Gul rosett för hundar
En kampanj för att öka folks medvetenhet. hurmånga gånger har man inte mötts av hundägare och hundar som på långt avstånd ropar att hunden är rädd, aggressiv, sjuk eller löper?
Genom att använda sig av en gul rosett så signalerar man att man bör ge det hundekipaget mer utrymme än man behöver i vanliga fall. Något som inte bara vi hundägare borde känna till utan även andra människor som inte är hundvana.
hjälp till att sprida ordet! :D
http://www.gulahund.se/ ?utm_source=facebook.com&awesm=fbshare.me_i0lU&utm_campaign&utm_content=fbshare-js-large&utm_medium=fbshare.me-facebook-post
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Här finns redan en tråd om det :) http://hundar.ifokus.se/discussions/4feb367888f47258ec009c4c-gula-hundar
1# det gör väl inget?
ju mer det sprids desto bättre :)
Klart Skk ska protestera och anse det vara olämpligt.Det är ju inte kommet från dom. Nej jag tycker det är bra att det kommit till Sverige också. Folk ska bara få veta vad det betyder också.Allt för många tar för givet att de ska klappa hundar och många bryr sig inte ens om att fråga innan.Speciellt utsatta är alla med små hundraser..Fram för mer spridning till allmänheten vad som gäller vid gult band.
Känns dock lite som att det kommer vara okej att hälsa bara för att ens hund INTE har ett gult band.
"Ja men om du nu vill ha utrymme och inte låta andra hälsa så får du väl sätta på ett gult band då!", är vad jag kan tänka mig någon skulle säga..
Jag vill alltid att andra ska respektera och hålla anvstånd med andra hundar och låta bli att klappa, så länge jag inte säger att de är ok!
Mvh Jenna
Håller fullständigt med #5. Tanken är god, men det kan bli värre i längden.
"har hunden inget gult band" då är det okej att klappa. Tycker som SKK, Man MÅSTE fråga om det är ok att hälsa på en hund oavsett rosett och band, storlek och ras.
Men då tycker jag att SKK lever i en bubbla för det är precis så det är nu.När någon ser en liten valp eller mindre dvärgras så tar folk för givet att Åhhh den ska jag klappa utan att ens fråga först…..
Håller med #5 och 6. Om det blir kännt så kan det bli så att folk tror att det är okej att släppa fram sina hundar bara för att man INTE har ett gult band. Det är ALDRIG ok att släppa fram en främmande hund eller gå fram till en främmande hund om man inte frågar först enligt mig..
Jag ser inte det gula bandets funktion alls..
Problemet är ju att folk inte frågar. Jag har hundar som behöver utrymme, det hade varit skönt att slippa förklara sig varje gång
Helena
#7 Håller med dig där, men då får man som ägare säga ifrån istället. Tror inte en liten rosett skulle fungera, Tror inte heller att barn skulle förstå innebörden med rosetter.
Det är samma koncept som att hästar som sparkar har en röd rosett i svansen. Det fungerar ju, det vet alla.
Gula hund finns i många länder.
Madlene: verkar som att du aldrig har haft problem med att folk tar på dina hundar utan tillåtelse? för mig har det hänt flera gånger!
Helena
#10 Man måste förklara för ett barn hur det ligger till med ett gult band. Annars kan man inte veta. Det ligger på vårt ansvar att sprida detta och ge en klar och tydlig förklaring.
#11 fast oftast har men röd rosett på ex en tävling och då är alla där hästmänniskor. Skulle du ridar runt i stan med en röd rosett hade de flesta inte vetat vad det betyder…
#11 Jodå, du skulle bara veta hur många gånger jag fått ryta ifrån när jag haft valpar. Fy, nästan så jag inte kunnat kontrollera mig själv för jag blivit så förbannad över folks handlingar.
#12 Självklart, men jag vet inte om du är omkring barn mycket, de barnen jag är omkring gör oftast tvärt om, eller försöker göra det i smyg. Så att säga till ett barn, "du får inte klappa de hundar som har något gult på kopplet" Är som att säga "Försök klappa de hundar med gult på kopplet om du vågar". Lite så. Äldre barn runt 10+ Förstår säkert bättre. Tycker man istället ska berätta för barnen att man INTE får klappa några hundar utan att fråga först, samma sak som de inte ska få prata eller följa med främmande människor.
#13 Precis, jag är ingen hästkunnig person, hade jag gått till ett stall och sett en häst med en rosett (hade inte spelat någon roll vilken färg) så hade jag inte tänkt mer på det. Och kunde inte sagt det bättre själv, Rider man runt på stan blir de nog annorlunda.
*Redigerat inlägget
Man kan inte säga en sak till ett barn utan att förklara varför! Man måste vara pedagogisk och ge ett grundligt svar när barnet frågar varför.
Helena
Fast egentligen så kanske föräldrarna ska ta sitt ansvar och berätta för sina barn att man går inte fram till hundar utan tillåtelse!
Helena
#16 Precis, och de hundar som inte har gul rosett, kommer barnen antagligen gå fram till då. Bättre att berätta att man inte får gå fram till någon hund utan att fråga.
Men du har missat lite där. Dessa "gula hundar" behöver mer utrymme än andra, det är inte en symbol som visar att man inte ska klappa. Man ska bara ignorera och gå vidare.
Helena
Jag har INTE uppfattat kampanjen som att den handlar om att klappa/inte klappa hundar
utan om att andra HUNDÄGARE ska lämna lite utrymme i möten, inte släppa fram sina hundar och liknande.
Men jag kan ha missuppfattat, har hänt tidigare och lär hända igen 
Har inte missuppfattat de, Med att inte klappa hunden syftar jag på att inte röra hunden, och med de blir de att ge hunden utrymme.
#19 Sen är de inte bara andra HUNDägare som ska ge hundar med gula rosetter utrymme. Det är allmänheten, hundägare som hundlös, barn som vuxen som ska ge hunden utrymme.
…Va? Äh.
Helena
#22 :)
#21 Javiss, fast det är väl ändå i första hand andra hundägare som ska hålla avstånd. Man kan ju inte begära att alla människor runt om en känner till gula hundar, men alla hundägare bör få informationen. Visst kan det vara svårt att skydda sig mot människor (vuxna som barn) som kommer fram och ska klappa och visst vore det bra om även dessa höll avstånd. Ännu svårare är det med dessa gula hundar med människor som ska titta på hunden, men det är lite svårt att begära att folk runt om en ska sluta titta på mig och min hund när vi är ute bara för att vi har gul rosett. Alltså känner jag att människoproblemet kanske inte riktigt går att lösa med ett gult band, där får hundägaren vara lite mer bestämd och säga ifrån när det behövs.
Det viktigaste och största problemet är ju ändå att hundägare är så fruktansvärt klantiga och släpper fram sina hundar, låter bli att koppla sina hundar och bara säger; 'ja men min hund är inte farlig'. En hund kan du inte stoppa genom att säga ifrån, den hinner alltid komma förnära innan man hinner frå stopp på den. Jag med gul hund har även problem med att folk på stan inte kan stanna upp en sekund så man hinner ta sig åt sidan utan folk traskar RAKT mot mig och min hund (hade alla bara tagit en liten lov runt så hade det gått bra) och med gult band kanske man kan få folk att förstå att man inte kan göra på det viset. Det är ju inte lätt i dagsläget då min hund ser helt normal ut, men när vi har mött varandra så vänder sig min hund om och gör utfall för att dom kom för nära. Med ett gult band man den andra hundägaren veta om att man visar hänsyn för den hunden och passerar på det avstånd som passar mig.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Gick in på länken i #3 och läste SKKs gensvar. Herregud, SKK i ett nötskal, dom har ju inte fattat vad gula hundar handlar om. =S
men vänta, vart ska man sätta den då? Min hund är nyopererad och lite utmattad så han behöver mer plats, och ni skriver ju att man kan använda den till en sjuk hund med?
