Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1602 ggr
[theotoft]
0

Vad passar oss?

Jag och min sambo har börjat kolla lite smått efter en ny hund nu då våran tyvärr inte kommer finnas kvar. :(

Så jag undrar lite vilken ras ni tror skulle passa oss bra? Vill gärna ha en liten/mellan hund.. Vi bor på landet i ett litet hus med stor trädgård och skog på baksidan av huset som är instängslat. Vi vill ha en aktiv hund som vill vara med då vi är mycket ute och fiskar, åker inlines och annat och tar gärna hunden med oss när vi åker iväg men vill även att den ska kunna koppla av en dag med dåligt väder och kunna ligga i soffan och mysa. Jag är väldigt intresserad av att göra något med hunden som ex agility eller rallylydnad. :) Så, vad tror ni skulle passa oss? :)

Lägger jag detta på fel ställe så får ni flytta det! :)

Lathundarna
0

Jag hade kollat på de lite aktivare raserna i grupp 9, kan vara en sjujäkla fart i dem med, och små hundar är nästan roligare att träna eftersom man får jobba lite själv Glad

Frida B
1

Shetland Sheepdog, helt klart!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[theotoft]
0

1# Ja, det blir det nog. Har ju en pappilion för tillfället som är helt underbar. :)

2# Har du en? Hurdana är dom i lynnet? :)

Frida B
0

#3 nää jag har ingen, men har stark funderat på just den rasen :) dom är jättegoa, men kan vara skälliga och något reserverade om man inte miljötränar och socialtränar dom. väldigt lättlärda och en riktig stjärna på agilityplanen! har en av och på knapp, klarar av att slappa någon dag och kräver inte jättemycket.

rasens hemsida: http://www.sssk.org/

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[theotoft]
0

4# Det verkade som att det kanske skulle kunna vara en ras för oss! :) Ska se lite vad sambon tycker också. :)

Men en till fråga då, vad tycker ni. Valp eller omplacering? :)

Frida B
0

#5 det beror på… har man tid och ork och vill forma hunden från börjar kan man ju köpa en valp, men vill man ha en "färdig" hund som behöver nytt hem kan man ju ta en omplacering.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mopsen12
0

Sheltie tycker jag också! Men det finns många jag tror skulle passa er i rasgrupp 9 så :)

annasui
0

Kom direkt att tänka på Dansk-svensk gårdshund, är det en ras ni tittat på? :) http://www.skk.se/hundraser/dansk-svensk-gardshund/

Har aldrig ägt någon och bara umgåtts ordentligt/tränat smått med en, men honom gillade jag verkligen! Är inte jätteinsatt i rasen och kan inte ens ha läst en bråkdel av allt som finns om den men kanske värt att kolla upp iallafall! :)

annasui
1

Om ni inte har en helt specifik ras att gå efter som det bedrivs tveksam avel på (så att man inte vågar köpa en blandis eller från oseriös uppfödare) så hade jag kollat efter en omplacering/adoption. Har själv renrasiga hundar då man måste vara petig för att få en Tervueren med goda utsikter att bli en trygg och bra hund, men är jourhem åt omplaceringar ibland och skulle helst behålla allihop. ;)

Kolla in www.hundarutanhem.se , www.sos-animals.se , www.hundhjalpen.se bland annat och läs om deras arbete, där brukar även finnas valpar att adoptera. :)

Carnivore
0

Jag tänkte på en Papillon när jag läste detta så kanske en annan Papillon skulle passa? Om du vill ha en lite större utmaning och mer aktivitet jag skulle säga en Shetland Sheepdog.

joheck
0

Varför kommer eran nuvarande hund inte finnas kvar?Rynkar på näsan

Tycker papillon passar in perfekt. Men den rasen har du ju antagligen redan funderat kring (och strukit?) då nuvarande hund är en pappis.

mopsen12
0

Haha, de två sista snodde de andra raserna jag tänkte på Skrattande.

[theotoft]
0

8# Dansk-Svensk har jag faktiskt inte tänkt på, får läsa lite mer om dom! :) Ooh, en vän till mig har en tervueren, helt underbara hundar! :)

11# Pappilion har vi just nu som sagt men han ska tyvärr avlivas på onsdag då han inte har haft det så lätt i livet och det har satt sina spår och sen är han 12år gammal nu så därför kände vi att det bästa för honom är att låta honom få somna in. :( Jag skulle jättegärna ha en pappis till men sambon är lite mer tveksam så det var därför vi tänkte kika runt lite på annat också men det är helt klart inte struket! :)

[Driva]
0

Jag rekommenderar SÅ varmt PODENGO.

En underbar, tålig, robust liten hund, med underbart psyke!

Tror den passar perfekt att bo ute på landet, alla jag träffat har sina lösa utan problem. Min larmar om det är något hon tycker är konstigt, som inte låter eller verkar som vanligt, men är i övrigt tyst. Alla människor överöses med kärlek och hon älskar att mysa!

Loveradio
0

Pudel? Pappis? Sheltie? Jappe? Cavalier? (dock är det en ganska sjuk ras så gäller att vara extra noga med valet av kennel) Norfolkterrier?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Praefatio
0

Bishon havanais kanske är ett till alternativ? Aktiva, glada små hundar som dessutom inte fäller så mycket. Går att klippa så att tanthundskänslan försvinner, och ser mer busigt byrackig ut. ;in fd hovslagare har en som är fantastisk, energisk och superpositiv till allt. Fick små roliga stolleryck ibland och rejsade runt hela stallet med svansen som en propeller, men höll sig tyst. Grymt mysig och social men hade inga problem att sysselsätta sig själv i stallet.

Hade jag inte redan bestämt mig för en ras så hade jag kunnat tänka mig en sån.

joheck
0

#13 Vad tråkigtGråter. Ni får ge honom nägra underbara dagar med mycket roligt och gott innan ondsdag! Bra gjort av er att se att det räcker nu för stackaren och ta det beslutet!

Skönt att ni inte helt strukit pappisen. Jag behöver kanske inte direkt berätta något om dom då du redan lever med enFlört.

[theotoft]
0

Det känns jättetråkigt men det är nog det bästa för hans skull, :/ Hittade en jättesöt pappilion/chihuahua tik på blocket och även en superfin finsk lapphunds hane på 3år.. :) Vi får se vad det blir för voffe men superbra förslag alla har kommit med, fått mig kolla på lite mer hundar än jag gjorde förut. :)