Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1738 ggr
Flöffo
1

Varning!

http://djurpoliserna.blogg.se/2011/december/kop-inga-valpar-av-tina.html#comment

Jag vill upplysa er om en hunduppfödare vid namn ******** i brämhult/Borås som avlar på sina hundar vid varje löp och tiken fick valpar för första gången innan 18mån. Valparna säljs innan 8veckor. Hundarna är ilskna och sönder stressade. Hanhunden har mer än 30valpkullar efter sig.
Jag vill varna er men oxå om ni kan sprida denna information vidare eftersom vi vill få stop på sådan avel!

Länk finns med i detta inlägg.

// Namnet är borttaget av admin med hänvisning till PUL.

//Flöffo

[Forest]
1

Hur vet man fakta att tiken var under 18 mån innan hon parades? jag ser inte det på deras hemsida tyvärr. men enligt jbv står det så här ang avel. http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/avel.4.207049b811dd8a513dc8000462.html

En tik får inte paras förrän tidigast andra gången den löper och inte innan den är 18 månader gammal. Om tiken får två valpkullar inom en period på tolv månader måste den få minst tolv månaders vila innan det blir dags för ännu en kull.

Förbud mot avel med sjuka djur

Hundar och katter får inte användas i avel om

• de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
  • de har eller med stor sannolikhet har recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom
  • de har eller med stor sannolikhet har enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman.

Det här kan innebära att det blir svårt att avla på vissa raser där risken att sjukdomar och funktionshinder ska föras vidare är uppenbar. Jordbruksverket kan i vissa fall ge hund- och kattägare tillstånd att göra undantag från reglerna. Ett skäl kan vara att avelsurvalet i någon ras håller på att bli för litet. Undantagen är alltid tidsbegränsade och kan vara förknippade med villkor.

Jag hoppas att denna varning går syns väl, så hon inte får sina valpar sålda. Jag såg ett klipp på valparna på youtube skitig valphage som verkligen såg vidrig ut. Vilken fin reklamfilm o där bör ju valpköparna räkna ut ganska lätt vad 1 + 1 är :-/

[Forest]
0

Är det allså mer avel på tiken än vad jbv säger så är det bara anmäla detta till dom så lär det hända lite grejjer.

Michaela-N
0

Hon har ju redan domar från länsstyrelsen, läste du inte inlägget?

[Forest]
0

3 pratar du med ts eller med mig?

[Forest]
1

3 var någ mig du menar. jag hamna på halva sidan som TS visa det var en massa inlägg folk skrivit. Sen titta jag på hemsidan o sen skrev jag mitt första inlägg när jag sen klicka in igen på TS länkade sida så kom jag till toppen o ser då bilder mm. Men som vanligt är då så rar Michaela…