Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 2574 ggr
[Besan]
2

Lära in kommandot "loss" ?

Hej!

Hur lärde ni in kommandot "loss" på era hundar? jag vill göra det med klicker och hur gör man då?

Noa-Nisse
0

hmm.. Jag gjorde så att jag skrek "AAAJ" snabbt och då släpper 99% alla hundar och samtidigt som hon släppte så sa jag "loss" och efter ett tag lärde hon sig det.

Hade varit roligt att läsa hur folk gör med klicker.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
2

Jag har klickat in loss på två av mina. Helt enkelt hållit i det de haft i munnen och bara avvaktat, DIREKT de släppt greppet: KLICK - belöning. Efter x antal gånger har jag lagt på kommandot: Loss.

annasui
0

Jag har gjort så att jag ibland lekt och blivit stilla, väntat på att hunden släpper och då klickat och belönat. Ibland tagit tag i det hon haft i munnen och väntat på att hon släpper, då klickat och belönat. Upprepat det tills hon börjar koppla.. Sen har jag lagt till kommandot "loss" och efter det känt mig fram till när det känns som mest troligt att hon skulle lyssna till mitt "loss" och i de situationerna har jag använt det, noga med att i början inte försöka i för svåra situationer där hon kommer misslyckas och strunta i mitt ack så värdefulla "loss". ;)

[Driva]
0

Jag har antingen hållt tills hunde släppt och då sagt loss. Eller sagt loss och snabbt fram något godis som hunden hellre vill ha.

Sackum
0

Jag har helt enkelt tagit fram en godis när Xavi hållt i något, då släpper han av sig själv för att kunna ta godisen och direkt när han släppte sa jag "loss". Det har min IMMI-instruktör tipsat om och det har funkat jättebra för oss. Nu säger jag ibland "loss" mitt under kamplekar för att finslipa, när han släpper blir belöningen direkt en ännu mer intensiv lek. ;)

knutteknop
0

Jag Tränade precis som #5 men jag använde två lika roliga leksaker så att så fort hon släppte vart belöningen en riktigt rolig leksak :) annars blir det lätt så att vissa hundar inte vill ge ifrån sig leksaken då de tycker att du tar bort allt det roliga :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

[Besan]
0

Tack för era bra svar! ser att många gör ändå olika :)

Jag har provat lite idag att göra som Maja2, det gick faktiskt bra. Har även provat med byteshandel, allt beroende på situation har det varit lite. Sen så har jag alltid fortsatt leka efter det hela eller belöna med godis (om han har tagit något som han inte får o släpper sen så fick han godis)