Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1054 ggr
Flöffo
0

Vad gör man med en valp?

Jag har en 9 veckors valp.Jag undrar vad vi kan göra med honom , vad vi ska träna , tips på lekar osv.Jag har tränat honom lite.Men bara på lek eller i vardagen. Glad

//Flöffo

[Besan]
6

Jobba mycket med kontakt är mitt tips :) fokusera inte så mycket på lydnad nu..  för det kommer sen! Har du en bra kontakt och relation med hunden, och det grundlagts redan i valpstadiet; då går det så mycket lättare att träna lydnad sen!

Lek massor - det är perfekt för samarbete och kontakten!. jag leker brottningslekar, små lätta jaktlekar, ibland lite kamplekar (var dock försiktig med valpens tänder, slit inte själv utan låt den "jobba" så att säga)  med min, 13 veckor är han.

Du kan ju också lära in sitt, ligg, varsågod och sådana lite lättare grejer, men ställ inga krav på valpen än.

Ska ni gå valpkurs så är det ett toppen tillfälle också att få massa bra tips från instruktören :)

[Driva]
0

Jag fick min valp när hon var 10 veckor, hon är nu 15 veckor. Vi har inte gjort något speciellt. Varit ute ganska mycket och bara nosat och strosat. Lekt med leksaker, kelat.

Jag har väl sammanlagt tränat 30 minuter under hela de här 5 veckorna. Typ ett par sitt och ett par ligg, samt gå fint i koppel.

Sen har vi tränat i vardagen, som att hon ska sitta innan vi öppnar dörren, hon ska sitta och sen nu ska hon vänta tills jag sagt varsegod innan hon går fram till maten.

Hon kan även "usch" och "Nej" men det är inget vi har direkt tränat utan kommit naturligt.

Nu har vi en annan hund så de aktiverar varandra ganska bra.

Karmatarerskanise
0

Besan kom med bra råd tycker jag :)

raggorgeous
2

Ett bra tips är att köpa boken KONTAKTKONTRAKTET! Där har du massor med bra läsning och toppenövningar!

Du bör fokusera på att öva massor med kontaktövningar med din valp, koppelträning och enklare små lydnadsövningar just som att vänta på maten.. ta ögonkontakt innan den får tex en godis du har i handen…

men som sagt -. KÖP den boken!! Den är underbar och som en bibel för nyblivna hundägare!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
0

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare