Valp dålig i magen på nätterna?
Vår 10 veckors valp är glad, pigg och nyfiken som valpar brukar vara! Hon kan varva ner vid behov och sover ganska mycket under dagar och nätter, nosar och smakar på mycket när vi är ute även om vi försöker få ut det mesta ur hennes mun innan hon hinner svälja all mossa, jord och dylikt.
Dock är hon varje natt dålig i magen. Inte så att det är sprutdiarré men hon är väldigt lös och man märker att hon inte alltid får ut allt hon vill om nätterna (kommer oftast bara väldigt små högar). Det brukar börja vid midnatt, sen är hon uppe 2-3 gånger till för att bajsa mer än för att kissa.
Under dagarna är allt bra och hon har fast avföring utan problem.
Har satt henne på "lättfasta" idag, så hon har inte ätit något men påböjrat en Canikur-omgång och så har jag gjort risavkok som jag tänker att hon får framåt middagstid.
Någon som har några råd eller som känner igen situationen?
Jag kan tyvärr inte ge några råd pga bristande erfarenheter men hoppas några mer kunniga kan ge dig svar.
Tycker i övrigt det låter lite konstigt att avföringen är bra på dagarna, men dåligt just på nätterna?
Vad har ni för mattider, matrutiner för valpen annars? Tänkte om de kan säga något, och prova förändra dem.
Vi la om mattiderna efter att jag pratat med personalen på djursjukhuset (bokade tid för vaccinering så frågade om det då) så att hon äter nu vid 8.30, 12, 15 och 18, tidigare åt hon med 4 h mellanrum. Den enda skillnaden vi märkte där var att hennes mag-körare kom tidigare på natten, vid 1 istället för vid 3.
Hon har fått canikur i ett dygn nu och jag har gjort risavkok som vi blandar ut hennes vanliga mat med.
I natt var hon bra, men då hade hon fastat halva dagen så det fanns väl inte så mycket där att få ut men nu på dagen har hon varit sjukt jobbig istället och sprungit runt och bara varit allmänt tjafsig. Kanske är hungern. Hon vilar nu iallafall så får vi se hur hon är i natt.
Vi blötlägger torrfodret i ca 5-10 minuter innan hon får det, sen får hon en del vatten som ligger med i matskålen som hon dricker/äter samtidigt. Kanske borde blötlägga längre/inte alls?
Testa med färskfoer? Det kanske kan fungera.. Bara en tanke jag fick upp :)
Men hade det varit fodret som var kruxet så borde hon väl vara dålig i magen jämt? Hon har inga problem alls under dagarna, bara på nätterna.
Jag funderar lite på om hon behöver fler mål mat, att magen inte mår bra av att vara tom?
Magen behöver inte vara dålig hela tiden även fast fodret är boven i dramat så att säga.
ok, vi avvaktar och ser hur hon är nu efter fastan. Inatt var hon bara uppe en gång vilket känns helt ok!
#2 Jag blötlägger min valps mat en halvtimme sen häller jag bort det vatten som är kvar
Min valp är inte dålig i magen, och jag vet inget om sånt här, bara tänkte säga hur jag gjorde med maten för du undrade om du skulle blötlägga längre/inte alls, jag vet inte hur du ska göra, bara tänkte tala om hur jag gör
Sen får hon mat halv 8, klockan 2 och klockan 7
Min blogg: http://jessikashundliv.blogspot.se/
#7 tack! Jag tror själv på att blöta upp fodret lite längre dock så åt hon så dåligt när vi gjorde så från början men nu när hon är lite mer matglad så kanske det funkar!
Hur är det med era valpar, bajsar de efter varje måltid?
#8 Min valp bajsar itne efter varje måltid, hon brukar bajsa någon gång på morgonen och någon gång på kvällen, ibland någon gång mitt på dagen också, väldigt ofta så gör hon det på natten också
Hur ofta bajsar din? Vet du ungefär hur långt efter den har ätit som den kommer bajsa?
#9 Nja, hon är ganska lättdistraherad tyvärr. Hon kan gå runt och leta efter bajsställe när hon plötsligt hittar lite mossa som är roligare att äta och så sätter hon igång med att dra upp den istället osv.
Hon är ganska oregelbunden, ofta bajsar hon inte efter frukost, men sen nångång vid lunch och på kvällen typ.
I natt var hon uppe två gånger igen vilket innebär att canikuren och riset inte funkar. Det kanske är dags att prova annat foder men det är ju detta hon ätit hos uppfödaren så jag tycker det är lite konstigt.
Detta med fil i maten, någon som provat det?

