Slalomproblem!
Min syster Malin har en liten sheltie som heter Tiffany och är 6 år. Hon tävlar i agility klass 2 och hopp klass 1. Hon har nu stött på lite problem vid slalom. Tiffany är bara 29 cm hög och inte jätte snabb. Men ju mer Malin tävlar med henne dessto mer fart hämtar hon. Slalomen har aldrig skapat några större problem förrän nu.
Tiffany gör slalom jätte fint men ju längre in hon kommer dessto närmare hamnar hon pinnarna framför sig. Tillslutt hoppar hon nästan in i nästa pinne vilket gör att hon bryter ut istället.
Har gjort en liten ritning (A) Den är uppifrån och de röda strecket visar hundens väg. Hon krockar till slut med pinnen. Malin har försökt att bromsa henne men det verkar inte hjälpa.
Är det någon som vet hur man kan träna detta? Några tips?
Hoppas ni förstår vad jag menar :D
_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

Hej!
Lite sent svar kanske, men jag har inte varit inne här på ett tag. När hunden ökar farten så kommer det ofta lite nya fel på köpet till en början, innan den lärt sig att anpassa sitt hinderutförande till den nya hastigheten.
Jag skulle köra mycket slalom med så hög hastighet som möjligt och med riktig kanonbelöning när det blir rätt, gärna till en början med färre pinnar så att det är stor chans att det blir rätt.
Om hunden är van att köra med en belöning liggande efter slalomet så är det jättebra att arbeta med, man har en godisskål eller en leksak liggande, och en medhjälpare med, om hunden går ur slalom så plockar medhjälparen upp belöningen, gärna lite retsamt och på ett positivt sätt, hunden ska se det som en rolig utmaning. Detta är dock kanske lite väl svårt med en hund som har problem och inte provat med en liggande belöning efter slalom tidigare.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag hade nog försökt börja om från början lite. Alltså köra med få pinnar och väldigt långsamt, kanske bara en eller två repetitioner, och sedan öka hastigheten och antalet pinnar, väldigt försiktigt. Det är nog också viktigt att inte stressa på hunden utan låta henne fokusera ordentligt, och alltså inte höja farten för mycket åt gången. När jag och min hund har stött på problem har det hjälpt otroligt mycket att göra en snabb omstart.
Kör en hög hastighet med de antal pinnar som hon kan utan att krocka in i en pinne, och lägg sedan till endast en till och träna där tills det sitter.
Vad tränar ni på för slalom? Ett annat problem kan vara om ni anväder sådana slalompinnar man sticker in i marken hemma, de går ju att knuffa åt sidan och det gör ju hunden gärna när farten blir lite högre, men med de hårda på tävlingar går det inte och de faller ut. Om det är fallet hade jag slutat tränam med de som går att böja och köra intensivträning med tävlingsslalom på träningsplatsen eller var ni har möjlighet att hitta en sådan.
Ett annat tips kan vara att lägga på ett ljud, eller klappningar tex, under hela slalomen så att hon fokuserar lite mer på pinnarna. Det hjälper ibland! Eller säga slalom igen innan pinnen hon brukar krocka med så att hon kanske korrigerar hastigheten lite.
Lycka till! :)
#1 Kanonbelöning när hon klarat får hon. Och jag brukar sitta med godis. Men vi ska testa detta med färre pinnar :)
#2 Vi kan inte lägga till bara en pinne. Det måste var två eller annat jämt tal. Hon m,åste gå in på höger sida och komma ut åpå rätt sida. Det blir fel om en pinne läggs till.
Vi tränar på !staketstolpar". Sådana som man trycker ner. Men hon kan inte rubba dem. Hon är 29 cm "hög" xD Väger 1.5 kg -2 kg. Pyttesheltie kallas det xD (OBS! Färdig vuxken, 6 år)
Vi har även testat att "påminna" henne med ord i slalomen men det fungerar inte riktigt.
Tack för tipsen :D
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"