sidan :))
#77 Men vad i rasbeskrivningen är det du gillar då?
78# Hur menar du? :)
#78 Vad med rasen är det du gillar bortsett från utseendet.
80# Finns många anledningar, bl.a att den passar till agility, då jag kanske kommer tävla i sånt. (inte helt säkert). Sen att ''Rasen har inga kända specifika hälsoproblem.'' är ju också bra. :)
Och att, den inte väger särskilt mycket så det blir lätt för mig.
Sen tycker jag inte om hundar som man måste hålla på mycket med pälsvården osv.
Så den här hunden är ganska okej för mig. Annars är Russkiy Toy också okej! :)
När jag letade hund visste jag att jag ville ha en liten en så jag satte mig med en jättetjock hundbok och markerade alla raser som verkade intressanta och sen letade jag upp mer info om dem och utgick sedan från det vilken som jag tyckte passade mig mest :)
82# Vad smart! Så kanske jag kan göra! :))
Alla som kommenterade min kommentar (orkar inte skriva alla "nummer", haha); Förlåt förlåt, menade inte riktigt så.
Men det är ingen garanti att du inte kommer tröttna, ville jag bara säga.
Förlåt om du tog det på fel sätt.. nu känner jag att jag inte ska skriva något mer till dig.
84# Du behöver inte känna att du gjort fel, absolut inte. Tack att du verkligen skriver och vill hjälpas åt! Och självklart får du skriva till mig. :))
Att gå på det som verkar intressant och sedan ta reda på mer om de raserna är ett sätt, men jag tror att "uteslutningsmetoden" är bättre.
Som exempelvis - du vill inte jaga. Alla rena jaktraser (vilket är MÅNGA) åker direkt.
Du vill ha en hund som inte är stor nog att dra omkull dig - alla raser över ~25 kg åker.
Du vill inte behöva hålla på med hundsporter flera gånger i veckan för att stimulera hunden - de flesta bruksraser och vallhundar åker.
Och så vidare. 
Japp :))
Har inte läst alla kommentarer Jag kan inflika med att jag var iväg hos en släkting som äger en ouppfostrad amstaff och den var Inge kul att gå ut med eller be den gå ner från sängen. Om hon fick för sig att han hade tråkigt ute så började han kampa i kopplet och gav inte upp i första hand och det slutade med att han var total seriös, detta hände ett antal gånger vilket resulterade i att jag var riktigt rädd för att ta ut honom. Om jag bad honom att hoppa ner för sängen lyssnade han inte och när jag då skulle ta tag i halsbandet för att dra ner honom flög han efter mig och bet i luften. Denna hund blir alltså inte mentalt stimulerad, vilket enligt din beskrivning inte heller finns med. Däremot var han annars helt underbar. Jag har länge velat ha en amstaff pga deras kärleksfulla sätt mot folk och dels för att dom är ursnygga. Det blev dock en hel del saker som jag kom på att jag inte ville ha hos en hund, amstaffens envishet och korta päls t.ex. Om du nu faller dig in i att, trots att alla rekommenderar grupp 9 i val av hund, skaffa amstaff eller rottis tycker jag inte att du ska fokusera på att övertala mamma utan att läsa på om båda rasera, träffa uppfödare och låna hundar av dessa raser. Jag säger inte att du inte kan lyckas utan sådana starka, kraftiga och krävande hundar nöjer sig inte med promenader och massor av bus. Lycka till.
Vore det inte bättre om du skaffade ett annat djur som kräver lite mer än en hamster innan du skaffar hund? Alltså, steget från hamster till hund blir ju väldigt stort. Jag tänker att det är bättre om du tex skaffar en kanin (och tar hand om den ordentligt, och då menar jag ut i hagen varje dag, städa, mata och kela). Fast detta ska du såklart inte göra om du inte vill, man bör ju inte köpa ett djur endast för att visa att man kan ta ansvar för ett annat. Men jag tycker definitivt att ni bör låna en hund först, eller att du testar att göra allt man ska göra med hund i några veckor även om du inte har någon hund att göra det med. Det är lätt att säga att man ska gå alla promenader själv och träna mycket med den innan man skaffat hund, men jag antar att du vill se till så att du verkligen inte tröttnar och då är det bra att testa sig själv. Jag fick själv min första hund när jag var 12 år och i början var det givetvis jättekul, men också jättejobbigt då valpen ska ut hela tiden, pissar inne, man ska vänja den vid att sova själv, mitt i natten vaknar man av att den skäller eller håller på att kissa. De första fyra månaderna var jag i princip alltid dödstrött. ;) Och sedan när valpen blev unghund som inte ville lyda var det inte heller jätteroligt. Jag kan nästan lova dig att du kommer få en period där du tänker att du tagit dig vatten över huvudet och att det är rätt tråkigt att ha hund, men tar du dig igenom den, då får du det där hundlivet du drömt om! Så var det iallafall för mig, och nu har jag världens prins till hund här hemma! Eller ja, han lyder mig ju inte precis alltid, men vi jobbar på och det är riktigt roligt. =) Och förresten, ang rasval så har jag hört att kromfohrländer ska kräva väldigt mycket motion och träning. Vet inte om det stämmer, men jag tror att någon bichonras skulle passa dig bäst. Lycka till med hundköpet!
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
88# Oj, ouppfostrad hund där.. :O
Jag ska köpa en hund från grupp 9 :))
89# Ja.. jag vet att hundar kissar & är lite jobbiga när dem är sådär små, men jag hoppas att jag kommer kunna lära den med tiden. Dessutom har jag inga funderingar på att skaffa kanin.. klarar mig bra med 14 hamstrar att ta hand om. hahah :)) Alla säger typ bichonraser & sånt.. så ja, jag tror det kanske blir en av bichonraserna. Vi får se :))