Har ingen aning om ifall det kan hjälpa, men testat att inte blötlägga fodret utan bara ge henne torrt och såklart en skål vatten bredvid när hon äter? Bara en tanke… eftersom att hon äter dåligt så kanske hon inte heller gillar att få fordret uppblött hela tiden?
#10 Min är också lättdistraherad, jag tar ut henne när hon kissar inne, eller är på väg att kissa eller bajsa, men när vi kommer ut så hittar hon massa saker som är roligare, pinnar och mossa och sånt, så hon gör inget när vi kommer ut, det är jättejobbigt, jag hoppas hon blir rumsren snart :)
#11 Tack för förslaget men nu äter hon med väldigt stor aptit, det var bara de första dagarna som vi fick leka i henne maten sen ändrade vi från att låta fodret svälla i 20-30 min till 5-10 min som nu. Är lite emot att ge torrt torrfoder då vi ska gå över till färskfoder/barf i framtiden, hade en katt som var uppfödd på torrfoder och som vägrade äta allt som inte var hårt och knisprigt. Ja, förutom kok blomkål då… ;)
#12 Jo, det är väl kanske svårt att förstå för oss hur fantastiskt mycket mer intressant det är med ett sus i träden, eller en doft i marken än att göra sina behov ;) Vår är väldigt duktig med att kissa iallafall så jag antar att vi ska vara glada för det iaf! =D
Du ska vara jätteglad över det, min är också jätteduktig på att kissa, när vi kommer in igen :P

Dum fråga kanske, men sover hon inne med dig, väcker dig och ni går ut? Eller sover hon själv och har bajsat inne på natten?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#14 haha stackare! Men det blir många toarullar att leka med för hennes del iallafall! ;)
#15 Hon sover brevid vår säng, i en liten komostgallerhage där hennes säng finns. När hon vaknar och måste ut så hoppar hon helt enkelt mot gallret för att ta sig till dörren och kunna komma ut. Hon är mao nästan rumsren förutom när det kommer roliga gäster eller om vi missar att hon gått till dörren.

#16 Tänkte mest att det kan vara stress som ligger bakom. Många låter tyvärr inte hunden sova med i sovrummet, och detta kan vara väldigt stressande, särskilt för en valp.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#17 Ah, ja, nä det känns väldigt taskigt i min värld att inte låta en så liten valp kunna hitta en med ögonen när de vaknar om nätterna! =)
Håll i hatten men nu har hon varit lugn i magen två nätter i rad! Hoppas på att den trenden håller i sig!
Kanske Elin var inne på något där, kanske var en kroppslig stress efter att ha lämnat syskon o mamma? Hon har förvisso inte känts särskilt ängslig eller stressad av den anledningen men det kanske kommit fram på natten?
Hur som, hoppas som sagt att hon får vara bra nu! =)
# 19 vad bra att det blivit bättre, hoppas det håller i sig.
So far so good! Har dock varit ute på en av ölands stränder idag o där fanns det ju maaaassa sjögräs som var supergott! ;)
Så, uppdatering! Vi flyttade till gården för ca 3 veckor sedan och här har hon blivit mycket bättre! Efter ett par dagar så sov hon hela nätterna (woho!) och var bra fram tills dess att vi tog hem två kattungar för lite mer än en vecka sen. Då satte det igång igen ett par dagar men har lugnat sig nu.
Antagligen beror det hela alltså troligtvis på stress i kombination med allt hon åt då hon var uttråkad i förorten. =)
Väldigt skönt för oss alla iaf, tack för svar och råd!
/J