Rädd för selen?
Har en Lagotto som är lite över 6 månader och på morgonen så skulle jag ta på hans sele så vägrade han att gå i den. Försökte 5 gånger till under dagen men han blir helt livrädd för den hela tiden och backar snabbt undan eller vänder direkt in till vardagsrummet när han ser att jag håller i selen.. Och om man håller i honom och tar på selen så biter han eller nästan hugger. Förstår inte varför han helt plötsligt blir rädd för den?
Innan har det gått hur bra som helst att ta på selen. Han satt förut helt stilla när jag skulle ta på den och väntade tills jag var klar och sa ''hopp och lek'' så fick han springa ut ur dörren till tomten. Tog på kopplet vid grinden.
Provade lite senare idag att ta ett godis i handen och hade handen mellan selen där huvudet ska in och försökte lura i honom den, då han sträckte sig efter godiset men var väldig tveksam hela tiden och då fick jag på selen.. Men så kan man väl inte hålla på hela tiden?
Han var lika rädd för den efter att jag hade tagit av den. Fast när han hade på sig selen under stunden vi var ute så märktes det ingen skillnad på Wille utan problemet är just att ta på den.
Det är en y-sele från hurtta. Den är inte för liten.
// Hannah

Har problemet kommit bara så där från en dag till en annan eller har det ökat under en tid?
Kollat att han inte har ont någonstans, tex öron, hals, mun?
Vet ett par hundar som plötsligt blev rädda för sina selar/halsband och då har det visat sig att de hade öroninfektion som satt långt ner i örongången så det syntes inte då man kollade som vanligt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det kan ju också vara att han kommer in i spökåldern nu, då ökar rädslepåslaget och grejer som funkat fint förut är plötsligt jätteläskiga.
Det är säkert smart att kolla upp om han kan ha ont någonstans, annars är det nog bara att "börja om" och lära in att ta på sig selen igen. Kanske någon annan har bättre tips när det gäller att hantera spökåldern, jag tar gärna också emot lite tips då min valp lär komma dit om ett par månader, haha! :)
Han kanske har hamnar i en liten "spökålder"?
De brukar ju få såna perioder ibland, att de ser "spöken", faror som inte finns.
Med tanke på att du inte kan hitta nån bra anledning till beteendet så skulle jag tro på spöken, hihi!
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
#2 Avledande manövrar, superintressanta saker och extra mycke kärlek brukar få dem att glömma bort vad det var de (inte) såg.
Det enda jag brukar tänka på då de hamnar i en Spökålder är rutinerna.
Att inte förändra/ta bort eller lägga till dagsrutiner just då utan låta livet löpa på som vanligt så de känner sej lugna och trygga.
Sen går det ju över av sej självt.
Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!
#1 Har kollat igenom honom och han verkar ej ha ont någonstans.
#2 & 3 Wille är faktiskt i spökåldern, märkte det för ett tag sen. Men då måste det ju vara pga spökåldern att han är rädd för selen. Hade inte ens tänkt att det kunde vara orsaken förut. Men tack iaf att ni tog er tid att svara, får lära Wille att selen inte är farlig nu då ;)
// Hannah