#26 Titta på länken i #0 och läs texten (kortfattad och enkel att läsa).
Suveränt tillfälle att använda gult band på sin hund.
så det är ok att använda det i mitt fall alltså?
#28 Ja anser du att din hund behöver mer utrymme och att du inte vill att folk bara ska släppa fram sina hundar så är det väl perfekt att använda sig av detta. En hund som varit sövd är ju ofta lite lullig och även den snällaste hunden kan bli farlig i det läget och agera genom att försvara sig om det kommer fram en hund (även om den kommer i all välmening). Även hundar som hunden känner bör hålla sig på avstånd när hunden är lullig efter sövning.
Läs informationen i länken som finns i #0
Men vem vill ärligt talat att folk inte ska ge utrymme, att andra hundar inte ska släppas fram, eller att folk inte ska gå fram och klappa bara sådär. Detta kommer ju leda till att 9/10 hundar bär gult band. För alla vill väl ha den respekten. Och kommer folk fortfarande ta de på allvar då eller blir det "äh, alla hundar har ju i princip gult band"
Mvh Jenna
Jag tycker att det gula bandet kan vara både jättebra och jättedåligt. Bra om hunden precis har blivit opererad eller är sjuk t.ex kennelhosta eller vad som helst. Också om hunden har en tendens till att hugga efter människor som går förbi och sånt. Lite mer allvarliga saker kan det ju användas till.
Använder alla det så kanske det inte tas på allvar ifall där är en hund som verkligen behöver det här extra utrymmet.
Min hund gör utfall mot andra hundar och vissa människor som ser "konstiga" ut (alltså människor med t.ex vandringspinnar eller kryckor). Men han är inte aggressiv och har aldrig försökt bita vare sig människa eller hund. Hundar vill han bara leka med och människorna blir han lite osäker över. Jag skulle inte använda gult band på honom eftersom han inte är en fara för vare sig människor eller hundar.
En sjuk hund kan vara en fara för människor eller hundar om det är smittsamt. En hund som hugger efter djur eller människor som går förbi kan vara en fara. Sånna saker borde gult band användas till.
Ingen vill dock gå i närheten av min hund ändå pga han har "Munkorg" som de uttrycker det. Det är bara en halti men folk ser inte det och blir rädda för honom istället.
#30 Dom flesta bryr sig inte om man bor i stan. Med min förra hund så var det inga som helst problem att rätt upp och ner möta hundar utan att fundera över hurivida man måste gå åt sidan eller inte. Så har nog dom flesta det, hoppas jag, och upplever jag när jag går i samhället.
Har man däremot en reaktiv hund så är det otroligt mkt mer att hålla koll på. Normalt sett så gäller ju minst en 5-10m radie, oftast uppemåt 20-30m beroende på vilket sätt hunden är reaktiv, ibland uppemot 100m.
Det gula bandet ska ju vara till för dom som just har ett problem, inte för att alla som vill at tman visar respekt. Antingen att hunden är sjuk, att den är rädd eller att man tränar och inte vill bli stört och att man kan få tid att ta sig ifrån platsen. Idag kan det vara svårt att ropa till någon som står 30m bort och börja förklara att min hund inte vill möta din hund, ge mig tid at ta mig undan. Med ett gult band så är detta självklart.
Lika självklart som det är för ryttare att man inte går nära eller tränger en häst som har rött band i svansen.
#31 Ja jag tycker att halti är jättebra just av den orsaken som du skriver, för folk reakerar lika dant för min hund. Dom håller sig på avstånd för dom tror det är en munkorg.
Vilket ju är lite konstigt egentligen, en hund med munkorg är ju egetnlgien den minst farliga hunden, det är ju egentligen den enda hunden som faktiskt inte kan bitas och därmed faktiskt inte alls är farlig.
