Hane eller tik?
Vad skulle du välja och varför? Kom ihåg att beskriva varför du inte föredrar en tik eller en hane också och om du föredrar båda kanske du kan skriva en liten plus och minuslista
Jag föredrar grabbarna. De känns mer "easy, breezy, trallallala", typ
Sen får jag väl erkänna att jag trivs som fisken i vattnet med att vara enda tjejen här hemma, haha 
Har verkligen inget emot tikar, men de jag känner är rätt dryga då det känns som att de ständigt är skendräktiga (träffar dem inte jätteofta, får jag väl erkänna) och då vill ligga med sina pipleksaker, husses mockasiner och liksom inte alls är i det träningssug som jag vill ha. Sen vet jag att inte alla tikar är skendräktiga eller blir så jobbiga när de väl "skenar", men eftersom jag inte gillar det känns det ju dumt att chansa.
Så näe, nån vettig anledning till varför jag väljer hanhundar har jag nog egentligen inte, men det funkar bra ändå 
Jag har haft både hanar och tikar.
Tikarna är aldrig "haniga" haha det låter dumt men jag tycker det är så jobbigt när hanar bara är efter tikarna, ska lukta där de gått och inte kan koncentrera sig när det är löptikar i närheten. Skönt när tiken kissar 1 max 2 gånger på en runda.
Hanar har nog lite mer will to please kan jag tycka, fjäskar mer för sin ägare och vill nog vara mer tillags. plus sen slipper man ju allt klydd med blod och sånt när det är löptid.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#2 Jag har aldrig haft en tik, men har länge undrat är det verkligen så att de kan bli blod överallt om man inte har löpskydd?

Jag föredrar tikar efter min bebis.. Hon är som en pojke i beteendet, busig och knasig, men behöver inte kissa var tredje minut och kan inte fälla ut sin poppe för hon har ingen :) Hon behöver inte lukta överallt, och när hon väl är tränad kommer hon inte rymma för att t.ex andra tikar löper. Hanar, (har en han pudel tillsammans med min mamma) as duktig, kan gå lös och så vidare, men stannar var tionde meter för att lukta eller kissa en halv droppe. Blir inte så kul på långpromenaderna.
#3 Det verkar vara otrolig variation på det där, precis som hur det är med skendräktigheten.

#3 nu svarar jag fast du frågade Noa-nisse, men det är ifrån individ till individ, min hund blodar något otroligt så utan tik skydd (även med) blir det blod här och där.. Hon löper nu och har en trosa, hon kan få av sig den lättare än något annat, men hon tar bara av sig den när jag sover, för hon vet att hon inte får.. Och då kmr det blod överallt. även när hon inte tar av den kan den halka åt sidan och det kommer blod. Det är väl det ända jobbiga med tik..
#3 Passar på att dela med av mina erfarenhet med tikar. Tiken vi hade frigjorde sig från sin "blöja" konstant och blodade ner överallt.
OT: Har endast haft en tik (och det var när jag bodde hemma) så kan inte riktigt jämföra hur det är.
Kändes dock som att hon drogs mer till mina brorsor och pappa, ville verkligen ha uppmärksamhet av allt och alla av motsatta könet!
Hon låg hellre också och latade sig än var ute och sprang i skogen med oss. (Visst det gick, men det var rätt så jobbigt att få med henne ut ibland)
Nu när sambon och jag ska skaffa en hund så har vi bestämt oss att vi helst vill ha en hane.
- Therese
Jag tyckte det var intressant att se hur olika tikar kan vara under deras löp så dela dina erfarenheter här om du vill 
#6 Så de är verkligen så blodigt som man tänker sig att de kan vara, så mattor, sängkläder och annat kan förstöras för ens tik löper? 
#3 som många skrev här, så är det väldigt individuellt. Min mosters schnauzer märker man det knappt på, för hon städar noga efter sig och blöder nog inte sådär jättemycket.
Klenod blöder verkligen jättemycket… det är det som är det negativa. Och precis som många tikar så vet hon om att hon inte får lov att ta av sig sitt tikskydd, men gör det gärna när jag inte är hemma. Har jag inte tikskydd och hon har legat och vilat och går upp och sträcker sig. Ja då kan det faktiskt rinna blod från henne. Man har blod på golvet och ibland på väggar t.o.m och på möbler eftersom hon ryster sig ibland ju.
Hon är iförsig inte världens bästa på att tvätta sig, men hon gör det ganska ofta men det verkar inte hjälpa för det kommer så mycket ändå.
#10 herregud! rinner blod? och väggar med? vilken grej :)

#9 Mattor tar man bort om man inte har skydd. Sängkläder blir fläckiga, min madrass är förstörd.. Men sängkläder osv går ju att tvätta, man kan ju få bort blodfläckar :) Fast sen beror det på hur man uppfostrar sin hund, jag menar har jag en hundsäng och min hund är van vid att sova i den hela tiden får jag ju inga fläckar i sängen. Men jag bryr mig mer om att min vovve ska gosa och vara kärleksfull med mig än mina sängkläder och madrasser som kan bli förstörda. Men sen som sagt är det olika på olika hundar, min hund är otroligt valpig och klumpig, och har ännu inte fattat hur man städar efter sig, medans jag vet om en annan tik som blödde lika mycket som min hund, men var mer mogen och fundersam och städade varenda liten fläck efter sig så man knappt ens märkte att hon löpte.
#10 Klenod låter som min gamla tik!
min sover uppe hos mig varje natt förutom när hon löper… Det blir ju jättemycket blod från en 52 kg hund!