Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 1078 ggr
[Doglovers]
0

Om hunden blir ormbiten

Här kommer en länk med lite råd om hur man ska hantera en situation med ormbett. Här står också att man ska använda sej av kortison. Det här blir jag helsnurrig på. En del veterinärer säger si och andra så angående kortisonet.

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2012/07/Sa-gor-du-om-hunden-blir-biten-av-en-orm-1.30839/

Maja2
0

De veterinärer som tagit fasta på senaste forskningen, rekommenderar INTE kortison som första åtgärd.

Viktigast är dock att bära hunden om möjligt, och att snabbt ta sig till veterinär.

Chilli10
0

Har också hört från veterinär att kortison inte ska användas. Dock kan det bero på när (hur lång tid det tar för hunden att få behandling) samt vilken "metod"/behandling veterinären ska använda. Så denne veterinär rekommenderade att man ska ringa och kolla innan man ev ger kortison till hunden.

[Doglovers]
0

Jag har alltid tagit med Betapred och ett litet provrör med till skogen. Men sen sa flera veterinärer jag talat med att det inte gjorde någon verkan, ibland till och med motsatt. Så nu ligger det hemma i hundarnas medicinskåp.

Men man blir ju snurrig på alla som velar fram och tillbaka. Det är som avmaskning på valpar. Där är det också alla möjliga och omöjliga tips som man ska gå efter. Jag kör mitt eget race.