Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2287 ggr
[Madlene]
0

Hur?

Hur presenterar man en kattunge för en hund? de ska bo tsm i två veckor.

AnneN
0

Är hunden van att umgås med katter?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Madlene]
0

#1 Nej :/

AnneN
0

#2 okej, då rekomenderar jag att du förbereder så du vid behov kan spärra av i ditt hem med tex kompostgaller så att katten har ett rum den kan få vara ifred för hunden.

Jag skulle vid hemtagandet av katten hålla den i famnen och när hunden är lugn låta den nosa på katten (baken först), sedan ser man hur det fungerar, är hunden sådan som är lätt att säga till att den ska vara lugn så brukar det inte vara några större problem.

Har du otur kan det vara så att hunden ser den lilla kattungen som en leksak eller ett byte och jagar/biter den, svårt att veta om hunden inte träffat katter förr.

Hoppas allt ska gå bra Glad

_**/Mvh Anne

[Madlene]
0

#3 Bita kommer han inte göra, har träffat många katter ute, han är lite skraj för de men vääääldigt nyfiken.. De är mest ögonblicket när katter släpps ut ur transportburen jag är lite si så där "nervös" över.

AnneN
0

#4 Okej, men då tipsar jag verkligen om att hålla ketten i famnen och låta hunden nosa lite på den innan den släpps ner på golvet.

_**/Mvh Anne

[Madlene]
0

#5 Tack för hjälpen. Får se hur jag gör. Känns konstigt att hålla i katten då den antagligen kommer riva och ha sig och hunden kommer bara vänta tills jag släpper ner han. Det känns inte heller bra.

[Ronon-m]
0

Ha ett koppel på hunden så att du snabbt kan korrigera honom om han blir för intresserad och även stoppa honom om han skulle springa efter :)

Hålla katten i famnen kan vara dåligt eftersom den lätt kan klösa dig på armar, ben, mage och i ögon… Låt katten gå ut tranpsorten själv men håll hunden kopplad och låt honom lugna sig innan han får hälsa på katten. Så har vi alltid gjort och det har fungerat bra!

Lycka till :)

[Highonbluetomorrows]
2

#7. Håller med, man ska absolut inte hålla katten i famnen när man introducerar den inför en fara! Bättre då att göra som du sa. Låt katten hälsa på hunden i sin egen takt. Se till att det finns flyktvägar (uppåt!) och som AnneN sa, gärna utrymmen att sätta kompostgaller för där katten får vara helt ifred. Håller man katten i famnen kan katten försöka klättra upp på dig, och en katt som får panik kan vara väldigt stark med klösmärken i hela ens ansikte som följd..

Mitt råd är att sätta och öppna buren på exempelvis en soffa eller annan liten höjd, så att katten DIREKT är högre upp än hunden är. Som bekant klättrar katter upp i träd och liknande när de möter faror. Se till att hålla hunden kopplad så den inte kommer upp i soffan, men ha inte katten kopplad. Se till att alla klor är klippta också, och att djuren är friska/vaccinerade så de inte råkar smitta varandra med något.

Lycka till!

russin
4

Är katten van vid hundar då ? Annars ser jag ingen anledning till att ens försöka släppa ihop dom på så kort tid som 2 veckor. Risken finns att katten inte ens vågar gå på lådan, äta mm.

Kattungar med snabba rörelser kan lätt tigga jaktinstinkten hos en hund och jag fick jobba en del med min förra hund för att få den inse att kattungen inte var ett byte  som skule jagas - likaså jobba lika mycket från andra håller at hunden inte var farligt och det tog sin tid. Hunden skulle nog aldrig gjort katten illa med flit, men det är kul att jaga vilket skulle ha skrämt kattungen än mer. Det tog ett antal veckor innan båda kom överrens helt och båda kunde slappna av ordentligt i varandras sällskap - så två veckor är kort tid när det gäller hund och katt om ingen är vanGlad

[Madlene]
2

#9 Nej katten är inte alls van vid hundar.

Men jag kan meddela om att allt gick över förväntan jätte bra, Katten ville direkt ut ur buren och "hälsade" på hunden direkt, hunden fick lukta på katten själv, och iom att hunden inte får vara på bordet så får katten det, (lite av en egen plats att vara på)

Visade katten nästan direkt till lådan i badrummet och han bajsade och kissade direkt.. hoppade ur och gick efter hunden.. Jag bad hunden ligga ner för de mesta av tiden så katten fick gå runt och förstå att hunden inte är farlig.. Efter det gav jag katten mat framför hunden, han åt upp allt.. sen fick han lite kattmjölk även framför hunden och slickade upp allt. Över sött. Sen somnade han i fåtöljen och hunden låg och kollade precis som om att vad i hela fridens namn gör du? Nu sover kissen i sovrummet och hunden ligger här i vardagsrummet med mig :)

Jag kan inget annat än att vara stolt över vår hund som beter sig så duktigt :)

AnneN
0

#10 Härligt med en så lugn hund och orädd katt Glad

_**/Mvh Anne

[Highonbluetomorrows]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10. Ja härligt att det gick så bra!

Jag passar en hund över helgen, och här är det han som är rädd hehe… Så jag får skydda honom från de "mycket farliga" katterna. ;)

(Bör tilläggas: katterna har lämnat honom helt ifred förutom att de försöker nosa på honom, hade de varit "aggressiva" hade jag inte passat hunden här överhuvudtaget.)

russin
1

HärligtGlad

[Ronon-m]
1

Skönt att det gick så bra! Duktig hund och katt :)

[Madlene]
0

#11 Ja, han är rätt stödig av sig har jag märkt.. fast han är så ung :)

#14 Verkligen, var lite orolig i onödan tycker jag :)

De fick även mat samtidigt idag på morgonen, men för hunden var de mycket intressantare att ligga 30 cm ifrån katten och kollade när han åt, och ännu intressantare var det när katten tvätta sig efteråt :P

[Madlene]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Ja verkligen! haha så sött de sover tillsammans! Inte konstigt att vovven blir rädd för katten som ligger bredvid han verkar ju mycket större än honom haha :D Här fortsätter det att gå bra iaf :)

[Ronon-m]
1

#16 ååh va bra att dom kommer så bra överens! Det brukar gå bra, så länge hunden är trevlig mot katten :)