Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2747 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Dålig andedräkt..

Har alla hundar dålig andedräkt? Ja, jag förväntar mig knappast att djur ska lukta gott i munnen, men luktar alla hundar tvunget jätteilla i munnen?

Finns det något sätt att förebygga den värsta dåliga andedräkten på? Vad i så fall? Är det att ge bra mat? Att förebygga karies/plack? Att ge något särskilt tillskott?

AnneN
1

Dålig andedräkt kan ju bero på många olika saker, tex tandsten, magproblem, tonsilit, osv.

Förebygga kan man göra genom att se till att den får bra mat som håller magen i bra skick och hålla munnen ren tex genom att låta den gnaga mycket på ben och/eller borsta tänderna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

thildatessie
0

Förlåt om jag kapar tråden men är dentasticks bra eller inte? Har hört båda…

AnneN
0

#2 jag skulle inte vilja påstå att de är nyttiga även om de kanske kan hjälpa lite för en del hundar, men det är betydligt bättre att låta hunden gnaga på riktiga ben (råa) med lite köttslamsor kvar, iallafall för att slippa tandsten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Highonbluetomorrows]
0

Jag undrar dock fortfarande: har alla hundar dålig andedräkt (bara mer eller mindre)? Eller har vissa en "neutral" andedräkt när man sköter deras munhygien och de är friska i övrigt?

Rymdfisk
0

Beror nog på hur "känslig" man är, jag kan tycka att vissa hundar luktar vidrigt i munnen, medan andra knappt luktar något alls.

Qepta
1

Min hund luktar inte illa i munnen, förutom om han har käkat ex tjurmuskel då luktar han apa.

Han äter färskfoder och får ofta råa ben att gnaga och och en massa tuggben.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

thildatessie
0

#3 okej det var det jag tänkte :)

fidojunior
0

Min hund som jag har tagit bort tandsten på luktar ingenting längre. Min bror gnäller fortfarande över att hans mun stinker men han överdriver säkert för jag känner verkligen ingenting fast samtidigt så brukar jag borsta hans tänder, vet inte om det spelar någon roll.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

wirah
0

Våran hund luktade illa i munnen, då köpte vi PlaqueOff. Det är ett grön-brunt pulver som man tillsätter i maten en gång om dagen. Det fungerade jättebra på vårann hund.

wirah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på burken:

russin
0

Även mina äter färskfoder och gnager märgben och ingen dålig lukt.

Plaque Off ska man vara lite försiktig med, för jodhalten i den ska ge vissa hundar problem. Jag skulle hellre köpa BucaDog på apoteket som jag vet många haft stor effekt av.

[Highonbluetomorrows]
0

Ok tack för svar. Hunden jag passar över helgen luktar aprumpa i munnen. Han äter aldrig ben så kan ha något med det att göra, vet ej om de rengör tänderna på annat sätt.. Men ok, då vet jag att hundar inte nödvändigtvis behöver stinka ur munnen i alla fall. =)

#10 och #11. Här hemma har vi både plaqueoff och buca(cat), fast till katterna. De är tyvärr inte särskilt bra på att tugga på ben :P. Bucacat blir till tandborstning och plaque off över maten ibland. Dock vet jag inte riktigt hur stor (om någon) effekt det gjort. Svårt att veta.

[Forest]
1

hur gammal är hunden? När valpar tappar tänder så kan de lukta farao om dom.

Jag borstar tänderna på mina det är det ända jag tycker hjälper. Dentastix o andra "tandstens tuggisar" är itne mycket nyttigt i dessa. Visst mina gillar dom om någon ger dom man jag köper aldrig hem själv. Då jag har små hundar så är märgben ofta mycket förstora så de gnager inte så jätte mycket då de kommer för lätt åt märgen ändå. Så jag köper reben och kycklingklubbor till mina o ger.

KajsaH
0

#13 Vad är det för slags revben/kycklingklubbor? Vanliga som man köper i mataffär?

[Forest]
0

14 jag köper dom av uppfödaren ekologiska kyckling, men har det tagit slut så köper jag från butiken, funkar fint fint dom med. Rebenspjäll från nöt det köper jag lite billigare då jag beställer detta genom butiken bakom disken. Jag har inte slaktare här i närheten men vet att många köper visa slakteri med, så har du det i din närhet så ska det vara billigare tror jag.