Tycker det borde vara allmänt folkvett att inte sträcka fram händer och hälsa mot ens hund utan att be om lov! Folk tror att bara för min hund är valp så kan de göra vad de vill, går man genom bussen för att sätta sig sträcker de fram händer och sen blir de förvånade för att han morrar åt dem. Jag säger "Nej", har även slutat med att jag blivit arg - men vissa tänker inte längre än vad näsan räcker och jag är sjukt trött på detta nu! Det är inte kul att åka buss! Och även på stan ibland kommer folk fram och ibland måste jag verkligen bli arg. Jag struntar i hur många hundar de har haft, "men jag har haft rottis, jag vill hälsa" jaha och? men nu är vi här för att han ska KOLLA På människor just idag! och INTE hälsa varje gång!
Jag tycker att blir man biten av en hund eller att den morrar åt dig om man sträcker fram handen för att hälsa utan tillåtelse mm… ja då får man skylla sig själv!
Funderar på att gå med en skylt i stan nästa gång, "Inte hälsa, han har skabb"
#34 Ja man kan ju önska. Tyvärr så är ju inte lagen sådan idag =(
#36 Nej tyvärr så är det ju så…!
#33 Ja eller hur. Jag använder ju dock inte haltin pågrund av att folk ska ta avstånd :P Men den funkar bra till just det. =) Jag har blivit kallad djurmisshandlare för att han hade den då hon trodde att det var en munkorg.=(
#34 På bussen har jag inte problem faktiskt men jag ser alltid väldigt sur ut så det kan ju vara orsaken att folk inte sträcker sig efter min hund. Jag blir också irriterad när folk bara börjar klappa min hund utan att fråga. Otroligt att vissa har så lite respekt!
#38 Nej jag använder inte heller halti pga det. Men det är en väldigt positiv effekt.
#39 Ja den har ju en ganksa bra effekt på det sättet. Men det ska ju inte behövas att man ska behöva skrämma människor för att få respekt.
#35 Så har jag gjort! ;) Eller ja, jag hade ingen skylt utan så fort nån var påväg mot mig eller gick för nära så sa jag "ursäka, men min hund har skabb så du ska nog inte komma för nära" Dom kom inte för nära :D
Jag har en jycke som är en klockren "gul rosett"-jycke. Men! Problemet är att jag skulle kunna bada honom i gul färg, det tar inte bort bekymret med lösa hundar och ägare utan koll, eller problemet med oförståndiga hundägare över huvudtaget som säger sig ha "så snääälla hundar". Så jag säger som jag sagt många gånger innan; en god tanke, men inget som funkar i praktiken (för oss). På tävling, ja, men inte där vi bor.
Tycker detta är fånigt. Avstånd ska hållas till alla hundar man möter, det ska inte behövas gula rosetter för det…
♥
#43 Nää inte idag kanske. Men om man börjar använda det så kanske det börjar fungera om några år.Man måste också se framåt och hjälpa framtiden.
#44 Håller inte med dig, normalt vettigt avstånd ptja (man tar en liten båga och går inte rakt emot men kan ändå mötas inom en 5m-radie), men inte avstånd i form av att man stannar upp och låter den andra bestämma avståndet som ju kan variera från 5-10m upp till 30-50m. En gul hund kan tex vara reaktiv. Dels så vill man inte möta en reaktiv hund utan att hålla lite extra avstånd (ens hund kan ju råka bli anfallen) och dels så vill man som ägare till en reaktiv hund ha extra stort avstånd för tränings skull. Detta är dock väldigt svårt att kommunicera på håll, så gult band skulle absolut kunna vara en god idé.
#45 Ser framåt gör jag, men jag har begåvats med stämband och kan ryta ifrån på folk som inte verkar kunna det där med att använda koppel eller har vett nog att träna in en bra inkallning. Jag lägger därför min energi på att försöka sprida värmeinfon istället, då alldeles för många hundar (och barn!) drabbas varje år. Anser faktiskt det vara av större vikt än en gul rosett som drar med sig fler nackdelar än fördelar.