Sankt Bernard
Hej,
Är smått intresserad av att skaffa Sankt Bernard i framtiden (velar fram och tillbaka mellan raser
) Min planering oc mitt krav är att skaffa hund först när vi har flyttat från detta huset till en gård med bra promenadvägar i skog och mark. Jag vill ha en stor och snäll hund och egentligen en korthårig men helst med lättskött päls. Jag är intresserad av naturliv med spår i skog och annan uteaktivitet. Hunden ska även kunna slappna av och bara va ibland.Vill ha en hund som passar med barn,andra djur och andra hundar. Hur mycket energi har en SB?Har tänkt mig en tik. Vad passar som träning? Sjukdomar som ofta drabbar rasen. Ja allt man kan behöva veta! Ni med Sankt ´Bernard får gärna lägga upp bild!!
P.S vad är skillnaden mellan Sankt Bernard och Berner Sennen. Skiljer dem sig mkt från Labrador? (rasen jag tänkt på mer)
Någon annan ras som ni tror skulle passa mig?
Bra val enligt mig hihi har en sankt bernhard :P
Finns korthårig sankt bernhard med. Lika trevliga och fina vilket som :)
Gård och mycket skog & mark att gå i = perfekt för en sankt bernhard enligt mig. Vi bor i ett litet hus på landet med skog bakom och stor tomt.
Vi har djur och det fungerar bra med våran, likaså min pojkväns småsyskon på snart 6 år, alltid fungerat bra:P Och mellan vissa hundar går det bra, men sådant är ju helt individuellt! :)
Våran har mycket energi ute men inne är hon lugn oftast.Beror lite på gener, uppfödning osv om dem är energiska eller lite mer "lata" :) Har träffat på både och hehe :) Våran är den energiska typen ;)
Jag har kört vardagslydnad, lydnadsklass 1, rallylydnad och spårning med våran och har fungerat bra, hon har gillat det i alla fall :P
Man får kolla upp höfterna (som på alla stora tunga raser), även kan det finnas en del med öroninflammation, eftersom dem har hängande öron.
Jag tycker rasen är underbar. Dock bör man ej börja cykla & jogga med dem förrän dem är minst 1½-2 år gamla, om man vill miniminera risker för problem i framtiden. Sedan röntga då vid 1½-2 års ålder.
Dreglar en hel del gör dem och de långhåriga fäller massor vid fällningsperioderna haha :)
Jag tycker att dem skiljer sig en del mellan st bernhard och berner sennen. Inte direkt lika utseendemässigt (inte enligt min mening) men viss likhet finns i temperament tycker jag.
Labrador tycker inte jag är direkt lika med någon av dem andra 2 raserna (enligt egen erfarenhet då):P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Fin hon är :) Det som avskräcker är fällningen och dreglandet… Får kolla upp den korthåriga.. annars har jag en uppfödning i närheten, sambons kompis skaffade en nyss… valpsjuk.. ;)
#2 Tack ska du ha :)
Jag tycker personligen inte det är något större problem. Är ju inte värre än t.ex schäferfällningarna ;)
Hehe ja jag hade gärna velat ha en till men blir 1 hund i taget :)
#3 okej, tack för ditt svar :) Försöker hålla mig tills vi har flyttat. Har bra argument ändå, inga bra promenadställen och för litet hus plus att jag inte har tiden nu :)
#4 Hehe Ja hade jag bott i lägenhet, hade vi inte skaffat sankt bernhard.
Tycker det är mer en hund för någon som bor i hus med tomt eller då på landet :) Men det är mitt personliga tycke då ^^
#5 det blir lättare då iaf! Bor i hus nu men jag tycker att rummen är för små. sovrummen (3) är ok men vardagsrummet-matrummen-köket är ganska litet och det blir bara jobbigt då.. Tycker det blir trångt med två katter här men det är bara jag ;) De andra djuren bor i bur på övervåningen. Har inga bra promenadvägar här och då funkar det inte, får ta bilen en bit… :s Inte kul att gå i bostadsområden. Trädgården är bra och stor dock men man måste ha bra ställen att gå på med :)
#6 Ja det blir det :)